24.3.2015 Ajoneuvot Kilparadalla koeajettu perhefarmari Seat Leon ST Cupra 280 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perhefarmari kilparadalla – ollaanko nyt mukavuusalueen ulkopuolella? Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, hinta. Huonoa: etuakselin nypytys täyskiihdytyksessä. Kuudensadan metrin korkeuteen Barcelonan lähistölle rakennettu Castellolin kilparata kiipeilee ja kiemurtelee laakson rinteellä. Ratakäyttöön Seat Leon ST Cuprasta on varattu kahdesta vaihtoehdosta tehokkaampi 280 hevosvoimainen versio. Seat on laajentanut kehutun Leon Cupra -malliston 27 senttimetriä perusmalleja pidempään farmariversioon. Kuormansidontakoukuille tulee käyttöä, sillä satasen nopeus saavutetaan kuudessa sekunnissa. Lisävarusteinen Performance Pack vaihtaa Bridgestone Potenza RE050A -renkaat riuskaa menoa paremmin sietäviin Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaisiin. Etujarrut vaihtuvat rata-ajon rasituksia kestäviin Brembon valmistamiin nelimäntäisiin satuloihin. Varustepaketti tuo 19,4 kilon painonsäästön osittain äänieristyksen kustannuksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Elämyksellisiä mutkia Mietteet rengasmelusta unohtuvat ennen lämmittelykierroksen päättymistä. Cupra singahtaa ripeästi suoralle moottorin lavealla väännöllä, eikä veto puudu ennen punarajaa. Kaksoiskytkinvaihteistoa manuaaliasennossa pitäessä menoa häiritsee moottorin tasainen ääni. Kierroslukua on vaikea arvioida, mikä vaikeuttaa korvakuulolta vaihtamista. Lisäharmina vaihteisto pakkovaihtaa ylöspäin kierrosluvunrajoittimen kohdalla. Alaspäin se ei onneksi jääräpäisyyttään vaihda. Hauskimmillaan Cupra on mutkissa. Seat on vakiovarustanut myös farmariversion sähköhydraulisesti ohjatulla tasauspyörästön lukolla, joka ohjaa voimaa ajotilanteen mukaan eturenkaiden välillä. Lukko tekee pidon rajoilla puskevan etuvedon ajamisesta hauskempaa ja nopeampaa. Kun kaarteessa lievästi aliohjaavan Leonin kaasua avaa, alkaa keula hakeutua tehokkaasti sisäkurviin – aivan kuin joku kiskoisi etuakselia pitkällä narulla. Vasta kaasunnostoa seuraava jarrupolkimen näpäytys riittää irrottamaan perän nautinnolliseen sivuluisuun. Silloinkin auto on hallittavissa tilanteen tasalla olevan ohjauksen ja valppaan moottorin ansiosta. Useita ajotiloja Leon ST Cupra on varustettu ajotilakytkimellä, jonka takaa löytyvät mukavuus- ja urheilupainotteiset ajotilat. Rajuin vaihtoehto on nimetty Cupraksi. Merkittävimmät muutokset ajotilojen välillä tapahtuvat iskunvaimennuksessa, tasauspyörästönlukon ohjauksessa ja kaasuvasteessa. Sopii myös arkiajoon Punavalkoisten kanttareiden vaihtuminen sulkuviivoihin ja suojateihin palauttaa arkeen. Leon ST Cupra selviää arkiajosta liikenteen seassa varsin mainiosti. Cupra-ajotilassa iskunvaimennus on todella täristävä, mutta mukavuusasennossa suurimmat erot perusmalleihin tulevat leveämpien ja matalampien renkaiden lisääntyneestä melusta. Vahva alavääntö helpottaa nopeudenmuutoksia suurillakin vaihteilla. Voimavarat tosin näkyvät kahden pienimmän vaihteen täyskiihdytyksissä eturenkaiden nypyttämisenä, mikä tuntuu ja kuulostaa ikävältä keulasta kantautuvalta paukkeelta. Huhtikuussa Suomeen saapuva uutuus on houkutteleva tarjous ripeää farmaria etsivälle, jos hintarajana on alle 40 000 euroa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Leon ST Cupra 280 Hinta alkaen 39 995 € Ajoneuvovero 140 €/ v Moottori 1 984 cm³ bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. automaatti tai manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 206 kW (280 hv), 5600–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4543 mm, leveys 1831 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2631 mm Tavaratila: 587 l Omamassa: 1466 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?