13.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: suomea ymmärtävä Mazda2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Häpeilemättömän japanilainen, mutta ymmärtää suomea. Hyvää: ajettavuus, moottori. Huonoa: varusteluvaihtojen rajoittuneisuus. Onko ikinä ollut parempaa hetkeä ostaa pientä perheautoa? Muun muassa Opel Corsan ja Škoda Fabian uusien sukupolvien myötä rima on korkeammalla kuin koskaan. Tiukka kilpailu vaatii uudelta Mazda2:lta muutakin kuin erilaisuutta – perusauton tulee olla elämänsä kunnossa.Ajettavuudeltaan pikku-Mazda on ketterän vaivaton, mutta samalla hauska. Mutkissa meno maittaa hyvän ohjauksen ansiosta, kaupungissa liikkumista helpottaa pieni kääntösäde ja hyvä etunäkyvyys. Tarvittaessa moottoritieajokin sujuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNöyrä moottoriPirteäluonteinen vapaasti hengittävä puolitoistalitrainen on ainoa voimanlähde. Valtaosa malliversioista kulkee koeajetun 90 hevosvoimaisen turvin, mutta hinnaston ääripäistä löytyvät myös 75 ja 115 hevosvoimaiset vaihtoehdot. Suuresta iskutilavuudesta huolimatta kulutus pysyy alle viidessä litrassa sadalla kilometrillä.Tasanopeudella auto etenee protestoimatta alle puolellatoistatuhannella kierroksella, mutta nopeuden muutoksiin eivät rahkeet sentään riitä. Vaihteensiirto on poikkeuksellisen sulavatoiminen: Mazda kiihtyy vaivatta jo hieman yli kahdellatuhannella kierroksella.Punaisia istuimia ja muita koristeita ei kannata säikähtää. Koeajetun Red-vaihtoehdon ohella auton saa myös tavanomaisella sisustuksella. Kojelauta on yhtenevä samaan perusrakenteeseen pohjautuvan CX-3-katumaasturin kanssa.Varustelua japanilaisittainKuljettajan paikalla asiat ovat kunnossa. Ajoasennon saa hyväksi, eikä ergonomiassa ole pahempia puutteita. Vain myötäauringossa vaikealukuiseksi haalistuva kierroslukumittari vaivaa. Kalliimman varustetason tuoman vaihtoehtoisen mittariston soisi olevan vakiona.Activeksi nimetty hinnat alkaen -vaihtoehto sisältää ilmastoinnin lisäksi lähinnä perusteet. Koeajettu Premium Plus tarjoaa jo varsin kattavan mukavuus- ja turvallisuusvarustelun, sillä autosta löytyy niin kaistavahti kuin seitsentuumainen näyttökin. Valikot on käännetty suomeksi. Käskyharjoittelulla lisävarusteinen navigaattorikin vie perille kotimaisin äänikomennoin.Aktiivisten turvalaitteiden puutteesta Mazda2:ta ei voi kritisoida. Valitettavasti varustelu noudattaa japanilaista malliversioihin sidottua filosofiaa. Saadakseen kaikki turvavarusteet tulee auto tilata kalleimmalla varustetasolla, jolloin perän risteävää liikennettä valvovan järjestelmän lisäksi saa muun muassa vaaleat nahkaistuimet. Yli 20 000 eurolle saa vastinetta, mutta valinnanvapautta ei tulisi rajoittaa.Kolmannen sukupolven Mazda2 on raikas tuttavuus. Monien nykypikkuautojen tuntuessa itseään suuremmilta kulkuneuvoilta, on Mazdassa yhä perinteisen kevyen ja ketterän auton tuntua. Makuasiat ratkaisevat, mutta kilpailu on kiristynyt entisestään.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda2 1.5 Skyactiv-G Premium Plus Red Hinta alkaen 19 072 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 105 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?