19.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: tuhatkuutioinen nakupyörä Suzuki GSX-S1000 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokas, siro, aggressiivinen ja pelkistetty. Hyvää: herkkä vaihteisto, ajoasento, moottorin luonne, ulkonäkö. Huonoa: kierroslukumittarin luettavuus, pieni päästö-kuoppa tehokäyrässä. Sporttipyörien kysynnän hiipuminen ja nakupyörien suosion kasvu näkyy siinä, että moottoripyörävalmistajat kehittävät uusia malleja riisumalla sporttipyöristä katteet ja muuttamalla ajoasentoa pystymmäksi. Nyt on Suzukin vuoro esitellä tuhatkuutioinen nakupyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlimääräisiä hevosvoimiaAjotuntuma on kevyt. GSX-S1000 kääntyy mutkiin jopa liian herkästi. Pyörä tuntuu tehtaan ilmoituksia tehokkaammalta ja kevyemmältä.Huhujen mukaan moottorista on mitattu lähes 20 hevosvoimaa enemmän huipputehoa kuin tehtaan ilmoitus. Tehokkaan moottorin ansiosta suorat tuntuvat normaalia lyhyemmiltä.Vaihteisto on kevyttoiminen. Brembon etujarruissa riittää kahden sormen käyttö tehokkaissakin jarrutuksissa. Jarrutuksissa kuljettaja ei saa polvilla tukea sileän liukkaasta tankista, vaan paino siirtyy käsien varaan.Pelkistetyssä nakupyörässä moottorin merkitys korostuu. Suzuki on valinnut voimanlähteeksi vuosina 2005–2008 käyttämänsä GSX-R1000 -sporttipyörän moottorin.Se on suhteellisen pitkäiskuinen, jolloin voimaa saadaan helpommin myös matalille kierroksille ja keskialueelle.Vaikka huipputehoa ja maksimikierroslukua on karsittu nakupyörään sopivaksi, pyrkii eturengas nousemaan ilmaan kiihdytyksissä. Pieni miinus tulee 4 000–5 000 kierroksen välillä tuntuvasta ”päästökuopasta” tehokäyrässä.Kolmiasentoinen luistonesto auttaa kuljettajaa. Luistoneston voi halutessaan kytkeä pois toiminnasta.Rennon mukavaMoottoripyörän mittasuhteet ovat sopivat 180-senttiselle kuljettajalle. Ajoasento on rennon pysty ja polvikulma sopiva. Satula on mukavan pehmeä, mikä toisaalta heikentää ajotuntumaa urheilullisessa ajossa.Hallintalaitteet ja mittaristo ovat tyylisuunnan mukaisesti pelkistettyjä. LCD-mittaristo on ominaisuuksiltaan monipuolinen, mutta perinteinen pyöreä kierroslukumittari olisi selkeälukuisempi. Lyhyestä äänenvaimentimesta kantautuu aggressiivinen murina, jota täydentävät muhkeat imuäänet.Urheilullisuutta on haettu Suzukin MotoGP-henkisellä sinisellä värityksellä. Kokonaisuuden täydentävät voimakkaasti eteen kallistuvat linjat ja Suzukin tätä mallia varten suunnittelemat kevyet kuusipuolaiset vanteet.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki Suzuki GSX-S1000 Hinta alkaen 16 490 € Moottori 999 cm³, 4 sylinteriä, rivimoottori, nestejäähdytys, märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 107 kW (146 hv), 10000 r/min Vääntö 106 Nm (9500 r/min) Vääntö 106 Nm (9500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 815 mm, paino tankattuna 209 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Huoltoväli 12 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous