19.5.2015

Koeajo: tuhatkuutioinen nakupyörä Suzuki GSX-S1000

Tehokas, siro, aggressiivinen ja pelkistetty. Hyvää: herkkä vaihteisto, ajoasento, moottorin luonne, ulkonäkö. Huonoa: kierroslukumittarin luettavuus, pieni päästö-kuoppa tehokäyrässä.

Sporttipyörien kysynnän hiipuminen ja nakupyörien suosion kasvu näkyy siinä, että moottoripyörävalmistajat kehittävät uusia malleja riisumalla sporttipyöristä katteet ja muuttamalla ajoasentoa pystymmäksi. Nyt on Suzukin vuoro esitellä tuhatkuutioinen nakupyörä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ylimääräisiä hevosvoimia

Ajotuntuma on kevyt. GSX-S1000 kääntyy mutkiin jopa liian herkästi. Pyörä tuntuu tehtaan ilmoituksia tehokkaammalta ja kevyemmältä.

Huhujen mukaan moottorista on mitattu lähes 20 hevosvoimaa enemmän huipputehoa kuin tehtaan ilmoitus. Tehokkaan moottorin ansiosta suorat tuntuvat normaalia lyhyemmiltä.

Vaihteisto on kevyttoiminen. Brembon etujarruissa riittää kahden sormen käyttö tehokkaissakin jarrutuksissa. Jarrutuksissa kuljettaja ei saa polvilla tukea sileän liukkaasta tankista, vaan paino siirtyy käsien varaan.

Pelkistetyssä nakupyörässä moottorin merkitys korostuu. Suzuki on valinnut voimanlähteeksi vuosina 2005–2008 käyttämänsä GSX-R1000 -sporttipyörän moottorin.

Se on suhteellisen pitkäiskuinen, jolloin voimaa saadaan helpommin myös matalille kierroksille ja keskialueelle.

Vaikka huipputehoa ja maksimikierroslukua on karsittu nakupyörään sopivaksi, pyrkii eturengas nousemaan ilmaan kiihdytyksissä. Pieni miinus tulee 4 000–5 000 kierroksen välillä tuntuvasta ”päästökuopasta” tehokäyrässä.

Kolmiasentoinen luistonesto auttaa kuljettajaa. Luistoneston voi halutessaan kytkeä pois toiminnasta.

Rennon mukava

Moottoripyörän mittasuhteet ovat sopivat 180-senttiselle kuljettajalle. Ajoasento on rennon pysty ja polvikulma sopiva. Satula on mukavan pehmeä, mikä toisaalta heikentää ajotuntumaa urheilullisessa ajossa.

Hallintalaitteet ja mittaristo ovat tyylisuunnan mukaisesti pelkistettyjä. LCD-mittaristo on ominaisuuksiltaan monipuolinen, mutta perinteinen pyöreä kierroslukumittari olisi selkeälukuisempi. Lyhyestä äänenvaimentimesta kantautuu aggressiivinen murina, jota täydentävät muhkeat imuäänet.

Urheilullisuutta on haettu Suzukin MotoGP-henkisellä sinisellä värityksellä. Kokonaisuuden täydentävät voimakkaasti eteen kallistuvat linjat ja Suzukin tätä mallia varten suunnittelemat kevyet kuusipuolaiset vanteet.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki

Suzuki GSX-S1000

Hinta alkaen

16 490 €

Moottori

999 cm³, 4 sylinteriä, rivimoottori, nestejäähdytys, märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

107 kW (146 hv), 10000 r/min

Vääntö

106 Nm (9500 r/min)

Vääntö

106 Nm (9500 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 815 mm, paino tankattuna 209 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Huoltoväli 12 000 km.

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat