19.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: tuhatkuutioinen nakupyörä Suzuki GSX-S1000 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokas, siro, aggressiivinen ja pelkistetty. Hyvää: herkkä vaihteisto, ajoasento, moottorin luonne, ulkonäkö. Huonoa: kierroslukumittarin luettavuus, pieni päästö-kuoppa tehokäyrässä. Sporttipyörien kysynnän hiipuminen ja nakupyörien suosion kasvu näkyy siinä, että moottoripyörävalmistajat kehittävät uusia malleja riisumalla sporttipyöristä katteet ja muuttamalla ajoasentoa pystymmäksi. Nyt on Suzukin vuoro esitellä tuhatkuutioinen nakupyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlimääräisiä hevosvoimiaAjotuntuma on kevyt. GSX-S1000 kääntyy mutkiin jopa liian herkästi. Pyörä tuntuu tehtaan ilmoituksia tehokkaammalta ja kevyemmältä.Huhujen mukaan moottorista on mitattu lähes 20 hevosvoimaa enemmän huipputehoa kuin tehtaan ilmoitus. Tehokkaan moottorin ansiosta suorat tuntuvat normaalia lyhyemmiltä.Vaihteisto on kevyttoiminen. Brembon etujarruissa riittää kahden sormen käyttö tehokkaissakin jarrutuksissa. Jarrutuksissa kuljettaja ei saa polvilla tukea sileän liukkaasta tankista, vaan paino siirtyy käsien varaan.Pelkistetyssä nakupyörässä moottorin merkitys korostuu. Suzuki on valinnut voimanlähteeksi vuosina 2005–2008 käyttämänsä GSX-R1000 -sporttipyörän moottorin.Se on suhteellisen pitkäiskuinen, jolloin voimaa saadaan helpommin myös matalille kierroksille ja keskialueelle.Vaikka huipputehoa ja maksimikierroslukua on karsittu nakupyörään sopivaksi, pyrkii eturengas nousemaan ilmaan kiihdytyksissä. Pieni miinus tulee 4 000–5 000 kierroksen välillä tuntuvasta ”päästökuopasta” tehokäyrässä.Kolmiasentoinen luistonesto auttaa kuljettajaa. Luistoneston voi halutessaan kytkeä pois toiminnasta.Rennon mukavaMoottoripyörän mittasuhteet ovat sopivat 180-senttiselle kuljettajalle. Ajoasento on rennon pysty ja polvikulma sopiva. Satula on mukavan pehmeä, mikä toisaalta heikentää ajotuntumaa urheilullisessa ajossa.Hallintalaitteet ja mittaristo ovat tyylisuunnan mukaisesti pelkistettyjä. LCD-mittaristo on ominaisuuksiltaan monipuolinen, mutta perinteinen pyöreä kierroslukumittari olisi selkeälukuisempi. Lyhyestä äänenvaimentimesta kantautuu aggressiivinen murina, jota täydentävät muhkeat imuäänet.Urheilullisuutta on haettu Suzukin MotoGP-henkisellä sinisellä värityksellä. Kokonaisuuden täydentävät voimakkaasti eteen kallistuvat linjat ja Suzukin tätä mallia varten suunnittelemat kevyet kuusipuolaiset vanteet.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki Suzuki GSX-S1000 Hinta alkaen 16 490 € Moottori 999 cm³, 4 sylinteriä, rivimoottori, nestejäähdytys, märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 107 kW (146 hv), 10000 r/min Vääntö 106 Nm (9500 r/min) Vääntö 106 Nm (9500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 815 mm, paino tankattuna 209 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Huoltoväli 12 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?