14.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Volkswagen Caddy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ihmisten ja tavaroiden kuljettajana kunnostautunut Caddy uudistui. Hyvää: suorituskyky, jousitus, tavaratila. Huonoa: sisämelu takana, kolmannen istuinrivin jalkatilat. Autojen koon kasvaessa käsitteet vanhan mallin päivityksen ja kokonaan uuden mallin välillä hämärtyvät. Saivarteluun voi ajautua Volkswagen Caddyn kohdalla.Tehdas puhuu neljännestä sukupolvesta, vaikka mitat, alustarakenteet ja ovat ennestään tuttuja. Toisaalta sisustus ja tekniikka on kauttaaltaan uusi. Auton ilmeessä on paljon uusia piirteitä.Pakettiautoissa vältetään tietoisesti keskeisten mittojen muuttamista. Autoja varustellaan mm. takseiksi ja muuhun ammattikäyttöön. Esimerkiksi tavaratilan vaneroinnissa työtä helpottaa se, että materiaalien mitat säilyivät ennallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakaa ja hiljainenCaddy-mallisto muodostuu tuttuun tapaan perus-Caddyn lisäksi Caddy Maxista. Maxi on 47 senttiä pidempi versio. Akseliväliäkin on 32 senttiä enemmän.Molemmista on henkilöauto- ja pakettiautoversio. Maxi on henkilöautona seitsenpaikkainen. Silti tavaratila on kohtuullisen suuri.Caddy Maxin ohjaamon yleisilme on kuin Passatista. Kuljettajan istuimen ja ohjauspyörän runsaiden säätöjen yhteispelillä rakentuu mieluisa ajoasento.Onnistunut jousitusVääntävä kaksilitrainen dieselmoottori on tarjolla neljänä tehoversiona haarukassa 75–110 kW (102–150 hv). Tutustumisajossa oleva tehokkain vie kolmen hengen kuormalla autoa vaivattomasti. Täsmällinen kuusiportainen vaihteisto suoriutuu tehtävästään moitteitta.Vakaa ja henkilöautomainen käytös sekä suhteellisen vähäinen sisämelu ovat myönteistä. Jousitus on jo pienellä kuormalla mukava. Pakettiautomaista pontevuutta en havaitse. Ohjaus on tunnokas ja selkeä.Uutta Caddyssä on mukautuva vakionopeudensäädin. Etelä-Ranskan liikennesyklissä apulaite toimii miellyttävästi ja osoittautuu tarpeelliseksi.Päästöt kunnossaTiukkojen päästönormien vuoksi dieseleissä on AdBlue-säiliö. Valmistajan mukaan säiliöllinen ureapohjaista liuosta riittää 6 000–10 000 ajokilometrille. Mittaristo kertoo, milloin on aika lisätä liuosta. Jos rikkipäästöjen vähentämiseen tarkoitettu aine pääsee loppumaan, ei auto käynnisty.Päästötaso on alhainen ja se näkyy hinnastossa.Bensiinimoottorien katras on kattava alkaen yksilitraisesta. Suurimmasta (1,4 TSI) on tulossa tarjolle kaasu/bensiini-versio. Sen kulutus on pudonnut 28 prosenttia edeltäjäänsä verrattuna.Pikamaisteltu litrainen ja kolmisylinterinen bensiinimoottori antoi yllättävän myönteisen kuvan. Toki kuormana oli vain kaksi henkeä.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI DSG Hinta alkaen 37 970 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous