16.9.2015

Koeajo: ylellinen lippulaiva Škoda Superb

Nelivetoinen Superb on tyylikäs, tilava ja vaivaton. Hyvää: viimeistely, sisätilat takana, tavaratila. Huonoa: näkyvyys peilien kautta.

Tuoreen Škoda Superbin jouhevatoiminen kaksoiskytkinautomaatti ja kaksilitrainen varmatoiminen dieselmoottori ovat toimiva yhdistelmä. Moottori on riittävän väkevä viemään kookasta autoa. Vääntöä on tarjolla mukavasti 400 newtonmetriä laajahkolla käyntinopeusalueella.

Nelivetoisuus varmistaa etenemisen kehnoilla teillä ja luo menoon vakautta myös kaarteissa.

Ja uusi kolmialueinen ilmastointi takaa matkustamossa hyvät oltavat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtteina tilat ja varustelu

Superbin muita valtteja ovat kattava turvavarustelu sekä väljät sisätilat ihmisille ja tavaroille. Takana on hulppeat jalkatilat ja tavaratila on kasvanut 30 litralla sitten edellismallin 625 litraan.

Valmistajansa ylellisesti varusteltu Škoda Superb -lippulaiva on lähtökohtaisesti hyvä auto, muttei kuitenkaan täydellinen tapaus. Näkyvyys on esimerkiksi osittain uhrattu muotoilun alttarille. Sivupeilit ja taustapeili ovat kooltaan mitättömät. Niiden kautta on oikeasti vaivalloista nähdä mitä sivuilla tai takana tapahtuu. Katveita jää liikaa.

Uutuden aiempaa terävämmin muotoillut ulkopellit ovat makukysymys, edeltäjän muodoillakin on kannattajansa.

Säätyvä alusta

Škodan mukautuva alustansäätöjärjestelmä DCC mahdollistaa sen, että autoa voi – tosin varsin maltillisesti – säätää ominaisuuksiltaan mieleisekseen ajotilanteen ja omien mieltymysten mukaan. Iskunvaimentimien ominaisuuksien mukautukseksi on valittavissa urheilullinen, tavallinen tai mukavuuspainotteinen asetus.

Mukavuuspainotteinen comfort-asetus on ihan omiaan matka-ajossa ja myös kehnokuntoisilla teillä, mutta mutkateiden ja taajamien tullen ohjaustuntuman ja alustan yhteispeli on liiankin pehmeätä. Ohjaus sinänsä keskittää hyvin.

Individual-asetus on ainakin omalla kohdalla ehdoton. Se antaa mahdollisuuden säätää autoa esimerkiksi niin, että alustassa painottuu mukavuus, mutta ohjauksessa urheilullisuus.

Tällöin ohjaustehostin toimii hillitymmin, jolloin ratin kääntäminen vaatii hieman enemmän voimaa. Sport-asetus terhentää myös kiihtyvyyttä normal-tilaan verrattuna.

Luvattuun 4,9 litran keskikulutukseen ei koeajossa päästy, eikä se olisi ollut mahdollistakaan, sillä koeajossa kokeiltiin useita eri ajoasetuksia sekä ohituskiihtyvyyttä käytännössä.

Eco-asetus on omiaan rauhallisempaan ajamiseen ja avittaa osaltaan polttoaineen säästämisessä. Tällöin tingitään kiihtyvyydestä ja ripeydestä, jolla auton matkustamon sisälämpötila asettuu halutuksi. Econa liikuttaessa auto hyödyntää ahkerasti rullaustoimintoa, jolloin polttoainetta säästyy esimerkiksi punaisia liikennevaloja lähestyttäessä kunhan muistaa nostaa jalan kaasulta.

Tuuletusta ja hellivää nahkaa

Koeajoautossa on lisävarusteita hieman yli 4 000 eurolla. Laurin & Klement -varustelutaso tuo sisälle hellivää nahkaa, istuinten tuuletuksen ja myös tarpeellisia turvavarusteita kuten kaista-avustimen ja kaistanvaihtovaroittimen.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus

Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 L&K DSG

Hinta alkaen

55 703 €

Moottori

Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,6 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

132 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat