15.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Malliston urheilullisin – Harley-Davidson FXDR 114 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Softail-mallisarjan kymmenes versio FXDR 114 on samalla koko Harley-Davidson -malliston urheilullisin versio. Hyvää: ulkonäkö, kallistusvarat, vähäiset värinät. Huonoa: pehmeä keula, kaipaa lisää tehoa yläkierroksille. Harley-Davidsonin Softail-mallistossa ovat Sport-Glide ja Breakout edustaneet urheilullisinta päätä, vaikka niissä on vakiona ollut pienempi 107-kuutiotuumainen Milwaukee Eight -moottori. Uusi FXDR 114 liikkuu nimensä mukaisesti isomman ja tehokkaamman 114-kuutiotuumaisen moottorin voimin. Drag Stripeiltä vaikutteita saanut malli on muutenkin suunniteltu selvästi urheilullisempaan ajoon.Satula on takana mutta jalkatapit ja ohjaustanko pitkällä edessä, eli ajoasento on linkkuveitsimäinen. Kuljettajan edessä on erittäin pieni lcd-mittaristo, joka on selkeälukuinen paitsi auringonpaisteessa. Mittariston edessä on pieni ilmanohjain, jonka ansiosta vielä 130 kilometrin tuntinopeus sujuu moottoritiellä sujuvasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäännön voimallaYkkösvaihde on erittäin lyhyt, punaraja tulee vastaan jo 75 kilometrin tuntinopeudessa. Kuutosvaihde on erittäin pitkäksi välitetty, sillä satasen nopeudessa kierroksia on vain 2250. Kiihdytyksissä huomaa pakoäänien olevan maltilliset. Urheilullisen ulkonäön vastineeksi kiihdytyksissä jää kaipaamaan tehopiikkiä yläkierroksilla, turhaan. Voimaa on tasaisesti, mutta lähinnä liikutaan vahvan väännön voimin. Parhaimmillaan FXDR on loivissa mutkissa, joihin se kääntyy kevyesti mutta rauhallisesti. Mutkien ulostuloissa kaasua avattaessa pyörällä on voimakas taipumus nousta kallistuksesta pystyyn, mikä johtuu erittäin matalaprofiilisesta takarenkaasta. Runko on riittävän jämäkkä koviinkin nopeuksiin, samoin kovahko takajousitus.Pehmeän etujousituksen takia etupään tuntuma ei ole yhtä tarkka. Jarrutuksen aloituksessa on pieni viive, kun pehmeä keula ensin painuu alas.Kallistusvarat yllättävätTiukoissa mutkissa FXDR yllättää suurilla kallistusvaroillaan. Mutkiin pitkä ja loivakeulainen pyörä kääntyy viiveellä, mikä edellyttää kuljettajalta ennakointia ohjausliikkeissä.Kallistusvarojen loppumisen tuntee siitä, että kantapäät alkavat raapia asvalttia. Eteen nojaavasta ajoasennosta huolimatta 180-senttinen kuljettaja yltää hyvin kääntämään leveää ohjaustankoa neulansilmämutkien vaatiman määrän.Oikea polvi nojaa airboxiin ja ilmansuodattimeen ja vasen normaalisti tankkiin. Tämä epäsymmetrisyys ei yllättäen juurikaan haittaa ajaessa.FXDR on tyypillinen H-D, jonka ominaisuuksien ero muihin Softaileihin ei ole kovin suuri. Lähin kilpailija on Ducati XDiavel, joskin Harleyn ostajalla lienee yleensä vain kaksi vaihtoehtoa: ostaako H-D vai ei. Ulkonäkö puree erityisesti heihin, joiden mielestä muut harrikat ovat liian perinteisen näköisiä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Harley-DavidsonLisätietoja: www.harley-davidson.com/fxdr-114 Hinta: Vivid Black 32 930 €, Solid Color 33 380 € Harley-Davidson FXDR 114 Moottori Bensiinimoottori 1 868 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, 6 vaihdetta, hihnaveto. Vääntö 162 Nm (3500 r/min) Vääntö 162 Nm (3500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 723 mm, paino tankattuna 303 kg, akseliväli 1 738 mm, tankin tilavuus 16,7 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR19, takana 240/40R18. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: aina yhtä suosittu Suzuki PV 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Harley-Davidson päivitti lähes koko mallistonsa – Road Glide sai lisäksi uuden keulan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely CF Moto 675 SR-R kurkottelee ratalegendan suuntaan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla