15.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Malliston urheilullisin – Harley-Davidson FXDR 114 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Softail-mallisarjan kymmenes versio FXDR 114 on samalla koko Harley-Davidson -malliston urheilullisin versio. Hyvää: ulkonäkö, kallistusvarat, vähäiset värinät. Huonoa: pehmeä keula, kaipaa lisää tehoa yläkierroksille. Harley-Davidsonin Softail-mallistossa ovat Sport-Glide ja Breakout edustaneet urheilullisinta päätä, vaikka niissä on vakiona ollut pienempi 107-kuutiotuumainen Milwaukee Eight -moottori. Uusi FXDR 114 liikkuu nimensä mukaisesti isomman ja tehokkaamman 114-kuutiotuumaisen moottorin voimin. Drag Stripeiltä vaikutteita saanut malli on muutenkin suunniteltu selvästi urheilullisempaan ajoon.Satula on takana mutta jalkatapit ja ohjaustanko pitkällä edessä, eli ajoasento on linkkuveitsimäinen. Kuljettajan edessä on erittäin pieni lcd-mittaristo, joka on selkeälukuinen paitsi auringonpaisteessa. Mittariston edessä on pieni ilmanohjain, jonka ansiosta vielä 130 kilometrin tuntinopeus sujuu moottoritiellä sujuvasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäännön voimallaYkkösvaihde on erittäin lyhyt, punaraja tulee vastaan jo 75 kilometrin tuntinopeudessa. Kuutosvaihde on erittäin pitkäksi välitetty, sillä satasen nopeudessa kierroksia on vain 2250. Kiihdytyksissä huomaa pakoäänien olevan maltilliset. Urheilullisen ulkonäön vastineeksi kiihdytyksissä jää kaipaamaan tehopiikkiä yläkierroksilla, turhaan. Voimaa on tasaisesti, mutta lähinnä liikutaan vahvan väännön voimin. Parhaimmillaan FXDR on loivissa mutkissa, joihin se kääntyy kevyesti mutta rauhallisesti. Mutkien ulostuloissa kaasua avattaessa pyörällä on voimakas taipumus nousta kallistuksesta pystyyn, mikä johtuu erittäin matalaprofiilisesta takarenkaasta. Runko on riittävän jämäkkä koviinkin nopeuksiin, samoin kovahko takajousitus.Pehmeän etujousituksen takia etupään tuntuma ei ole yhtä tarkka. Jarrutuksen aloituksessa on pieni viive, kun pehmeä keula ensin painuu alas.Kallistusvarat yllättävätTiukoissa mutkissa FXDR yllättää suurilla kallistusvaroillaan. Mutkiin pitkä ja loivakeulainen pyörä kääntyy viiveellä, mikä edellyttää kuljettajalta ennakointia ohjausliikkeissä.Kallistusvarojen loppumisen tuntee siitä, että kantapäät alkavat raapia asvalttia. Eteen nojaavasta ajoasennosta huolimatta 180-senttinen kuljettaja yltää hyvin kääntämään leveää ohjaustankoa neulansilmämutkien vaatiman määrän.Oikea polvi nojaa airboxiin ja ilmansuodattimeen ja vasen normaalisti tankkiin. Tämä epäsymmetrisyys ei yllättäen juurikaan haittaa ajaessa.FXDR on tyypillinen H-D, jonka ominaisuuksien ero muihin Softaileihin ei ole kovin suuri. Lähin kilpailija on Ducati XDiavel, joskin Harleyn ostajalla lienee yleensä vain kaksi vaihtoehtoa: ostaako H-D vai ei. Ulkonäkö puree erityisesti heihin, joiden mielestä muut harrikat ovat liian perinteisen näköisiä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Harley-DavidsonLisätietoja: www.harley-davidson.com/fxdr-114 Hinta: Vivid Black 32 930 €, Solid Color 33 380 € Harley-Davidson FXDR 114 Moottori Bensiinimoottori 1 868 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, 6 vaihdetta, hihnaveto. Vääntö 162 Nm (3500 r/min) Vääntö 162 Nm (3500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 723 mm, paino tankattuna 303 kg, akseliväli 1 738 mm, tankin tilavuus 16,7 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR19, takana 240/40R18. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”