15.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Malliston urheilullisin – Harley-Davidson FXDR 114 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Softail-mallisarjan kymmenes versio FXDR 114 on samalla koko Harley-Davidson -malliston urheilullisin versio. Hyvää: ulkonäkö, kallistusvarat, vähäiset värinät. Huonoa: pehmeä keula, kaipaa lisää tehoa yläkierroksille. Harley-Davidsonin Softail-mallistossa ovat Sport-Glide ja Breakout edustaneet urheilullisinta päätä, vaikka niissä on vakiona ollut pienempi 107-kuutiotuumainen Milwaukee Eight -moottori. Uusi FXDR 114 liikkuu nimensä mukaisesti isomman ja tehokkaamman 114-kuutiotuumaisen moottorin voimin. Drag Stripeiltä vaikutteita saanut malli on muutenkin suunniteltu selvästi urheilullisempaan ajoon.Satula on takana mutta jalkatapit ja ohjaustanko pitkällä edessä, eli ajoasento on linkkuveitsimäinen. Kuljettajan edessä on erittäin pieni lcd-mittaristo, joka on selkeälukuinen paitsi auringonpaisteessa. Mittariston edessä on pieni ilmanohjain, jonka ansiosta vielä 130 kilometrin tuntinopeus sujuu moottoritiellä sujuvasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäännön voimallaYkkösvaihde on erittäin lyhyt, punaraja tulee vastaan jo 75 kilometrin tuntinopeudessa. Kuutosvaihde on erittäin pitkäksi välitetty, sillä satasen nopeudessa kierroksia on vain 2250. Kiihdytyksissä huomaa pakoäänien olevan maltilliset. Urheilullisen ulkonäön vastineeksi kiihdytyksissä jää kaipaamaan tehopiikkiä yläkierroksilla, turhaan. Voimaa on tasaisesti, mutta lähinnä liikutaan vahvan väännön voimin. Parhaimmillaan FXDR on loivissa mutkissa, joihin se kääntyy kevyesti mutta rauhallisesti. Mutkien ulostuloissa kaasua avattaessa pyörällä on voimakas taipumus nousta kallistuksesta pystyyn, mikä johtuu erittäin matalaprofiilisesta takarenkaasta. Runko on riittävän jämäkkä koviinkin nopeuksiin, samoin kovahko takajousitus.Pehmeän etujousituksen takia etupään tuntuma ei ole yhtä tarkka. Jarrutuksen aloituksessa on pieni viive, kun pehmeä keula ensin painuu alas.Kallistusvarat yllättävätTiukoissa mutkissa FXDR yllättää suurilla kallistusvaroillaan. Mutkiin pitkä ja loivakeulainen pyörä kääntyy viiveellä, mikä edellyttää kuljettajalta ennakointia ohjausliikkeissä.Kallistusvarojen loppumisen tuntee siitä, että kantapäät alkavat raapia asvalttia. Eteen nojaavasta ajoasennosta huolimatta 180-senttinen kuljettaja yltää hyvin kääntämään leveää ohjaustankoa neulansilmämutkien vaatiman määrän.Oikea polvi nojaa airboxiin ja ilmansuodattimeen ja vasen normaalisti tankkiin. Tämä epäsymmetrisyys ei yllättäen juurikaan haittaa ajaessa.FXDR on tyypillinen H-D, jonka ominaisuuksien ero muihin Softaileihin ei ole kovin suuri. Lähin kilpailija on Ducati XDiavel, joskin Harleyn ostajalla lienee yleensä vain kaksi vaihtoehtoa: ostaako H-D vai ei. Ulkonäkö puree erityisesti heihin, joiden mielestä muut harrikat ovat liian perinteisen näköisiä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Harley-DavidsonLisätietoja: www.harley-davidson.com/fxdr-114 Hinta: Vivid Black 32 930 €, Solid Color 33 380 € Harley-Davidson FXDR 114 Moottori Bensiinimoottori 1 868 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, 6 vaihdetta, hihnaveto. Vääntö 162 Nm (3500 r/min) Vääntö 162 Nm (3500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 723 mm, paino tankattuna 303 kg, akseliväli 1 738 mm, tankin tilavuus 16,7 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR19, takana 240/40R18. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle