24.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: luotettava kumppani – Opel Mokka X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Mokka X ei ole räväkkä autotulokas, vaan pikemminkin vakaa ja vaivaton – käyttöauto, jonka saa nyt myös automaattivaihteisena nelivetona. Hyvää: ajotuntuma, etuistuimet, moottori, OnStar-avustin. Huonoa: takakontti, takaistuimet, kosketusnäytön heijastelut. Opel Mokka X on uutuus, jota räväkän sijaan kuvaavat paremmin sanat vakaa, käytännöllinen ja vaivaton. Muotoilu kosiskelee mahdollisimman laajaa käyttäjäkuntaa.Moni ratkaisu on muuttunut hieman sitten edellismallin, mutta toisalta moni asia on ennallaan, joten uuden mallisukupolven sijasta voi puhua perustellusti kattavasta kasvojenkohotuksesta. Niin tai näin, auto on kehittynyt edukseen.Sisällä ensivaikutelma on hieman muovinen. Kojelauta on muotoiltu uusiksi. Käyttäjän kannalta suurin muutos on, että moni erilliskytkimellä käskytettävä asia hoituu nyt kosketusnäytöltä, joka on seitsen- tai kahdeksantuumainen. Näytön ylle soisi heijastuksilta suojaavan lipan.Tavaratilassa väljyyttä on niukemmin kuin ulkoapäin luulisi (356 litraa).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakaa etenijäEdinburghin pohjoispuolella Skotlannissa koeajettu Mokka on vakaa ajettava. Korkeahkon auton jousitus kuolettaa hyvin sivuttaisheilahtelut.Alustasta ja jousituksesta välittyy jonkin verran täristystä Skotlannin takamaiden rokonarpisilla ja kapeilla maalaisteillä. Ajomelu kantaa matkustamoon, muttei erityisen häiritsevästi.Alla on 1,6-litraisella dieselmoottorilla varustettu malli. Tehoa on 136 hevosvoimaa ja jo alakierroksilta havaittavaa vääntöä 320 newtonmetrin verran eli riittämiin.Ohjaustunto on luonteva ja kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmäliikkeisesti.Mukautuvat istuimet…Koeajoautossa on kehutut AGR-etuistuimet, jotka säätyvät 8-suuntaisesti ja tukevat istujaansa ergonomisesti juuri oikeista kohdin. AGR-istuimet ovat vakiona nahkaverhoilun yhteydessä.Skotlannin nummimaisemissa käy selväksi, että napakasti syleilyssään pitävä istuin takaa mukavan matkanteon myös pidemmillä ajotaipaleilla. Takaistuimet sitävastoin ovat pettymys: levymäiset ja istuinosaltaan lyhyet, joten reisituki jää vajaaksi.Kunnon sivutuki auttaa maasto-osuudellakin, jossa on tarkoitus haastaa nelivetoisen etenemiskyvyt. Harmi kyllä reitti ei ole erityisen vaativa, pikemminkin tyypillinen suomalainen sorapintainen mökkitie Arttu Wiskarin tyyliin...ja mukautuva nelivetoMukautuva neliveto tarkoittaa, että ajossa kaikki veto on etupyörillä, mutta märällä ja liukkaalla teho jakaantuu saumattomasti aina 50:50-suhteeseen asti.Neliveto ja kuusiportainen manuaalivaihteisto ovat tarjolla 1,4-litraisen bensiinimoottorin ja 1,6-litraisen dieselmoottorin yhteydessä. Neliveto ja automaattivaihteisto yhdistyvät kun konepellin alla on 1,4-litrainen turbolla ryyditetty bensiinimoottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRäätälöinti maksaaMokkaan on tarjolla kaksi varustetasoa. Innovationin mukana tulee pysäköintiavustin, avaimeton avaus ja käynnistys, automaattiset kaukovalot ja tummennetut takaikkunat.Innovation tarkoittaa myös edistyksellistä OnStaria. Se avaa puheyhteyden autosta henkilökohtaiseen avustajaan, joka auttaa vaikka etsimään halutun ravintolan ja etäohjeistaa navigaattorin – ympäri vuoden 24/7 ja suomenkielellä.Enjoy-varusteiseen Mokkaan OnStarin saa hieman alle 600 eurolla.Lisärahalla on tarjolla iso tukku lisävarusteita kuten peruutuskamera, sadetunnistin, älykkäät ledvalot, liikennemerkkien tunnistus, törmäyshälytys ja kaistavahti.Toisaalta jo Enjoy-tasolta vakiona tulee vakionopeudensäädin, tietoviihdejärjestelmä ja automaatti-ilmastointi.Toivottu voimalinjaOpel Mokka X on sikäli jännä tapaus, että se karsastaa lokerointia. Uutuus on toki monikäyttöauto (SUV), mutta omaa myös katumaasturin ja tila-auton piirteitä – olematta mikään näistä.Auto tulee tarjolle lokakuussa. Maahantuojan arvioi, että 1,4-litrainen bensiinimoottori, automaattivaihteisto ja etuveto nousevat suosituimmaksi yhdistelmäksi.Edullisin Mokka X maksaa 22 974 euroa. Se on manuaalivaihteinen, bensiinimoottorinen ja Enjoy-varusteltu (1.6 ecoFLEX 115 hv). Edullisin diesel-Mokka maksaa 23 994 euroa (1.6 CDTI). Toivottu kolmiyhteys on bensiinimoottori, automaattivaihteisto ja neliveto. Nyt sen saa 28 346 eurolla.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Opel Mokka X 1.6 CDTI MT6 AWD Innovation Hinta alkaen 30 763 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 320 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 320 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2555 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster