16.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Audi A8 vihdoin Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A8:n saapuminen Suomeen on kestänyt kohta puoli vuotta, mutta hyvää kannattaa odottaa. Audi A8:n matka Barcelonan auringosta Suomeen, ainakin lehdistön koeajettavaksi, on kestänyt yllättävän kauan. Ajettiinhan mallin ensikoeajot Espanjassa jo lokakuun alussa.Nyt Auto- ja liikennetoimittajat ry:n koeajotilaisuudessa pääsimme ensi kertaa Audi A8:n ohjaksiin kotimaisella maaperällä – ja helleaallon ansiosta sääkin oli kuin viime syksynä Espanjan auringon alla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutonomisia viiveitäSyy viiveeseen on ollut niin sanottujen Suomi-varusteltujen autojen hidas saapuminen maahan: epäilemättä Audi haluaa esitellä autot suoraan kolmostason ”kädet tietyin ehdoin irti ratista”-autonomisen ajon mahdollistavalla Audi AI traffic jam pilot -järjestelmällä. Sitä ei vielä nyt ajetuissa autoissa ollut käytössä, eli lopullinen A8-kokemus saa yhä odottaa. Teoriassa Audin pitäisi edetä ruuhkassa enimmillään 60 kilometriä tunnissa autonomisesti vailla kuljettajan välitöntä puuttumista ajamiseen. Kerrankin voi sanoa, että autolla odottaa joutuvansa ruuhkaan – ainakin ensimmäistä testikertaa varten.Mainio mukavuusVanha sanonta ”hyvää kannattaa odottaa” pitänee silti paikkaansa: kotimaan karkea ja epätasainen asvaltti tasoittuu hienosti Audin lippulaivan alla. Vaikka tämän luokan edustusautolta ei muuta voi vaatiakaan, ei moinen ole mitenkään itsestään selvä suoritus tälläkään hintatasolla.Se toinen Audi A8:n pääuutuus on uusi tietoviihdejärjestelmä. Hitaan saapumisen vuoksi se järjestelmä ehti kuitenkin maahan aiemmin uuden A7:n keulalla, mutta siihen palaamme kotimaan koeajon osalta hieman myöhemmin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”