16.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: BYD Dolphin on jatkumo kiinalaisautojen räjähtäneeseen määrään Suomen markkinoilla Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisten automallien vyöry Suomeen on alkanut, ja uusin osanottaja meidän sähköautomarkkinoilla on BYD Dolphin. Muutama vuosi sitten Suomessa ei oltu vielä myyty yhtään mitään kiinalaisautoa. Nyt tarjolla on muun muassa Polestarin, Maxuksen, Voyahin, MG:n ja tietysti tässäkin artikkelissa esiintyvän BYDin tuotteita. ”Build Your Dreams” -nimeä kantavan valmistajan tuotteista Moottorissa on ajettu aiemmin mallit Han, Atto 3 ja Tang. Nyt on vuorossa etuvetoinen Dolphin, joka jakaa saman e-Platform 3.0 -perusrakenteen kuin edellä mainittu Atto 3. Autolla on pituutta 4 290 millimetriä, leveyttä 1 770 mm, korkeutta 1 570 mm ja akseliväliksi ilmoitetaan 2 700 mm. Auto on siis hieman Atto 3 -katumaasturia piskuisempi viistoperä. Kokoluokka on aika lähellä esimerkiksi Volkswagen ID.3:a ja Renault Megane E-Techiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pehmeää menoa Dolphinin ajoakun nimelliskapasiteetti on 60,4 kilowattituntia, joka tarkoittaa 427 kilometrin WLTP-toimintamatkaa. CCS-pikalatauksen huipputeho on 80 kilowattia, ja varausvälin 30–80 prosenttia luvataan täyttyvän hieman alle puolessa tunnissa. Vaihtovirtalataus tapahtuu kolmivaiheisesti 11 kilowatin teholla, jolla tyhjästä täyteen -lataus käy reilussa kuudessa tunnissa. Suorituskykypuolelta mainittakoon nollasta sataan kiihtyvyydeksi tasan 7 sekuntia ja huippunopeudeksi 160 kilometriä tunnissa. Etujousitus on toteutettu MacPhersonilla, ja takaa löytyy monivarsituenta. Lyhyellä ensikokeilulla Dolphin tuntuu varsin mukavalta. Voimalinja on ainakin taajamassa vaivaton, ja mukavan alustan puolesta hidastetöyssyt ylittyy pehmeästi. Takana tilaa on kuitenkin vähemmän kuin Atto 3:ssa, kuten lukematkin antavat odottaa. Tarkemmin Dolphinin pariin palataan myöhemmin, kun auto saadaan pidemmäksi aikaa varsinaiseen koeajoon. Hinnaltaan Dolphin on valmistajan edullisin malli, sen hinta alkaa Comfort-varustelulla 34 990 eurosta, kun Atto 3 on vastaavalla varustelulla 38 690 euroa. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe