16.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: BYD Dolphin on jatkumo kiinalaisautojen räjähtäneeseen määrään Suomen markkinoilla Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisten automallien vyöry Suomeen on alkanut, ja uusin osanottaja meidän sähköautomarkkinoilla on BYD Dolphin. Muutama vuosi sitten Suomessa ei oltu vielä myyty yhtään mitään kiinalaisautoa. Nyt tarjolla on muun muassa Polestarin, Maxuksen, Voyahin, MG:n ja tietysti tässäkin artikkelissa esiintyvän BYDin tuotteita. ”Build Your Dreams” -nimeä kantavan valmistajan tuotteista Moottorissa on ajettu aiemmin mallit Han, Atto 3 ja Tang. Nyt on vuorossa etuvetoinen Dolphin, joka jakaa saman e-Platform 3.0 -perusrakenteen kuin edellä mainittu Atto 3.Autolla on pituutta 4 290 millimetriä, leveyttä 1 770 mm, korkeutta 1 570 mm ja akseliväliksi ilmoitetaan 2 700 mm. Auto on siis hieman Atto 3 -katumaasturia piskuisempi viistoperä. Kokoluokka on aika lähellä esimerkiksi Volkswagen ID.3:a ja Renault Megane E-Techiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPehmeää menoaDolphinin ajoakun nimelliskapasiteetti on 60,4 kilowattituntia, joka tarkoittaa 427 kilometrin WLTP-toimintamatkaa. CCS-pikalatauksen huipputeho on 80 kilowattia, ja varausvälin 30–80 prosenttia luvataan täyttyvän hieman alle puolessa tunnissa. Vaihtovirtalataus tapahtuu kolmivaiheisesti 11 kilowatin teholla, jolla tyhjästä täyteen -lataus käy reilussa kuudessa tunnissa. Suorituskykypuolelta mainittakoon nollasta sataan kiihtyvyydeksi tasan 7 sekuntia ja huippunopeudeksi 160 kilometriä tunnissa. Etujousitus on toteutettu MacPhersonilla, ja takaa löytyy monivarsituenta.Lyhyellä ensikokeilulla Dolphin tuntuu varsin mukavalta. Voimalinja on ainakin taajamassa vaivaton, ja mukavan alustan puolesta hidastetöyssyt ylittyy pehmeästi. Takana tilaa on kuitenkin vähemmän kuin Atto 3:ssa, kuten lukematkin antavat odottaa.Tarkemmin Dolphinin pariin palataan myöhemmin, kun auto saadaan pidemmäksi aikaa varsinaiseen koeajoon. Hinnaltaan Dolphin on valmistajan edullisin malli, sen hinta alkaa Comfort-varustelulla 34 990 eurosta, kun Atto 3 on vastaavalla varustelulla 38 690 euroa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen