16.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: BYD Dolphin on jatkumo kiinalaisautojen räjähtäneeseen määrään Suomen markkinoilla Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisten automallien vyöry Suomeen on alkanut, ja uusin osanottaja meidän sähköautomarkkinoilla on BYD Dolphin. Muutama vuosi sitten Suomessa ei oltu vielä myyty yhtään mitään kiinalaisautoa. Nyt tarjolla on muun muassa Polestarin, Maxuksen, Voyahin, MG:n ja tietysti tässäkin artikkelissa esiintyvän BYDin tuotteita. ”Build Your Dreams” -nimeä kantavan valmistajan tuotteista Moottorissa on ajettu aiemmin mallit Han, Atto 3 ja Tang. Nyt on vuorossa etuvetoinen Dolphin, joka jakaa saman e-Platform 3.0 -perusrakenteen kuin edellä mainittu Atto 3.Autolla on pituutta 4 290 millimetriä, leveyttä 1 770 mm, korkeutta 1 570 mm ja akseliväliksi ilmoitetaan 2 700 mm. Auto on siis hieman Atto 3 -katumaasturia piskuisempi viistoperä. Kokoluokka on aika lähellä esimerkiksi Volkswagen ID.3:a ja Renault Megane E-Techiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPehmeää menoaDolphinin ajoakun nimelliskapasiteetti on 60,4 kilowattituntia, joka tarkoittaa 427 kilometrin WLTP-toimintamatkaa. CCS-pikalatauksen huipputeho on 80 kilowattia, ja varausvälin 30–80 prosenttia luvataan täyttyvän hieman alle puolessa tunnissa. Vaihtovirtalataus tapahtuu kolmivaiheisesti 11 kilowatin teholla, jolla tyhjästä täyteen -lataus käy reilussa kuudessa tunnissa. Suorituskykypuolelta mainittakoon nollasta sataan kiihtyvyydeksi tasan 7 sekuntia ja huippunopeudeksi 160 kilometriä tunnissa. Etujousitus on toteutettu MacPhersonilla, ja takaa löytyy monivarsituenta.Lyhyellä ensikokeilulla Dolphin tuntuu varsin mukavalta. Voimalinja on ainakin taajamassa vaivaton, ja mukavan alustan puolesta hidastetöyssyt ylittyy pehmeästi. Takana tilaa on kuitenkin vähemmän kuin Atto 3:ssa, kuten lukematkin antavat odottaa.Tarkemmin Dolphinin pariin palataan myöhemmin, kun auto saadaan pidemmäksi aikaa varsinaiseen koeajoon. Hinnaltaan Dolphin on valmistajan edullisin malli, sen hinta alkaa Comfort-varustelulla 34 990 eurosta, kun Atto 3 on vastaavalla varustelulla 38 690 euroa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti