27.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: BYD Atto 3 Comfort – epäilyksiä, ennakkoluuloja ja unelmia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisen uutuuden koeajoon valmistautuu epäilyksin ja ennakkoluuloin, mutta unelmien rakentelu on jäänyt varsin tavanomaiseksi. Hyvää: tilat, mukavuus, varustelu Huonoa: laimea moottorijarrutus, takaluukun avaus Ensitutustumisessa BYD Atto3 varastaa kaikkien huomion rämpytettävillä ovibanjoillaan, mutta osoittautuu naurun hälvettyä vakavasti otettavaksi haastajaksi tutummille merkeille. BYD ei ole mikään pikkutekijä markkinoita testaamassa, vaan maailman suurin ladattavien autojen valmistaja, joka tekee kaiken itse akuista ja puolijohteista alkaen toimittaen niitä kilpailijoillekin. Suomessa BYD on jo vallannut leijonanosan kaupunkibussien markkinoista, nyt alkaa henkilöautojen myynti kolmella mallilla kolmessa myymälässä. BYD on monelle vielä vieras, selvennyksenä takaluukussa nimi kokonaisena, Build Your Dreams (Rakenna Unelmasi) komeilee kromikirjaimin itse autoaan vahaavien kiusaksi. Mallinimi tullee atto-etuliitteestä, joka merkitsee kvintiljoonasosaa? (korjatkaa, jos meni väärin) BYD:n muut mallit ovat helpommin omaksuttavia joko kiinalaisia dynastioita tai meren eläimiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilava ja persoonallinen sisältä Tutumpiin malleihin verrattuna Atto3 sijoittuu kooltaan lähelle vaikkapa Kia Niroa tai Volvo XC40:ää. Tilaa on mukavasti, muttei ylenpalttisesti, takaistuimelle mahtuu aikuinen pitkänkin kuskin taakse. Istuma-asento on luonteva, kuljettaja saattaisi toivoa vähän tuhdimpaa ristiseläntukea. Pääntuet ovat kiinteät. Tavaratila on selkeä muodoltaan ja pohjalevy ala-asennossa tila on maksimissaan ja yläasennossa tilasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Nostokynnys on matala, mutta samalla takaluukun avausnuppi on puskurin tasossa kuralle alttiina. Kalliimmassa versiossa luukku aukeaa sähköllä. Ulkonäöltään Atto3:a on vaikea uskoa Wolfgang Eggerin (Alfa Romeo 8C ja 156) suunnittelemaksi, sen verran helposti se sulautuu crossoverien massaan, mutta sisällä suunnittelijoille on annettu enemmän vapauksia. Inspiraatiota yksityiskohtiin on haettu joko musiikkikaupasta tai jumppasalilta. Niin kojelauta kuin istuimetkin ovat kaksivärisiä. Pieni mittaristo liikkuu ID-volkkarien tapaan ratin mukana. Iso kosketusnäyttö on käännettävissä vaakaan tai pystyyn. Toimintojen löytäminen valikoiden takaa vie hetken. Varustetasoja on kaksi, Comfort ja Design. Jo perustaso on vallan runsas avattavine lasikattoineen ja keinonahkaverhoiluineen. Sähköisiä turvavarusteita ja avustimia on täyslaidallinen, mutta niiden toiminta ei ole aivan niin juohevaa kuin kilpailijoilla. Mukava ja helppokäyttöinen BYD on onnistunut alustan rakentamisessa. Selkeästi mukavuus on ollut etusijalla suunnittelussa, Atto3 selvittää niin isot heitot kuin pienet tärinätkin mallikkaasti. Ohjaus on kevyt, sulavat ja tarkat ajolinjat löytyvät helposti. Atto3 on sähköautojen keveimpiä, se auttaa niin kiihdytyksissä, kurveissa kuin hidastuksissakin. Pehmeys tuo vähän kallistelua, muttei häiritsevästi. Vauhdin säätäminen on helppoa kaasupolkimella, moottorijarrutukseen on kaksi tasoa, molemmat mietoja, ehkä yksi tehokkaampi olisi hyvä lisä. Alkuun Atto3 ällistyttää kulutuslukemillaan, hetkellisen kulutuksen näyttö tikkaa maltillisella ajolla alle 10 kWh/100km lukemia. Moottoritiellä näyttö karkaa kuitenkin liki 30 kWh/100km. Lopulta koeajon keskikulutus asettuu kohtuulliseen 15 kWh/100km merkiten 400 km toimintamatkaa. Pikalatausteho on maltillinen 80 kW, mutta kohtuukulutuksen ansiosta 200 km saa ladattua alle puolessa tunnissa. BYD:n akusto eroaa kilpailijoista, LFP litiumrautafosfaattiakkuun ei tarvita olleenkaan kobolttia. Sen ei pitäisi myöskään kärsiä täyteen lataamisesta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka BYD Atto3 Comfort Hinta alkaen 44 250 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 340 € Moottori SÄHKÖAUTO, ETUVETO Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akku netto 60,48 kWh Toimintamatka 387 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 15,6 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4455 mm, leveys 1875 mm, korkeus 1615 mm, akseliväli 2720 mm Tavaratila: 440 – 1338 l l Omamassa: 1750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW CCS: 80 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 120 000 km, ajoakku 8 v / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe