15.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: BYD Seal – hienosti muotoiltu, mutta vähän vaatii viilaamista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BYD Seal on kiinalaisvalmistajan viimeisin Suomeen saapunut uutuusmalli. Siitä puhutaan myös Teslan tappajana. Kiinalainen autovalmistaja BYD on tosissaan liikkeellä. Eurooppaan ja Suomeen on tuotu nyt jo useita automalleja ja niistä viimeisin on BYD Seal. BYD taistelee globaalisti Teslan kanssa siitä, kumpi on maailman suurin sähköautojen valmistaja myydyissä autoissa mitattuna.Dynaamisen muotoinen Seal kääntää kadulla katseet. Niinkuin käänsi aikoinaan Teslakin. BYD Sealista on puhuttu nyt Teslan tappajana jo jonkun aikaa ja auto edustaakin samaa kokoluokkaa kuin mitä Teslan Model 3 tai Polestar 2 ovat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokas nelivetoinenSitä ei käy kiistäminen, etteikö Seal olisi hienosti muotoiltu auto. Varsinkin sen peräpeili ja takavalot ovat erittäin tyylikkäät. Takavalot on vielä tyylikkäämmät pimeällä.Hienosta muotoilusta ansio kuuluu Wolfgang Eggerille sekä hänen tiimilleen. Egger on tunnettu saksalainen automuotoilija, joka on vaikuttanut aiemmin muun muassa Alfa Romeon, Audin sekä Lamborghinin muotokieleen. Egger johtaa nyt BYD:n muotoiluosastoa.Sealista on tarjolla kaksi eri versiota, takavetoinen Design tai nelivetoinen Excellence AWD. Moottorin koeajossa ollut versio oli nelivetoinen malli, jonka kokonaisteho on kiitettävä 390 kilowattia eli 520 hevosvoimaa. Neliveto Sealissa vaikuttaa takavetopainotteiselta.Tehojensa puolesta Seal on melkoinen tykki, auto kiihtyy nollasta sataan alle neljän sekunnin, jos vaan renkaiden alla riittää pitoa.Mutta pelkällä tyylikkäällä muotoilulla sekä hyvällä suorituskyvyllä ei kuitenkaan saavuteta kansan suosiota. Tyylikäs, tehokas, mutta muutamat puutteet, jotka autossa on, himmentävät kokonaiskuvaa merkittävästi.Iso kääntyvä näyttöSealin infotainmentin näyttö kääntyy napin painalluksella vaakaan tai pystyyn. BYD Sealin infotainment ei ole kaikkein visuaalisin, eikä paras mahdollinen käyttääkään. Suomen kieli BYD:n infotainmentista löytyy valikkojen takaa. BYD Seal on BYD:in ensimmäinen auto, joka käyttää BYD:n uusinta Blade-akkua. Sealin katumaasturisisar, keväällä Suomeen saapuva Seal U on seuraava BYD:n auto, joka käyttää samaa tekniikkaa.Uudessa Blade-patterissa akuston kennot on pakattu hunajakennorakenteella. Tämän pakkaamisen ansiosta päästään tiiviimpään akustoon, joka olennaisesti toimii myös auton koria jäykistävänä osana. Uusi Blade-akku tarkoittaa BYD-malleissa sitä, että korkeajänniteakku on osa auton koria. Korijäykkyydellä on vaikutusta ajo-ominaisuuksien lisäksi myös turvallisuuteen. Lisäksi akun valmistaminen on ympäristöystävällisempää sekä paloturvallisempaa, koska akussa käytetään LFP- eli rautafosfaattikemiaa. Nikkeliä ja kobolttia akussa ei ole lainkaan.Pikalatauksessa kehitettävääVaikka Sealin ajettavuus ja esimerkiksi voimalinja on hyvässä iskussa, niin pikalataus ei yllä ihan samalle tasolle. Tämä on tietysti harmi, varsinkin kun BYD Seal vielä taipuu pitkän matkan taittamiseen muiden ominaisuuksiensa puolesta erittäin hyvin.Pikalataus on kuitenkin sähköautossa merkittävä juttu. BYD Sealilla tehtiin koeajoviikon aikana useita pikalatauksia, pitkänkin ajomatkan jälkeen eikä pikalatausta saatu toimimaan oikein kunnolla missään vaiheessa. Yksi syy, miksi pikalataus ei toiminut, on se, että BYD käyttää 550 voltin jännitettä, kun moni pikalaturi puolestaan toimii 400 voltin jännitteellä. Tämä on huono yhdistelmä, eikä lataustehoja saada irti. Suurempaa jännitettä tarjovat 800 voltin pikalatauslaitteet ovat vielä vähemmistönä Suomen latausverkostossa.Onko se auton vika, jos sopivaa jännitettä tarjoavaa latauslaitetta ei löydy tien varresta. Ei, mutta pikalataaminen esimerkiksi paljon ajavalle on tärkeä asia, eikä se BYD Sealilla ole markkinoiden parasta, vaikka latauslaite toimisikin BYD:n vaatimalla jännitteellä. Eikä 800 voltin järjestelmää ole välttämättä reitin varrella. Silloin kun 800 voltin järjestelmää oli BYD Sealille tarjolla, se selvisi lataustapahtumista ihan hyvin, vaikka se ei ole markkinoiden parhaimpia. Talviajossa tarvittava akun esilämmitys on myös yksi merkittävä puute.Totuus lienee se, että vielä viimeisen päälle viilattuja kiinalaiset eivät vielä ole, kehitettävää löytyy vielä. Toki kehitettävää löytyy vielä ns. länsimaisistakin sähköautoista.Sealin pikalatausominaisuuksista ja siitä kuinka se suoriutui tarkalleen koeajostamme, kerromme myöhemmin lisää, kun varsinainen Moottorin koeajoraportti BYD Sealista valmistuu.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenEdit: 21.3.2024 BYD Sealissa infotainmentista löytyy suomen kieli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa