21.3.2024

Maistiainen: Hyundai Ioniq 5 N – Hyundai teki seN taas!

Kuva Aake Kinnunen
Hyundai Ioniq 5 N maistiainen

Hauskojen autojen ja sähköautojen jälkeen Hyundai on tarttunut haasteeseen yhdistää nämä kaksi.

Sitä mukaa, kun sähköautojen ominaisuudet ovat kehittyneet, ovat vastahakoisten argumentit keskittyneet hauskuuden puuttumiseen. Tehoa on saatu aivan järjettömiä määriä ikään kuin muiden ominaisuuksien sivutuotteena, mutta äänetön lipuminen ja vaihteiden puuttuminen ovat korostuneet protestoijien kommenteissa. Hyundai Ioniq 5 N tarttuu ongelmaa sarvista, sillä siihen on lisätty mahdollisuus käyttää virtuaalivaihteita ja keinotekoista moottoriääntä.

Hyundai Ioniq 5 N

Kaikki tämä kuulostaa tietysti pöhköltä. Miksi ihmeessä sähköautoa pitäisi rationaalisesti ajateltuna huonontaa, jotta se olisi hauskempi? Mutta samalla tavalla kuin taikatemppujen selittäminen on lopulta turhaa, on turhaa myös pähkäillä Hyundain päätöstä. Optimaalisella ratakierroksella virtuaalivaihteet ja niihin liittyvä vääntömomentin rakentuminen (auto jopa nykäisee aggressiivisesti vaihdettaessa) vievät aikaa muutamia sekunteja, mutta hymyä ei voi mitata rahassa. Polttomoottoriaikana ajohommiin opetelleille moottoriäänet ja vaihteet ovat luonteva tapa ajatella auton vauhtia.

Hyundai Ioniq 5 N

Mutta Ioniq 5 N on paljon muutakin. Koria on jäykistetty, alustan kiinnityskohteita on vahvistettu, akselistot on tehty lähes kokonaan uudelleen, alusta on matala ja jäykkä, ja Hyundai on pohtinut auton jäähdytystä paljon. Akun voi valmistella rata-ajoa varten ja suorituskyvyn pitäisi pysyä samalla tasolla kierroksen toisensa jälkeen.

2,2 tonnin paino, kolmen metrin akseliväli ja enimmillään 488 kW teho (650 hv) tekevät Ioniq 5 N:stä tietysti hyvin erilaisen auton kuin N-sarjan aiemmat taskuraketit. Ominaisuudet ovat kuitenkin tasapainossa kokonaisuuteen nähden. 84 kilowattitunnin akusto on Hyundaille uusi ja sillä saavutetaan 448 kilometrin yhdistetty WLTP-toimintamatka. Kulutus ei ole ollut auton suunnittelun tärkeimpiä kohteita.

Suomessa Hyundai Ioniq 5 N näyttäytyy tietojen mukaan loppukeväästä ja auton hinta on ennakkomyynnissä 79 390 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat