11.7.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai Tucson sai lisää voltteja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmivuotias katumaasturi Hyundai Tucson päivitettiin. Uuden ilmeen takana mielenkiintoisinta on 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Hyundai Tucson on korealaisvalmistajalle hyvin tärkeä tuote, sillä se on ollut merkkinsä myydyin malli Euroopassa aina vuonna 2015 tapahtuneesta lanseerauksestaan lähtien. Nyt katumaasturi sai paitsi kasvojenkohennuksen, myös teknistä uutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäpotkua ja -säästöäKiinnostavinta antia on kaksilitraiseen 186-hevosvoimaiseen dieselmoottoriin yhdistetty 48 voltin kevythybridijärjestelmä, joka auttaa polttomoottoria ajonopeutta nostettaessa, ja varastoi energiaa talteen autoa hidastettaessa.Valmistajan mukaan kiihdytysapu venyy aina 12 kilowatin tasolle, ja manuaalivaihteistoon yhdistettynä ylletään vastaavasti jopa seitsemän prosentin kulutussäästöön. Ensi keväänä 48 volttia iskee myös 1,6 litran dieseliin.Sitä ennen pienempi dieselvaihtoehto tulee toimeen perinteisillä 115 tai 136 hevosvoiman tehoilla. Näistä ensin mainittu on etuvetoinen ja manuaalivaihteinen, jälkimmäinen etu- tai nelivetoinen seitsenportaisella kaksoiskytkinautomaatilla.Rinnalla Tucsoniin tarjotaan myös kahta versiota 1,6-litraisesta bensakoneesta: valittavana on etuvetoinen 132-heppainen manuaali ja etu- tai nelivetoinen 177 hevosvoiman kaksoiskytkinautomaatti.Itsestään toimivaaRyntäsimme koeajamaan nimenomaan 48 voltin version, joka on Suomen markkinoilla nelivetoinen ja varustettu kahdeksanportaisella automaattivaihteistolla.Ensivaikutelmien perusteella energian talteenotto on taajamanopeuksissa varsin vahvaa, ja myös sähkömoottorin avun kiihdytyksissä havaitsee melko selvästi. Ainakin kaksilitraisen dieselin veto on joka tilanteessa pontevaa, ja kaikki pelaa kuten korealaisautoissa on tapana: jouheasti sekä vaivattomasti.Ulkoisesti Tucson on muuttunut tutulla kaavalla: uusi maski, ajovalot sekä etupuskuri, ja meikkiä on sivelty myös auton perään. Sisällä muun muassa tietoviihdejärjestelmiä on päivitetty, ja kosketusnäytöt ovat niin ikään tuoretta tavaraa.Uudistetun Tucsonin myynti on jo startannut, ja ensimmäiset autot ovat rantautuneet Suomen kamaralle. Syvällisempi koeajo on luvassa hieman myöhemmin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?