1.4.2022

Maistiainen: Kia Sportage Plug-in Hybrid tarjoaa lisää sähköistä toimintamatkaa

Uuden Sportagen malliuudistuksessa on lähdetty liikkeelle reseptistä, joka harvoin epäonnistuu: näyttävämpi ulkokuori, paremmat sisätilat ja uudistus voimalinjaan.

Kian uudet muotoilutrendit on ujutettu mallistoon sähkömalli EV6:n kautta ja tätä nykyä uusi design näkyy myös Sportagen muodoissa. Moderni ilme on tuonut auton kertaheitolla uuteen aikaan.

Vaikka Sportagen ulkomitat ovat kasvaneet vain vähän, saa muotoilu vaikuttamaan sen aiempaa kookkaammalta. Kehitys on nykyään myös sellaista, että muutaman sentin lisäys ulkomitoissa tuntuu selkeästi auton sisällä.

EV6:n vaikutteet näkyvät myös ohjaamossa. Hallintalaitteet ovat modernit ja kokonaisuutta hallitsee yhdeksi panoraamanäytöksi yhdistetty digimittaristo ja tietoviihdejärjestelmän näyttö.

Sportagen moottorivalikoimasta löytyy bensaturbo, kaksi kevythybridiä, täyshybridi ja ladattava hybridi. Kevythybridiversio löytyy sekä bensiini- että dieselversiona. Ladattava ja täyshybridi on yhdistetty 1,6-litraisen bensiinimoottorin kanssa.

Ladattavasta hybridistä on saatavilla pari tehoversiota: 170 kW (230 hv) ja 195 kW (265 hv). Molemmissa tehoversioissa on sama polttomoottori, joten tehokkaamman version lisähevoset tulevat sähkömoottorista.

Sportagen suosituin malli kotimaassa tulee olemaan juuri ladattava hybridi ja Kia odottaa sen markkinaosuudeksi noin 70 prosenttia kaikista Sportage-malleista. Tätä ohjaa vahvasti kotimaamme autoverotus.

Pääsimme ladattavan hybridin rattiin Kian pääkonttorilla Frankfurtissa ja kyseessä oli prototyyppiauto. Tosin hyvin valmis sellainen, sillä ajettavuudessa ja toiminnassa ei ollut moitteen sijaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää toimintamatkaa ja nopeampi lataus

Maisteltu auto on ladattava hybridi, jonka toimintamatka pelkällä sähköllä on jopa 78 kilometriä. Kian ladattavien hybridien toimintamatkan kasvu on seurausta suuremmasta ajoakusta, jonka kapasiteetti Sportagen tapauksessa on 13,8 kWh.

Entistä suuremman akkukapasiteetin lisäksi ladattavan hybridimallin omistajaa hemmotellaan aiempaa nopeammalla latauksella. Auton sisäinen latauslaite on 7,2 kW aiemman 3,7 kW:n sijaan. Nopeimmillaan ajoakku latautuu täyteen 1h 45min. Kauppareissun kestävästä latauksesta alkaa olla ihan oikeaa hyötyä hybridien tapauksessakin.

Lataushybridissä on polttomoottoriversioon verrattuna reippaasti tehoa ja kaupunkiolosuhteissa auto käy pitkälti pelkällä sähköllä myös hybriditilassa. Kun polttomoottorin houkuttelee mukaan kovalla kaasupolkimen painamisella, tulee se sujuvasti osaksi voimantuottoa.

Koeajettu Sportage on varustelutasoltaan GT-Line ja autossa on sähköisesti säädettävä alusta, joka on jo lyhyellä koeajolla miellyttävä kokemus. Jousitus on jämäkkä, mutta siitä puuttuu katumaastureita usein vaivaava pintakovuus.

Sportage-perheen suosituin malli testataan huolellisemmin kotimaassa piakkoin, sillä ladattava hybridi saapuu maahan alkukevään 2022 aikana.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Thorsten Weigl

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat