17.11.2024

Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää

Kuva Eetu Kokkonen
Mazda CX-80

Mazda ei tuonut kookkainta CX-90 -katumaasturiaan Eurooppaan, mutta nyt tarjolla on hitusen pienempi Mazda CX-80.

Mazda CX-80 on japanilaisvalmistajan malliston uusi Euroopan lippulaiva, pari vuotta takaperin esitellyn Mazda CX-60 -katumaasturin isoveli. Paino sanalla iso. CX-80 on 25 senttimetriä CX-60:ää pidempi, ja tämä venytys on tapahtunut akselien välillä, eli sisätiloissa.

Mazda CX-80

Voimalinjapuolella resepti on vanha tuttu. Meikäläisittäin myyvempi versio on 2.5 E-Skyactiv PHEV, jossa yhdistyy nelisylinterinen bensiinimoottori ja sähkövoimalinja 17,8 kilowattitunnin akulla. Yhteistehoa voimalinjalle luvataan 241 kilowattia (328 hevosvoimaa). Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle Mazdan 8-portaisen automaattivaihteiston kautta.

Mazda CX-80

Sen lisäksi tarjolla on myös vastikään CX-60:eenkin esitelty 3.3 E-Skyactiv D. Salanimen takaa löytyy suora kuutosdieseli, jonka huipputeho on 187 kW (254 hv) ja huippuvääntö 550 newtonmetriä. Diesel on lataushybridiä vähemmän suorituskykyinen, ja meillä Suomessa myös päästöihin perustuvan autoverojärjestelmän vuoksi huomattavasti hinnakkaampi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuusi- tai seitsemänpaikkainen

Mazda CX-80 on saatavilla kuusi- tai seitsemänpaikkaisena, kaikkiaan kolmella eri istuinvariaatiolla. Seitsemänpaikkaisessa mallissa keskirivi on tavallinen kolmipaikkainen. Kuusipaikkaisen valitessa täytyy vielä määritellä, haluaako keskirivin kahden istuimen väliin tyhjää tilaa mistä kulkea kolmannelle riville, vaiko istuinten väliin sijoitettavan keskikonsolin.

Mazda CX-80

Vuoden auto Suomessa -koeajoissa Moottori ehti pikaisesti kokeilemaan CX-80:aa, johon oli raksittu kuusi istuinta ja keskirivin keskikonsoli. Keskikonsolin ansiosta keskirivillä on kieltämättä hieman loungemainen tunnelma, mutta jos joku tarvitsee autoon kuusi istuinta, niin tuskin se seitsemäskään olisi silloin pahitteeksi.

Tarkemmin CX-80:n pariin palataan kun auto saadaan kattavampaan kotimaan koeajoon. Sitä odotellessa voi käydä tutustumassa vaikka aiemmin tehtyyn Koeistuttu-artikkeliin, jossa esitellään auton teknisiä tietoja hieman pidemmän kaavan kautta.

Mazda CX-80 -lataushybridin hinta alkaa Exclusive-line-varusteltuna 57 389 eurosta, ja dieselversion hinta samalla varustelulla on 10 000 euroa enemmän.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat