17.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – luksusta naapureita ärsyttämättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulospäin V 300 d 4Matic näyttää Vito-pakettiautolta, mutta sisätilat tarjoavat S-luokasta tuttua luksusta ja varustelua niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Mercedes uudistaa V-sarjaa, ja sekä dieselit että sähköiset EQV:t kokevat samat muutokset. Moottorit pysyvät uudistuksen yhteydessä ennallaan, mutta käytettävyyttä ja mukavuutta parantavia uudistuksia tulee runsaasti. Samat muutokset tulevat myös Vito- ja eVito-mallistoon, joten siinä mielessä muutokset ovat kiinnostavia, vaikka suuren henkilömäärän sijaan auton valintakriteerinä olisi tavarankuljetusominaisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomaamaton dieselPääsimme kokeilemaan ensimmäisenä V 300 d 4Matic -mallia. Diesel-malliston tehokkaimmassa versiossa on 174 kilowattia (237 hv), kun pienemmät mallit tyytyvät 140 ja 120 kilowatin teholukemiin (190 ja 163 hv). Moottorin jatkeena on tutusti yhdeksänpykäläinen automaattivaihteisto.Parilla sanalla kuvattuna auton ajaminen on vaivatonta ja äänetöntä, sillä moottori ja voimansiirto hoitavat huomaamattomasti tehtävänsä tekemättä sen kummempaa numeroa itsestään. Vain liikkeelle lähdettäessä kuuluu dieselin murahdus ohjaamoon, muuten äänieristys pitää äänet ulkopuolella.Napakka jousitusVaikka koeajoautot on yleisesti hyvin varusteltuja, niin tässä yksilössä alla on lisävarusteena saatavilla olevien ilmajousien sijaan perinteiset rautajouset. Tasaisella moottoritiellä, normaaleissa epätasaisuuksissa ja hidastetöyssyjen ylityksissä rautajousi toimii jopa ilmajousitusta paremmin, tuntuma on napakka ja vaimennus juuri sopiva.Asfaltin pintaa syvemmällä olevien kaivon kansien ylitys tuntuu pienenä kolahtavana äänenä, kun lähes kaksi tonnia painavan auton ja suuren kantavuuden takia pintaherkkyys ei voi olla jousituksen ja iskunvaimennuksen suunnittelussa ykkösprioriteetti.Kuljettajan paikalla uudenlainen näkymäMutta ne uudistukset. Ensimmäinen uusi turvallisuusvaruste tulee testattua jo puolen metrin ajon jälkeen. Kun peruutan autorivistön keskeltä parkkiruudusta pois, pysäyttää aktiivinen jarrutusavustin auton terävällä jarrutuksella auton tutkatunnistimien havaitessa sivulta lähestyvän auton ennen kuljettajaa.Lisäksi autossa on mm. aktiivinen hätäpysäytysavustin, joka jarruttaa auton pysähdyksiin havaitessaan ettei kuljettaja ole pidempään aikaan osallistunut auton ajamiseen, eli käytännössä tarkoittaa esimerkiksi kuljettajan sairaskohtausta tai nukahtamista.Uutta on myös kuljettajan valtakunnassa. Joka suuntaan sähköisesti säädettävästä kuljettajan istuimesta löytyy nopeasti asento ja korkeus, jossa olo tuntuu luontevalta ja kaasujalan asento mukavalta. Poissa ovat perinteiset pyöreät mittarit ja V-sarja on saanut S-sarjasta tutun näyttöilmeen yhtenäisellä ja leveällä näyttökokonaisuudella.Uusi toisen sukupolven MBUX-käyttöjärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) on sekä monipuolisempi että intuitiivisempi käyttää kuin edeltäjänsä. Tasainen mittaritaulu on helppolukuinen ja esimerkiksi navigointi näyttää nyt sekä auton sijainnin että nuolimerkein kääntymisen todella selkeästi, millä on merkitystä kun ajetaan koeajon tapaan vieraassa kaupungissa ja risteyksiä on tiheästi eikä kaupunkikuva ole kuullutkaan ruutukaavasta.Suomen olosuhteissa oleellista on myös nyt kesäkelin koeajossa pimentoon jäänyt ominaisuus, eli vetosuhteella 55 taakse/45 eteen voimaa jakava neliveto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomaamatonta luksustaKun perinteiset tila-autot ovat kadonneet markkinoilta, täyttää Mercedeksen V-sarja tätä aukkoa ja tarjoaa jopa enemmän ominaisuuksia, tilaa ja mukavuutta niin kuljettajille kuin matkustajille.Ja otsikkoon palateksemme tekee sen ulkoisesti huomaamattomasti ja naapureiden kateutta herättämättä, näyttäähän auto ulospäin lähes tavalliselta pakettiautolta. Uudistetun malliston hintaneuvottelut ovat tätä kirjoitettaessa vielä kesken, mutta parantunut varustetaso nostanee hintoja edeltäjään nähden.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Janne Huhtala ja Mercedes Lisää aiheestaTakapenkkikokemus: Mercedes-Benz V-sarja – ”saako olla lasi shamppanjaa?” Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi