17.3.2024

Maistiainen: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – luksusta naapureita ärsyttämättä

Ulospäin V 300 d 4Matic näyttää Vito-pakettiautolta, mutta sisätilat tarjoavat S-luokasta tuttua luksusta ja varustelua niin kuljettajalle kuin matkustajillekin.

Mercedes uudistaa V-sarjaa, ja sekä dieselit että sähköiset EQV:t kokevat samat muutokset. Moottorit pysyvät uudistuksen yhteydessä ennallaan, mutta käytettävyyttä ja mukavuutta parantavia uudistuksia tulee runsaasti. Samat muutokset tulevat myös Vito- ja eVito-mallistoon, joten siinä mielessä muutokset ovat kiinnostavia, vaikka suuren henkilömäärän sijaan auton valintakriteerinä olisi tavarankuljetusominaisuudet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huomaamaton diesel

Pääsimme kokeilemaan ensimmäisenä V 300 d 4Matic -mallia. Diesel-malliston tehokkaimmassa versiossa on 174 kilowattia (237 hv), kun pienemmät mallit tyytyvät 140 ja 120 kilowatin teholukemiin (190 ja 163 hv). Moottorin jatkeena on tutusti yhdeksänpykäläinen automaattivaihteisto.

Parilla sanalla kuvattuna auton ajaminen on vaivatonta ja äänetöntä, sillä moottori ja voimansiirto hoitavat huomaamattomasti tehtävänsä tekemättä sen kummempaa numeroa itsestään. Vain liikkeelle lähdettäessä kuuluu dieselin murahdus ohjaamoon, muuten äänieristys pitää äänet ulkopuolella.

Napakka jousitus

Vaikka koeajoautot on yleisesti hyvin varusteltuja, niin tässä yksilössä alla on lisävarusteena saatavilla olevien ilmajousien sijaan perinteiset rautajouset. Tasaisella moottoritiellä, normaaleissa epätasaisuuksissa ja hidastetöyssyjen ylityksissä rautajousi toimii jopa ilmajousitusta paremmin, tuntuma on napakka ja vaimennus juuri sopiva.

Asfaltin pintaa syvemmällä olevien kaivon kansien ylitys tuntuu pienenä kolahtavana äänenä, kun lähes kaksi tonnia painavan auton ja suuren kantavuuden takia pintaherkkyys ei voi olla jousituksen ja iskunvaimennuksen suunnittelussa ykkösprioriteetti.

Kuljettajan paikalla uudenlainen näkymä

Mutta ne uudistukset. Ensimmäinen uusi turvallisuusvaruste tulee testattua jo puolen metrin ajon jälkeen. Kun peruutan autorivistön keskeltä parkkiruudusta pois, pysäyttää aktiivinen jarrutusavustin auton terävällä jarrutuksella auton tutkatunnistimien havaitessa sivulta lähestyvän auton ennen kuljettajaa.

Lisäksi autossa on mm. aktiivinen hätäpysäytysavustin, joka jarruttaa auton pysähdyksiin havaitessaan ettei kuljettaja ole pidempään aikaan osallistunut auton ajamiseen, eli käytännössä tarkoittaa esimerkiksi kuljettajan sairaskohtausta tai nukahtamista.

Uutta on myös kuljettajan valtakunnassa. Joka suuntaan sähköisesti säädettävästä kuljettajan istuimesta löytyy nopeasti asento ja korkeus, jossa olo tuntuu luontevalta ja kaasujalan asento mukavalta. Poissa ovat perinteiset pyöreät mittarit ja V-sarja on saanut S-sarjasta tutun näyttöilmeen yhtenäisellä ja leveällä näyttökokonaisuudella.

Uusi toisen sukupolven MBUX-käyttöjärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) on sekä monipuolisempi että intuitiivisempi käyttää kuin edeltäjänsä. Tasainen mittaritaulu on helppolukuinen ja esimerkiksi navigointi näyttää nyt sekä auton sijainnin että nuolimerkein kääntymisen todella selkeästi, millä on merkitystä kun ajetaan koeajon tapaan vieraassa kaupungissa ja risteyksiä on tiheästi eikä kaupunkikuva ole kuullutkaan ruutukaavasta.

Suomen olosuhteissa oleellista on myös nyt kesäkelin koeajossa pimentoon jäänyt ominaisuus, eli vetosuhteella 55 taakse/45 eteen voimaa jakava neliveto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huomaamatonta luksusta

Kun perinteiset tila-autot ovat kadonneet markkinoilta, täyttää Mercedeksen V-sarja tätä aukkoa ja tarjoaa jopa enemmän ominaisuuksia, tilaa ja mukavuutta niin kuljettajille kuin matkustajille.

Ja otsikkoon palateksemme tekee sen ulkoisesti huomaamattomasti ja naapureiden kateutta herättämättä, näyttäähän auto ulospäin lähes tavalliselta pakettiautolta. Uudistetun malliston hintaneuvottelut ovat tätä kirjoitettaessa vielä kesken, mutta parantunut varustetaso nostanee hintoja edeltäjään nähden.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Janne Huhtala ja Mercedes

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat