17.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – luksusta naapureita ärsyttämättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulospäin V 300 d 4Matic näyttää Vito-pakettiautolta, mutta sisätilat tarjoavat S-luokasta tuttua luksusta ja varustelua niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Mercedes uudistaa V-sarjaa, ja sekä dieselit että sähköiset EQV:t kokevat samat muutokset. Moottorit pysyvät uudistuksen yhteydessä ennallaan, mutta käytettävyyttä ja mukavuutta parantavia uudistuksia tulee runsaasti. Samat muutokset tulevat myös Vito- ja eVito-mallistoon, joten siinä mielessä muutokset ovat kiinnostavia, vaikka suuren henkilömäärän sijaan auton valintakriteerinä olisi tavarankuljetusominaisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomaamaton dieselPääsimme kokeilemaan ensimmäisenä V 300 d 4Matic -mallia. Diesel-malliston tehokkaimmassa versiossa on 174 kilowattia (237 hv), kun pienemmät mallit tyytyvät 140 ja 120 kilowatin teholukemiin (190 ja 163 hv). Moottorin jatkeena on tutusti yhdeksänpykäläinen automaattivaihteisto.Parilla sanalla kuvattuna auton ajaminen on vaivatonta ja äänetöntä, sillä moottori ja voimansiirto hoitavat huomaamattomasti tehtävänsä tekemättä sen kummempaa numeroa itsestään. Vain liikkeelle lähdettäessä kuuluu dieselin murahdus ohjaamoon, muuten äänieristys pitää äänet ulkopuolella.Napakka jousitusVaikka koeajoautot on yleisesti hyvin varusteltuja, niin tässä yksilössä alla on lisävarusteena saatavilla olevien ilmajousien sijaan perinteiset rautajouset. Tasaisella moottoritiellä, normaaleissa epätasaisuuksissa ja hidastetöyssyjen ylityksissä rautajousi toimii jopa ilmajousitusta paremmin, tuntuma on napakka ja vaimennus juuri sopiva.Asfaltin pintaa syvemmällä olevien kaivon kansien ylitys tuntuu pienenä kolahtavana äänenä, kun lähes kaksi tonnia painavan auton ja suuren kantavuuden takia pintaherkkyys ei voi olla jousituksen ja iskunvaimennuksen suunnittelussa ykkösprioriteetti.Kuljettajan paikalla uudenlainen näkymäMutta ne uudistukset. Ensimmäinen uusi turvallisuusvaruste tulee testattua jo puolen metrin ajon jälkeen. Kun peruutan autorivistön keskeltä parkkiruudusta pois, pysäyttää aktiivinen jarrutusavustin auton terävällä jarrutuksella auton tutkatunnistimien havaitessa sivulta lähestyvän auton ennen kuljettajaa.Lisäksi autossa on mm. aktiivinen hätäpysäytysavustin, joka jarruttaa auton pysähdyksiin havaitessaan ettei kuljettaja ole pidempään aikaan osallistunut auton ajamiseen, eli käytännössä tarkoittaa esimerkiksi kuljettajan sairaskohtausta tai nukahtamista.Uutta on myös kuljettajan valtakunnassa. Joka suuntaan sähköisesti säädettävästä kuljettajan istuimesta löytyy nopeasti asento ja korkeus, jossa olo tuntuu luontevalta ja kaasujalan asento mukavalta. Poissa ovat perinteiset pyöreät mittarit ja V-sarja on saanut S-sarjasta tutun näyttöilmeen yhtenäisellä ja leveällä näyttökokonaisuudella.Uusi toisen sukupolven MBUX-käyttöjärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) on sekä monipuolisempi että intuitiivisempi käyttää kuin edeltäjänsä. Tasainen mittaritaulu on helppolukuinen ja esimerkiksi navigointi näyttää nyt sekä auton sijainnin että nuolimerkein kääntymisen todella selkeästi, millä on merkitystä kun ajetaan koeajon tapaan vieraassa kaupungissa ja risteyksiä on tiheästi eikä kaupunkikuva ole kuullutkaan ruutukaavasta.Suomen olosuhteissa oleellista on myös nyt kesäkelin koeajossa pimentoon jäänyt ominaisuus, eli vetosuhteella 55 taakse/45 eteen voimaa jakava neliveto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomaamatonta luksustaKun perinteiset tila-autot ovat kadonneet markkinoilta, täyttää Mercedeksen V-sarja tätä aukkoa ja tarjoaa jopa enemmän ominaisuuksia, tilaa ja mukavuutta niin kuljettajille kuin matkustajille.Ja otsikkoon palateksemme tekee sen ulkoisesti huomaamattomasti ja naapureiden kateutta herättämättä, näyttäähän auto ulospäin lähes tavalliselta pakettiautolta. Uudistetun malliston hintaneuvottelut ovat tätä kirjoitettaessa vielä kesken, mutta parantunut varustetaso nostanee hintoja edeltäjään nähden.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Janne Huhtala ja Mercedes Lisää aiheestaTakapenkkikokemus: Mercedes-Benz V-sarja – ”saako olla lasi shamppanjaa?” Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”