20.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Hybrid – edelleen se varmempi vaihtoehto Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ostohinnan kannalta on täysin yhdentekevää, ottaako Opel Fronteransa täyssähköisenä vai polttomoottorivetoisena, mutta käytännössä päätöksellä on väliä. Opel markkinoi uutta kompaktia katumaasturitulokastaan Fronteraa sillä myyntikärjellä, että sähköauto ja polttomoottoriauto ovat nyt vihdoin samanhintaisia. Täyssähköversio Frontera Electricistä otettiin jo maistiaiset, ja nyt päästään puolestaan maistamaan Fronteran kevyehköä hybridiversiota.Vaikka Frontera maksaa siis sekä sähköautona että sähköavusteisena polttomoottoriautona Edition-varustein alkaen tasan samat 28 990 euroa, sille on syynsä miksi näin on, sillä polttomoottorinen ja sähköinen versio eroavat toisistaan tietyiltä ominaisuuksiltaan huomattavastikin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmas penkkirivi saatavillaYksi konkreettinen ero hybridin ja Electricin välillä tulee esiin jo heti tilakysymyksessä. Fronterahan korvaa Opelin mallistossa suorimmin täysin palvelleen Crosslandin eli B-SUV-segmentissä liikutaan. Frontera on jopa 23 senttimetriä pidempi kuin Mokka, joka tosin on hieman tasokkaammaksi viritetty auto. Pituuseroa lippulaivacrossover Grandlandiin on puolestaan jopa 26,5 senttimetriä. Tähän tiukkaan väliin Opel on saanut mahdutettua kolmannen penkkirivin, siinä tapauksessa, että auto ei ole täyssähköinen, ja että ne kaksi lisäpenkkiä muistaa tilauskirjaa täyttäessä ruksata. Valitettavasti maistiaisautossa ei kolmatta riviä ollut, joten B-SUV:in kolmatta riviä päästään herkuttelemaan vasta myöhemmin. Itse tavaratila on viisipaikkaisena 460-litrainen, mikä on luokan keskitasoa. Kaksipaikkaisena tila kasvaa 1 600-litraiseksi, ja on auton selkeistä, jopa laatikkomaisista ulkolinjoista johtuen varsin käytännöllinen. Siitäkin huolimatta, että 4,385-metriseen autoon on mahdutettu se kolmas penkkirivi, tuntuu keskirivi silti varsin tilavalta ja jopa kokoaan suuremmalta. Auton perustana toimiva Smart Car -perusrakenne mahdollistaa auton valmistamisen edullisesti sekä täyssähköisenä että polttomoottorisena, ja kahta eri käyttövoimalla toimivaa Fronteraa on erittäin vaikea erottaa ulkonäön perusteella toisistaan. Takapenkillä mallien eroavaisuutta ei kuitenkaan ole pystytty peittämään, vaan siellä Frontera Hybridin lattia on selvästi Electriciä matalammalla. Käyttötarkoituksesta kiinniFronteran eri käyttövoimaversioiden eroavaisuudet jatkuvat luonnollisesti ajossa ja käytössä. Ihan perusajaminen kaupungissa, maanteillä, liikenteen seassa ei toki liiaksi eroa riippumatta siitä, kumman version puikoissa ollaan. Electricin maistiaisessa nousi esiin, kuinka Fronterassa on piristävästi monia piirteitä, jotka ovat uusista henkilöautoista jo meikäläisiltä markkinoilta pitkälti kadonneet. Manuaalivaihteisto ei kuitenkaan näihin kuulu, sillä hybridin parina on aina 6-vaihteinen automaattivaihteiso. Tämäkin luonnollisesti pienentää eroavaisuuksia eri versioiden ajokokemuksessa. Myöskään paino ei ole järin ratkaiseva tekijä, sillä selvästi alle 1 400-kiloinen hybridiversio on vain noin 170 kiloa Electriciä kevyempi. Fronteran hybridiversioita on tarjolla kaksi eri tehoista. Löytyy 100-hevosvoimainen ja 136-hevosvoimainen. Niistä maistiainen otettiin tehokkaammalla Hybrid 136:lla Edition-varustein, jolloin hinta on vajaat pari tonnia kalliimpi kuin pariteettitilanteen 28 990 euron Hybrid 100 Editionilla ja Electricillä samaisen Edition-varustetason kera. Molemmat hybridiversiot perustuvat äärimmäisen tuttuun 1,2-litraiseen Puretech-bensiinimoottoriin. Hybridivoimalinja on niin ikään pääpiirteissään jo konsernin tuotteistosta tuttu. 48 voltin järjestelmässä noin 0,9 kilowattitunnin akku ruokkii 21 kilowatin sähkömoottoria. Järjestelmä on niin kutsuttua kevythybridiä ikään kuin enemmän hybridi, sillä pienestä akkukoosta huolimatta pelkällä sähköllä voidaan tilapäisesti edetä jopa maantienopeuksille asti. Asian ydin tässä on tavallaan se, miten Frontera Electricin ja -Hybridin hinta on saatu pariteettiin, ja se, mitä mahdollisen ostajan kannattaa ostopäätöksessään huomioida. Kuten maistiaisesta kävi ilmi, Frontera Electric on tavallaan puristamalla tehty edullinen perhesähköcrossover. Se siis ajaa asiansa hyvin tiettyyn pisteeseen asti. 44,2 kilowatin akusto ja 113 hevosvoiman sekä 125 newtonmetrin sähkömoottori riittävät varmasti moneen tarpeeseen. Kuitenkin siinä vaiheessa kun operoidaan säännöllisesti harvassa latausinfrassa tai muuten vain kaivataan huoletonta toimintamatkaa, Frontera Hybrid on parempi vaihtoehto. Lisäksi hybridi tarjoaa ääritilanteissa selvästi enemmän sitkeyttä ja suorituskykyä, kiitos muun muassa tehokkaamman vaihtoehdon lähes kaksinkertaisen vääntömomentin Electriciin verrattuna. Peräkärryn vetäjillekin on syytä tiedottaa, että Frontera Electricin 350 kilon perävaunumassa sekä jarruttomana että jarrullisena on aika paljon pienempi kuin viisipaikkaisen hybridiversion 610 kilon jarruton- ja 1 250 kilon jarrullinen perävaunumassa. Vaikka käyttövoimat ovat nyt Fronteran osalta hintapariteetissa, ja vaikka Fronteran sähköversio on hintaisekseen hyvä, joku saattaa edelleen olla sitä mieltä, että Frontera Hybridin 28 990 eurolla saa enemmän autoa kuin Frontera Electricin 28 990 eurolla. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 11.4.2024 Ajoneuvot Opel Frontera tekee paluun saksalaismerkin nimistöön – tällä kertaa kompaktina crossoverina polttomoottori- ja täyssähkövaihtoehtoineen 27.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: 8 kuukaudessa nähdään, onko Opel Astra Electric -sähköviistoperä hintansa väärti 19.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Electric – tyylitietoinen uusranskalainen 13.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – Opel Astra pistää nyt parastaan! 10.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Opel Sintra – vaarallisen huono Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 20.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Hybrid - edelleen se varmempi vaihtoehto 20.2.2025 Ajoneuvot Aikakausien läpi kulkeutunut kestosuosikki Volvo XC60 on jälleen saanut kevyen faceliftin 19.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volvo julkisti ensimmäisen sähköautonsa - Volvo Elbil 1976 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille