24.1.2019

Maistiainen: pihiksi synnytetty maasturi – Toyota RAV4 2.5 Hybrid

Toyota RAV4 Hybrid

Uusi katumaasturi Toyota RAV4 Hybrid on kiinnostava muotovalio.

Toyotan valtit voi kärjistäen tiivistää kolmeen. Toyota alan uranuurtajana taitaa hybridit. Toyota osaa myös rakentaa nelivetoisia autoja katumaastureista haastavien maastojen työkaluihin. Japanilaismerkin autot ovat tunnettuja myös vähävikaisuudestaan.

Neljäs valtti on taito tuottaa perustavallisia käyttöautoja, jotka ovat suosittuja kautta maailman – ja eritoten Suomessa.

Näillä edellytyksillä odotukset ovat korkealla, kun on aika koeajaa viidennen sukupolven uusi varsin urheilullisen näköinen Toyota RAV4 -katumaasturi hybridiversiona ja nelivetoisena. Yli 20 vuotiaan automallin syntyhistoria on myös kertomus sittemmin katumaastureiksi nimetyn autoluokan synnystä.

Toyota RAV4 Hybrid

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi voimalinjaa

Tulokkaan nelivetoinen hybridivoimalinja pohjautuu 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja taka-akselilla olevan sähkömoottorin yhdistelmään. Edeltäjäänsä pihimmän RAV4-hybridin luvattu keskikulutus on hyvä 5,7 litraa satasella.

Voiman jakaa käyttöön portaaton e-CVT-vaihteisto, joka on CVT:ksi hyvä mutta kumihihnamainen kiihtyvyys ja moottorin ajoittain hengästynyt elämöinti eivät ole omaan makuun. Voimaa sinänsä on riittävästi, käy ilmi moottoritietaipaleilla.

Toinen vaihtoehto voimanlähteeksi on uudistettu kaksilitrainen bensiinimoottori, joka on saatavilla manuaali- ja automaattivaihteistolla.

Uuden AWD-i-nelivetojärjestelmän ansiosta taka-akselistolle asennettu sähkömoottori tarjoaa liki 40 prosenttia enemmän vääntömomenttia takapyörille kuin edeltävä malli.

Toyota RAV4 Hybrid

Lisää maavaraa

Uusi RAV4 pohjautuu Toyotan TNGA-K-alustarakenteeseen. Rakenteen ansiosta auton painopiste on valmistajan mukaan aiempaa matalammalla. Kohentunut korijäykkyys on toinen uudistus, joka parantaa ajettavuutta ja vähentää kallistelua kaarteissa.

Akseliväliä on kolme senttiä lisää, joka koituu matkustustilojen eduksi.

Maavara on kasvanut 19 senttiin, jolla pärjää röykkyisillä vuoriston sorateilläkin kuten tuli koeajon maasto-osuudella koetelluksi. Jättökulmaa on 20 astetta.

Näkyvyyskin on kohentunut sitten edellismallin, sillä matalampi konepelti ja aiempaa kapoisammat A-pilarit suovat aiempaa esteettömämmän näkymän ulos.

Tavaroille on tilaa kohtuuhyvin eli 580 litran verran.

Toyota RAV4 Hybrid

Varusteita riittää…

Toyota RAV4:n varustetasoja ovat Active, Style ja Premium. Auton voi räätälöidä aiempaa monipuolisemmin mieleisekseen – jos siis lompakko kestää.

Jos esimerkiksi Active-tason haluaa täydentää Active Plus -paketilla tuo se mukanaan muun muassa navigoinnin, sähkötoimisen takaluukun, lämmitettävän tuulilasin ja ohjauspyörän,

pysäköintitutka eteen sekä avaimettoman lukituksen ja käynnistyksen. Paketti maksaa lisävarusteena 1902–2166 euroa.

Premium-varustetaso tuo digitaalisen taustapeilin takalasikameralla, joka kykenee näyttämään tavanomaisen peiliperspektiivin lisäksi myös leveämmän takanäkymän auton takaosan teräväpiirtokamerasta.

Premiumia ovat myös nahkaiset ja tuuletetut etuistuimet, yhdeksän kaiuttimen JBL-poppilaitteet, navigointijärjestelmä sekä lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä.

Toyota RAV4 Hybrid

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

…ja turvajärjestelmiä

Vakiovarusteina tulevia turva-avustimia ovat jalankulkijoiden tunnistus, mukautuva vakionopeussäädin ja kaistavahti ohjausavustimella.

Pre-Collision -järjestelmä käyttää kameraa ja tutkaa tunnistamaan edessä olevat ajoneuvot ja jalankulkijat ja se toimii yöaikaankin. Kun törmäys uhkaa, järjestelmä varoittaa ensin äänin ja visuaalisin merkein sekä kytkee jarruavustimen päälle. Jos kuljettaja ei jarruta tehokkaasti ajoissa, järjestelmä aloittaa tehostetun jarrutuksen automaattisesti estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen sitä.

Kuolleen kulman varoitin ja peruutusvahti ovat Premium-varustetason herkkuja.

Älykästä vakionopeutta

RAV4:n vakiovarusteinen mukautuva vakionopeussäädin on varsin älykäs. Sen avulla voi esiasettaa matkanopeuden ja toivotun minimietäisyyden edellä ajavaan. Jos edellä ajava laskee nopeutta, pysyttelee RAV4 vakioetäisyydellä. Auto myös kiihdyttää edellä ajavan kiihdyttäessä aina ennalta asetettuun nopeuteen saakka. Tähän tarvitaan kevyt kaasupolkimen painallus tai vakionopeussäätimen viiksen liikauttaminen. Jos nopeusrajoitus muuttuu, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä varoittaa kuljettajaa muuttuneesta maksiminopeudesta.

Toyota RAV4 Hybrid

10 miljoonaa hybridiä

Maailmanlaajuisesti on myyty jo 10 miljoonaa Toyota-hybridiä. Japanilaisvalmistajalla on tarjota maailmanlaajuisesti 33 eri hybridiautomallia.

Toyota on tilastokärjessä Euroopan hybridimyynnissä: yli 70 prosenttia kaikista Euroopassa myydyistä vaihtoehtoisen voimansiirtotavan autoista on Toyotan hybridejä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpa kiristyy

Kilpailu kiristyy pian, sillä tarjolle tulee myös toinen japanilainen katumaasturi hybridinä eli uusi Honda CR-V. Kokoistensa katumaasturien markkinajohtaja Suomessa on Nissan Qashqai, joka oli vuoden 2018 suosituin automalli.

Viime vuonna RAV4 myytiin valtaosaltaan eli 85-prosenttisesti hybrideinä. Hybrid-neliveto on jo myynnissä, mutta rantautuu Suomeen vasta huhtikuulla.

Uuden RAV4:n hinnat lähtevät 32 568 eurosta (2.0 VVT-iE Active), hybridiversioiden hinnat 39 737 eurosta (2.5 Hybrid Active). Edullisin neliveto-versio (2.0 VVT-iE AWD Active) maksaa 37 850 euroa.

Toyotalla on tarjota myös pienempi katumaasturi eli vuonna 2017 myyntiin tullut C-HR.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat