31.8.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche 911 GT3 – manuaalivaihteisto muuttaa kaiken Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelilitraisen moottorin ja manuaalivaihteiston yhdistelmä tekee Porsche 911 GT3:sta entistäkin upeamman. Kun Moottori vuonna 2015 ajoi edellisen sukupolven Porsche 911 GT3:n, päättyi koeajo yksinkertaiseen hämmästelyyn siitä, miten pakettia juuri voisi kehittää eteenpäin. Nyt siihen saatiin vastaus. Ulkoisesti GT3 on uudistunut kevysti. Koska kyse on aina ollut yhdestä 911-malliston puhtaimmista ajajan autoista, on muutoksissa keskitytty tekniikkapuolelle. Uudistuksen herkku on voimalinja: moottorin ja vaihteiston yhdistelmä. Jo edellisen GT3-mallin 3,8-litrainen ahtamaton bokserimoottori oli järjettömän upea voimanlähde: laajan vetoalueen täydensi kutkuttava laulu 9 000 r/min punarajaa kohden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Täysremontin tulos Moottorista jatkokehitettiin nelilitrainen painos harvinaisia 911 GT3 RS ja 911 R -malleja varten. Suurempi iskutilavuus toi lisää vääntöä, mutta maksimikierroksia jouduttiin laskemaan. Nyt Porsche Motorsport on kehittänyt nelilitraisesta uuden version, joka saavuttaa jälleen maagisen 9000 r/min kierrosluvun. Muutokset on saavutettu muun muassa uusimalla voitelujärjestelmä ja vaihtamalla venttiilien välyksentasaus hydraulisesta perinteiseen mekaanisesti säädettävään. Uuden 911 GT3:n moottori kehittää 500 hevosvoiman huipputehon ja ahtamattomalle nelilitraiselle komean 460 newtonmetrin vääntömomentin. Manuaalin paluu Edellisen GT3-mallin vaihteistona oli aina seitsenvaihteinen PDK-kaksoiskytkinlaatikko, mutta nyt vaihteiston voi valita edellä mainitun ja kuusivaihteisen manuaalin väliltä. Jos edellistä PDK-vaihteistoista GT3-mallia ajaessa mielessä pyöri ajatus siitä, ettei hektisesti kiertävän moottorin pariksi edes kaipaisi manuaalia, täytyy nyt todeta toteamuksen olleen väärä. Rata-ajossa ja ruuhkissa hienosti toimiva kaksoiskytkinvaihteisto on toki kyvykkäämpi, mutta vasta manuaalivaihteisto avaa silmät moottorin todelliselle kyvykkyydelle ja käyttäkelpoisen kierroslukualueen laajuudelle Ja voi veljet se on laaja: tarvittaessa GT3 kykenee etenemään taajamassa viittäkymppiä kuutosella – siis samalla vaihteella, jolla auton luvataan saavuttavan 318 km/h huippunopeus! Kun tuhat kierrosta minuutissa pyörivää moottoria sitten kiusaa täyskaasulla, reagoi voimanlähde protestitta. Veto alkaa pehmeästi, ja jo kahdesta tuhannesta eteenpäin GT3 etenee keveästi kiihtyen. Kasvanut iskutilavuus mahdollistaa aiempaa väkevämmän keskialueen, mutta samalla ylärekisteristä on tullut entistäkin intensiivisempi. Tietysti varsinainen ilotulitus alkaa vasta yläkierroksilla. Suuren moottorin syöksy kohti punarajaa on komeaa todistettavaa: imu- ja pakoäänet kiristyvät sekavaksi eläimelliseksi huudoksi kierroslukumittarin syöksyessä kohti yhdeksää tonnia. Viimeiset 500 r/min allekirjoittavat sen, mitä jo edellisen GT3:n kohdalla arvelimme: kyse on ehkäpä kaikkien aikojen parhaimmasta urheiluautosta. Lue myös lopullinen koeajo Porsche 911 GT3:sta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe