2.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Panamera jaksaa 100 km sähköllä – vaan kiinnostaako ketään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche uudistaa Panamera-mallistonsa reseptillä, jolla on hankala epäonnistua. Uutuus on aiempaa tehokkaampi, urheilullisempi ja teknisempi. Panameran oli vuonna 2009 ilmestyessään kummajainen, joka vaikutti Porsche-mallistossa jotenkin väärältä. Toki saksalaistehtaan tuotantolinjalta oli tuolloin marssitettu ulos myös katumaasturimalli Cayenne, mutta pääpaino oli ollut vahvasti urheiluautoissa.Autoileva maailma on jo tottunut Panameraan, mutta se edustaa edelleen luokkaa, jossa ei juuri kilpailijoita ole. Auto ei ole suoranaisesti porrasperä, ja nelipaikkaisena se poikkeaa monesta muusta sedanista. Samalla se on varsin sporttinen, mutta ei silti puhdas urheiluauto.Mallin vahvuudet ovat alusta saakka olleet persoonallinen ulkomuoto, urheilullisuus ja ajomukavuus. Näitä ominaisuuksia ei ole kolmannessa sukupolvessa hukattu, vaan korostettu entisestään. Ajomukavuus on pyritty viemään tasolle, josta aiemmin on voitu vain uneksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAktiviteettia alustaanSuurin muutos edelliseen onkin alustassa. Uutuudessa on aina ilma-alusta, jonka saa halutessaan aktiivisena. Perusversion tekniikka on tuttua muista malleista, mutta uusi aktiivinen ilmajousitus on kompleksinen kokonaisuus. Se reagoi tienpinnassa tapahtuviin muutoksiin nopeasti, ja järjestelmä säätää iskunvaimentimia jopa 13 kertaa sekunnissa.Aktiivisesta jousituksesta löytyy kaarreominaisuus, josta käytetään nimeä Active tilt control. Sen ajatuksena on toimia kaarteessa moottoripyöristä tutulla tavalla, eli auto kallistaa itseään mutkan sisälaitaa kohti. Tuloksena on terävämpi kääntyvyys ja parempi matkustusmukavuus. Active pitch control puolestaan estää keulaa sukeltamasta jarrutuksissa ja nousemasta kiihdytyksissä. Ajatuksena on pitää auto paremmassa balanssissa ääritilanteissa.Panamerasta on tarjolla neljä eri tehoversiota, jotka alkavat perinteisestä polttomoottorista. Perusmalli on varustettu 2,9-litraisella bensaturbolla, ja saatavilla on sekä taka- että nelivetoversio. Monella markkina-alueella perusmallit ovat halvimpia, mutta suomalaisella autoverotuksella homma kääntyy päälaelleen.Kotimaisittain Panameran kiinnostavimmat mallit ovat ladattavat hybridit 4 E-Hybrid ja 4S E-Hybrid. Molempien mallien voimalinjasta vastaa 2,9-litrainen bensaturbo ja sähkömoottori. Nelivetoisen perusmallin tapauksessa V6-moottori tuottaa 304 hevosvoimaa ja sähkömoottorin kanssa yhteislukemat ovat 470 hv ja 650 Nm.4 S E-Hybrd -malli pistää paremmaksi, ja kaunistelee yhdistetyt teholukemat muotoon 544 hv ja 750. Lisävoima tuodaan piristämällä tuplasti ahdetun bensiinimoottorin ylärekisteriä. Lisävoiman ansiosta Panamera 4 S E-Hybrid kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa ja huippunopeutta kelataan 290 km/h.Mikäli tehoa jää kaipaamaan lisää, löytyy mallistosta toki myös Turbo-versio, joka lataa tauluun melko naurettavan kuuloiset 680 ha ja 930 Nm. Pellin alla mylvii muista malleista poiketen nelilitrainen V8. Huippunopeus nostetaan rajoittamattomana 315 km/h lukemaan ja makuulta sataseen ammutaan 3,2 sekunnissa. Ei hassummin nelipaikkaiselta sporttisedanilta.Satanen silkalla sähkölläMeikäläisittäin halvin malli on nelivetoinen 4 E-Hybrid, jonka hintalapussa seisoo 134 808 euroa, sillä autoveroa lätkäistään alle 4000 euroa. Tuotantokustannuksiltaan edullisimman perusversion kohdalla verottaja nappaa valtion kirstuun yli 53 000 euroa. Siksi hybridiversiolla saa itselleen kiistatta parhaan vastineen rahalle.Panamera lienee yksi niistä automalleista, jotka eivät hybridiversioina ole välttämättä laturia edes nähneet. On selvää, että tällaisella voimapotentiaalilla sähkömoottori on ollut pääasiassa tuomassa lisää suorituskykyä, ei alentamassa kulutuslukemaa. Nyt edellytyksiä pihistelylle on, sillä uuden hybriditekniikan ansiosta WLTP:n mukainen sähköinen toimintamatka on hulppeat 96 kilometriä. Saapa nähdä alkaako laturi houkuttaa uuden version myötä, vai onko töpseli vain laskemassa hintaa.Entistä pidemmän toimintamatkan lisäksi latausteho on nostettu 11 kW:iin. Uudella nopeammalla laturilla 26 kWh akkupaketti saadaan täyteen virtaan kahdessa ja puolessa tunnissa, mikä mahdollistaa sähköisen toimintamatkan helpomman hyödyntämisen arkisessa ajossa.Panameran keulalta löytyvät uudet ajovalot, jotka tarjoavat uudenlaisen ilmeen lisäksi myös entistä paremman valotehon. Autoon on saatavilla myös HD-Matrix LED-valot, jotka vievät valotekniikan astetta pidemmälle. Ulkomuoto on päivittynyt myös perän osalta, ja leimallisin muutos on yhteneväinen takavalo.Moni asia on Panameran kohdalla myös ennallaan, eikä uutta mallia välttämättä erota harjaantumattomalla silmällä. Porschen konservatiivisuus näkyy pienenä rohkeuden puutteena, mutta lopputulos on silti onnistunut. Tyyli on ajatonta.Kerromme uuden Panameran ajokokemuksista piakkoin koeajon muodossa, mutta teknisten seikkojen valossa on lupa odottaa varsin hyvää.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 9.8.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Panamera Turbo E-Hybrid – mittapuu lähes kaikkeen 30.7.2024 Ajoneuvot Neljännen polven Porsche Cayenne on jo testivaiheessa – täyssähkön rinnalla tulevat seuraavallakin vuosikymmenellä jatkamaan hybridi sekä V8 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 17.6.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Taycan jatkaa sähköautojen piikkipaikalla 31.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Macan on nyt valmistajan halvin auto, ja silti monipuolinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa