2.3.2024

Maistiainen: Porsche Panamera jaksaa 100 km sähköllä – vaan kiinnostaako ketään?

Porsche uudistaa Panamera-mallistonsa reseptillä, jolla on hankala epäonnistua. Uutuus on aiempaa tehokkaampi, urheilullisempi ja teknisempi.

Panameran oli vuonna 2009 ilmestyessään kummajainen, joka vaikutti Porsche-mallistossa jotenkin väärältä. Toki saksalaistehtaan tuotantolinjalta oli tuolloin marssitettu ulos myös katumaasturimalli Cayenne, mutta pääpaino oli ollut vahvasti urheiluautoissa.

Autoileva maailma on jo tottunut Panameraan, mutta se edustaa edelleen luokkaa, jossa ei juuri kilpailijoita ole. Auto ei ole suoranaisesti porrasperä, ja nelipaikkaisena se poikkeaa monesta muusta sedanista. Samalla se on varsin sporttinen, mutta ei silti puhdas urheiluauto.

Mallin vahvuudet ovat alusta saakka olleet persoonallinen ulkomuoto, urheilullisuus ja ajomukavuus. Näitä ominaisuuksia ei ole kolmannessa sukupolvessa hukattu, vaan korostettu entisestään. Ajomukavuus on pyritty viemään tasolle, josta aiemmin on voitu vain uneksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aktiviteettia alustaan

Suurin muutos edelliseen onkin alustassa. Uutuudessa on aina ilma-alusta, jonka saa halutessaan aktiivisena. Perusversion tekniikka on tuttua muista malleista, mutta uusi aktiivinen ilmajousitus on kompleksinen kokonaisuus. Se reagoi tienpinnassa tapahtuviin muutoksiin nopeasti, ja järjestelmä säätää iskunvaimentimia jopa 13 kertaa sekunnissa.

Aktiivisesta jousituksesta löytyy kaarreominaisuus, josta käytetään nimeä Active tilt control. Sen ajatuksena on toimia kaarteessa moottoripyöristä tutulla tavalla, eli auto kallistaa itseään mutkan sisälaitaa kohti. Tuloksena on terävämpi kääntyvyys ja parempi matkustusmukavuus. Active pitch control puolestaan estää keulaa sukeltamasta jarrutuksissa ja nousemasta kiihdytyksissä. Ajatuksena on pitää auto paremmassa balanssissa ääritilanteissa.

Panamerasta on tarjolla neljä eri tehoversiota, jotka alkavat perinteisestä polttomoottorista. Perusmalli on varustettu 2,9-litraisella bensaturbolla, ja saatavilla on sekä taka- että nelivetoversio. Monella markkina-alueella perusmallit ovat halvimpia, mutta suomalaisella autoverotuksella homma kääntyy päälaelleen.

Kotimaisittain Panameran kiinnostavimmat mallit ovat ladattavat hybridit 4 E-Hybrid ja 4S E-Hybrid. Molempien mallien voimalinjasta vastaa 2,9-litrainen bensaturbo ja sähkömoottori. Nelivetoisen perusmallin tapauksessa V6-moottori tuottaa 304 hevosvoimaa ja sähkömoottorin kanssa yhteislukemat ovat 470 hv ja 650 Nm.

4 S E-Hybrd -malli pistää paremmaksi, ja kaunistelee yhdistetyt teholukemat muotoon 544 hv ja 750. Lisävoima tuodaan piristämällä tuplasti ahdetun bensiinimoottorin ylärekisteriä. Lisävoiman ansiosta Panamera 4 S E-Hybrid kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa ja huippunopeutta kelataan 290 km/h.

Mikäli tehoa jää kaipaamaan lisää, löytyy mallistosta toki myös Turbo-versio, joka lataa tauluun melko naurettavan kuuloiset 680 ha ja 930 Nm. Pellin alla mylvii muista malleista poiketen nelilitrainen V8. Huippunopeus nostetaan rajoittamattomana 315 km/h lukemaan ja makuulta sataseen ammutaan 3,2 sekunnissa. Ei hassummin nelipaikkaiselta sporttisedanilta.

Satanen silkalla sähköllä

Meikäläisittäin halvin malli on nelivetoinen 4 E-Hybrid, jonka hintalapussa seisoo 134 808 euroa, sillä autoveroa lätkäistään alle 4000 euroa. Tuotantokustannuksiltaan edullisimman perusversion kohdalla verottaja nappaa valtion kirstuun yli 53 000 euroa. Siksi hybridiversiolla saa itselleen kiistatta parhaan vastineen rahalle.

Panamera lienee yksi niistä automalleista, jotka eivät hybridiversioina ole välttämättä laturia edes nähneet. On selvää, että tällaisella voimapotentiaalilla sähkömoottori on ollut pääasiassa tuomassa lisää suorituskykyä, ei alentamassa kulutuslukemaa. Nyt edellytyksiä pihistelylle on, sillä uuden hybriditekniikan ansiosta WLTP:n mukainen sähköinen toimintamatka on hulppeat 96 kilometriä. Saapa nähdä alkaako laturi houkuttaa uuden version myötä, vai onko töpseli vain laskemassa hintaa.

Entistä pidemmän toimintamatkan lisäksi latausteho on nostettu 11 kW:iin. Uudella nopeammalla laturilla 26 kWh akkupaketti saadaan täyteen virtaan kahdessa ja puolessa tunnissa, mikä mahdollistaa sähköisen toimintamatkan helpomman hyödyntämisen arkisessa ajossa.

Panameran keulalta löytyvät uudet ajovalot, jotka tarjoavat uudenlaisen ilmeen lisäksi myös entistä paremman valotehon. Autoon on saatavilla myös HD-Matrix LED-valot, jotka vievät valotekniikan astetta pidemmälle. Ulkomuoto on päivittynyt myös perän osalta, ja leimallisin muutos on yhteneväinen takavalo.

Moni asia on Panameran kohdalla myös ennallaan, eikä uutta mallia välttämättä erota harjaantumattomalla silmällä. Porschen konservatiivisuus näkyy pienenä rohkeuden puutteena, mutta lopputulos on silti onnistunut. Tyyli on ajatonta.

Kerromme uuden Panameran ajokokemuksista piakkoin koeajon muodossa, mutta teknisten seikkojen valossa on lupa odottaa varsin hyvää.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat