6.4.2025 Koeajo Sähkö Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden pakettiautoksi 2025 valittu Renault Master on tarjolla myös päästöttömänä. Täysin uudistunut Renault Master asemoituu pakettiautojen kookkaampaan päähän, raskaimmat mallit rekisteröidään kuorma-autoiksi. Pakettiautona Masteria saa kahdella eri umpikorin pituudella ja korkeudella tai sitten pelkkänä alustana. Aiemmin koeajamamme dieselmoottorisen lisäksi vaihtoehtona on nyt maistelemamme täyssähköversio, jonka hintalisä on liki 20 000 euroa.Hintaneuvotteluita värittää harvinainen erikoisuus: Masteria myy kaksi organisaatiota, Renault-henkilöautomyymälät ja Renault Trucks -kuorma-automyymälät. Varustelu ja hinnastot ilmoitetaan kutakuinkin yhteneväisiksi, mutta Renault Trucksin myymissä autoissa on erotuksena Red Edition -varustelun myötä punaiset somisteraidat, logot ja turvavyöt. Siitä koeajoauton punainen raita maskissa, muuten ajettu täyssähkömalli eroaa ulkoisesti dieselsiskoistaan vain pakoputkettomuudellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettaja keskiössäMasterin ohjaamo on tilava ja ilmava – leveys riittää kolmellekin, vaikka kätevimmillään ohjaamo on keskipaikan selkänoja työtasoksi käännettynä. Ajoasennosta saa luontevan, mutta manuaaliversion vaihdekeppiä varten jätetty uloke hipoo polvea. Kojelauta kaareutuu kuljettajakeskeisesti ja säilytyslokeroita on melkein liiaksikin: tavaroiden löytämiseksi niillä on oltava vakiopaikat. Renaultin henkilöautoista tuttua on oikealla kädellä oleva kolmen viiksen ruuhka – vaihdevipu, pyyhkimien ja radion käyttöviiksi vaativat harjaantumista.Informaatiota tarjoaa kaksi näyttöruutua, seitsentuumainen mittaristo ja kymmentuumainen Google-pohjainen medianäyttö langattomalla älypuhelinpeilauksella. Näyttöruutujen valikot selkenevät hetken räpläilyn jälkeen. Rellujen tapaan kuljettajan mieltymykset avustimien toiminnan suhteen on ohjelmoitavissa yhden nappulan alle, ja sitä kaksi kertaa painamalla ne saa helposti palautettua. Alhainen lastauskorkeusTavaratilan koossa sähköversio ei eroa dieselsisaruksistaan, kuutioita on ajetussa pidemmässä mallissa 13. Etuvetoisen auton lattia on matalalla, vaikka akusto onkin lattian alla. Lastauskorkeus on kilpailijoita alhaisempi, mutta samalla maavara akun alla jää niukahkoksi. Teholukema 105 kW (143 hv) ei häikäise isossa pakussa, mutta liikkeellelähdöt ovat viiveettömiä ja ripeitä. Tehon puute käy ilmi vasta kuormalla ja isoissa nopeuksissa. Huippunopeus onkin rajattu 120 kilometriin tunnissa.Uuden Masterin akusto on kasvanut 87-kilowattituntiseksi. Yhdessä ilmanvastuskertoimen hiomisen kanssa toimintamatkan ilmoitetaan kasvaneen huomattavasti. Lyhyellä koeajolla 700 kilogramman kuormalla keväisen oloisessa auringonpaisteessa kulutuksen sai pidettyä alle 30 kWh/100 km -tason, joten käytännössä toimintamatka lienee 300 kilometrin hujakoilla. Lataustehoksi Renault ilmoittaa vaihtovirralla 22 kW ja tasavirralla 130 kW. Hyvät ja huonot puolet tilava ohjaamo alhainen lastauskorkeus säilytyslokerot kulutus toimintamatka Renault Trucks Master E-Tech L3H2 SÄHKÖAUTO, etuveto 105 kW (143 hv), 300 Nm Akku brutto / netto 87 / 80 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 130 kW WLTP-kulutus 21 kWh / 100 km toimintamatka 400 km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm. huippunopeus 120 km/h (raj.) Mitat Pituus 6 315 mm Leveys 2 049 mm Korkeus 2 503 mm Akseliväli 4 215 mm Tavaratila 13 m3 Omamassa 2 459 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP Takuu 4 v / 100 000 km akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 44 308 € koeajoauto 71 585 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”