30.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Volvon toimistouudistus vähensi ilmanvastusta, mutta toi lisätilaa ohjaamoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon FM- ja FH-mallisto uudistuivat digitaalimittaristolla. Mitä muuta kaikkea raskas kalusto nykyisin tarjoaa? Volvo on uusinut raskaimpien malliensa ohjaamot. Korkeampiohjaamoinen FH ja sen lippulaivaversio FH16 ovat uudistuneet maltillisemmin, siinä missä matalampi FM ja sen soramonttuserkku FMX ovat saaneet perusteellisemman käsittelyn.Volvo FM Ulkoa uutuudet erottaa tyylitellystä maskista ja polleammasta Volvon logosta. Ajovalojen V-tyyliä on viety pidemmälle, ja led-valot tuotu vaihtoehdoksi halogeeneille. Etukulmia on pyöristetty, sovituksia tiivistetty ja sivuvilkut on siirretty oviin ilmanvastuksen vähentämiseksi. Kuitenkin samaan aikaan FM:n ja FMX:n tuulilasia ja A-pilareja on käännetty pystympään lisätilan saamiseksi. Ikkunalinjan laskeminen ja lasinen kattoluukku lisäävät avaruuden tuntua ja valoisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Digiloikkaa kuljettajalle Sisällä kojelauta on kokonaan uusi. Jo ennestäänkin se kiertyi ohjaajakeskeisesti. Näkyvin ja merkittävin muutos on 12-tuumainen digitaalimittaristo, jonka neljästä näkymästä kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivimman. Lisävarusteena saatava kosketusnäyttö on oivasti sijoitettu kuskin ulottuville. Valikoita ja toimintoja voi ohjata näytön lisäksi ratin nappuloilla tai puheella, ei tosin suomeksi. Myös toiminnot ovat tuttuja jo henkilöautoista lisättynä tietysti ajotehtävään ja kuormaan liittyvillä yhteyksillä. Ikkunapintojen suurenemisen lisäksi myös karmittomat peilit parantavat näkyvyyttä. Apukuskin puolella peilin varressa oleva kamera täydentää peilien näkymää sivulle koko auton pituudelta. Lisäkameroita voi asentaa kaikkiaan kahdeksan vaikkapa lastaamista ja kulman taakse peruuttamista varten. Lisääntynyt tila on hyödynnetty suurentamalla säilytystiloja niin kojelaudassa kuin makuutilan puolellakin. Mitättömältä tuntuva uusi vaihteenvalitsimen muotoilu helpottaa huomattavasti ohjaamossa kulkemista. Luonnollisesti Volvon uutuuksissa on käytössä myös henkilöautoista tutut avustimet. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii nyt pysähdyksiin asti. Alamäkiavustin pitää vauhdin kurissa jyrkissäkin mäissä. Törmäysvaroitin ja elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä estävät peräänajoja. Tehostukseltaan säädettävä VDS-ohjaus, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus ovat lisävarusteita. Suoria rivikuutosia Voimalinjat ovat tässä uudistuksessa säilyneet kutakuinkin ennallaan, niitä viilattiin vasta muutama vuosi sitten. Kaikki moottorit eli D11, D13 ja D16 ovat rivikuutosia, numero kertoo litratilavuuden. Tehoskaala on laaja, 330–750 hevosvoimaa. Vääntölukemillahan kuorma liikkuu, ja niitä löytyy skaalalla 1 600–3 550 Nm. Turbocompound-moottoreissa otetaan pakokaasuilla ahtamisen lisäksi voimaa pakokaasun pyörittämältä turbiinilta, millä saadaan lisättyä vääntömomenttia raskaimpiin tehtäviin. Viimeisenkin hyödyn saamiseksi polttoaineesta Volvon vakionopeudensäädin osaa ennakoida mäet ja risteykset I-See -lisävarusteen avulla. Mitä raskaampi yhdistelmä, sitä aikaisemmin vaihde vaihtuu vapaalle ennen mäen lakea. Volvo FH Uudistuneen malliston myynti on jo käynnistynyt, ensimmäisiä toimituksia odotellaan alkukeväästä. Koeajokiertueen autot ovat Ruotsista lainattuja esisarjan yksilöitä. Kevyesti kuormattuina tehokkaat versiot FH500 ja FMX540 vakuuttivat suorituskyvyllään. Ohjaamo on selkeästi edeltäjää hienostuneempi ja hiljaisempi. Ohjaavat akselit kääntyvät aiempaa enemmän helpottaen pyörittelyä. Ohjaustehostuksen säädöistä löytyy sopiva asetus erilaisiin tehtäviin ja erilaisille kuskeille. Henkilöautoihin tottunut toimittaja oli kiitollinen kaistavahdin avustuksesta, muutoinkin lyhyet tyypit kuluivat uusien varusteiden äimistelyyn. Volvo FM Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe