30.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Volvon toimistouudistus vähensi ilmanvastusta, mutta toi lisätilaa ohjaamoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon FM- ja FH-mallisto uudistuivat digitaalimittaristolla. Mitä muuta kaikkea raskas kalusto nykyisin tarjoaa? Volvo on uusinut raskaimpien malliensa ohjaamot. Korkeampiohjaamoinen FH ja sen lippulaivaversio FH16 ovat uudistuneet maltillisemmin, siinä missä matalampi FM ja sen soramonttuserkku FMX ovat saaneet perusteellisemman käsittelyn.Volvo FMUlkoa uutuudet erottaa tyylitellystä maskista ja polleammasta Volvon logosta. Ajovalojen V-tyyliä on viety pidemmälle, ja led-valot tuotu vaihtoehdoksi halogeeneille. Etukulmia on pyöristetty, sovituksia tiivistetty ja sivuvilkut on siirretty oviin ilmanvastuksen vähentämiseksi. Kuitenkin samaan aikaan FM:n ja FMX:n tuulilasia ja A-pilareja on käännetty pystympään lisätilan saamiseksi. Ikkunalinjan laskeminen ja lasinen kattoluukku lisäävät avaruuden tuntua ja valoisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDigiloikkaa kuljettajalleSisällä kojelauta on kokonaan uusi. Jo ennestäänkin se kiertyi ohjaajakeskeisesti. Näkyvin ja merkittävin muutos on 12-tuumainen digitaalimittaristo, jonka neljästä näkymästä kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivimman. Lisävarusteena saatava kosketusnäyttö on oivasti sijoitettu kuskin ulottuville. Valikoita ja toimintoja voi ohjata näytön lisäksi ratin nappuloilla tai puheella, ei tosin suomeksi. Myös toiminnot ovat tuttuja jo henkilöautoista lisättynä tietysti ajotehtävään ja kuormaan liittyvillä yhteyksillä.Ikkunapintojen suurenemisen lisäksi myös karmittomat peilit parantavat näkyvyyttä. Apukuskin puolella peilin varressa oleva kamera täydentää peilien näkymää sivulle koko auton pituudelta. Lisäkameroita voi asentaa kaikkiaan kahdeksan vaikkapa lastaamista ja kulman taakse peruuttamista varten. Lisääntynyt tila on hyödynnetty suurentamalla säilytystiloja niin kojelaudassa kuin makuutilan puolellakin. Mitättömältä tuntuva uusi vaihteenvalitsimen muotoilu helpottaa huomattavasti ohjaamossa kulkemista.Luonnollisesti Volvon uutuuksissa on käytössä myös henkilöautoista tutut avustimet. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii nyt pysähdyksiin asti. Alamäkiavustin pitää vauhdin kurissa jyrkissäkin mäissä. Törmäysvaroitin ja elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä estävät peräänajoja. Tehostukseltaan säädettävä VDS-ohjaus, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus ovat lisävarusteita.Suoria rivikuutosiaVoimalinjat ovat tässä uudistuksessa säilyneet kutakuinkin ennallaan, niitä viilattiin vasta muutama vuosi sitten. Kaikki moottorit eli D11, D13 ja D16 ovat rivikuutosia, numero kertoo litratilavuuden. Tehoskaala on laaja, 330–750 hevosvoimaa. Vääntölukemillahan kuorma liikkuu, ja niitä löytyy skaalalla 1 600–3 550 Nm. Turbocompound-moottoreissa otetaan pakokaasuilla ahtamisen lisäksi voimaa pakokaasun pyörittämältä turbiinilta, millä saadaan lisättyä vääntömomenttia raskaimpiin tehtäviin. Viimeisenkin hyödyn saamiseksi polttoaineesta Volvon vakionopeudensäädin osaa ennakoida mäet ja risteykset I-See -lisävarusteen avulla. Mitä raskaampi yhdistelmä, sitä aikaisemmin vaihde vaihtuu vapaalle ennen mäen lakea.Volvo FHUudistuneen malliston myynti on jo käynnistynyt, ensimmäisiä toimituksia odotellaan alkukeväästä. Koeajokiertueen autot ovat Ruotsista lainattuja esisarjan yksilöitä. Kevyesti kuormattuina tehokkaat versiot FH500 ja FMX540 vakuuttivat suorituskyvyllään. Ohjaamo on selkeästi edeltäjää hienostuneempi ja hiljaisempi. Ohjaavat akselit kääntyvät aiempaa enemmän helpottaen pyörittelyä. Ohjaustehostuksen säädöistä löytyy sopiva asetus erilaisiin tehtäviin ja erilaisille kuskeille. Henkilöautoihin tottunut toimittaja oli kiitollinen kaistavahdin avustuksesta, muutoinkin lyhyet tyypit kuluivat uusien varusteiden äimistelyyn.Volvo FMTeksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen