30.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Volvon toimistouudistus vähensi ilmanvastusta, mutta toi lisätilaa ohjaamoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon FM- ja FH-mallisto uudistuivat digitaalimittaristolla. Mitä muuta kaikkea raskas kalusto nykyisin tarjoaa? Volvo on uusinut raskaimpien malliensa ohjaamot. Korkeampiohjaamoinen FH ja sen lippulaivaversio FH16 ovat uudistuneet maltillisemmin, siinä missä matalampi FM ja sen soramonttuserkku FMX ovat saaneet perusteellisemman käsittelyn.Volvo FMUlkoa uutuudet erottaa tyylitellystä maskista ja polleammasta Volvon logosta. Ajovalojen V-tyyliä on viety pidemmälle, ja led-valot tuotu vaihtoehdoksi halogeeneille. Etukulmia on pyöristetty, sovituksia tiivistetty ja sivuvilkut on siirretty oviin ilmanvastuksen vähentämiseksi. Kuitenkin samaan aikaan FM:n ja FMX:n tuulilasia ja A-pilareja on käännetty pystympään lisätilan saamiseksi. Ikkunalinjan laskeminen ja lasinen kattoluukku lisäävät avaruuden tuntua ja valoisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDigiloikkaa kuljettajalleSisällä kojelauta on kokonaan uusi. Jo ennestäänkin se kiertyi ohjaajakeskeisesti. Näkyvin ja merkittävin muutos on 12-tuumainen digitaalimittaristo, jonka neljästä näkymästä kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivimman. Lisävarusteena saatava kosketusnäyttö on oivasti sijoitettu kuskin ulottuville. Valikoita ja toimintoja voi ohjata näytön lisäksi ratin nappuloilla tai puheella, ei tosin suomeksi. Myös toiminnot ovat tuttuja jo henkilöautoista lisättynä tietysti ajotehtävään ja kuormaan liittyvillä yhteyksillä.Ikkunapintojen suurenemisen lisäksi myös karmittomat peilit parantavat näkyvyyttä. Apukuskin puolella peilin varressa oleva kamera täydentää peilien näkymää sivulle koko auton pituudelta. Lisäkameroita voi asentaa kaikkiaan kahdeksan vaikkapa lastaamista ja kulman taakse peruuttamista varten. Lisääntynyt tila on hyödynnetty suurentamalla säilytystiloja niin kojelaudassa kuin makuutilan puolellakin. Mitättömältä tuntuva uusi vaihteenvalitsimen muotoilu helpottaa huomattavasti ohjaamossa kulkemista.Luonnollisesti Volvon uutuuksissa on käytössä myös henkilöautoista tutut avustimet. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii nyt pysähdyksiin asti. Alamäkiavustin pitää vauhdin kurissa jyrkissäkin mäissä. Törmäysvaroitin ja elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä estävät peräänajoja. Tehostukseltaan säädettävä VDS-ohjaus, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus ovat lisävarusteita.Suoria rivikuutosiaVoimalinjat ovat tässä uudistuksessa säilyneet kutakuinkin ennallaan, niitä viilattiin vasta muutama vuosi sitten. Kaikki moottorit eli D11, D13 ja D16 ovat rivikuutosia, numero kertoo litratilavuuden. Tehoskaala on laaja, 330–750 hevosvoimaa. Vääntölukemillahan kuorma liikkuu, ja niitä löytyy skaalalla 1 600–3 550 Nm. Turbocompound-moottoreissa otetaan pakokaasuilla ahtamisen lisäksi voimaa pakokaasun pyörittämältä turbiinilta, millä saadaan lisättyä vääntömomenttia raskaimpiin tehtäviin. Viimeisenkin hyödyn saamiseksi polttoaineesta Volvon vakionopeudensäädin osaa ennakoida mäet ja risteykset I-See -lisävarusteen avulla. Mitä raskaampi yhdistelmä, sitä aikaisemmin vaihde vaihtuu vapaalle ennen mäen lakea.Volvo FHUudistuneen malliston myynti on jo käynnistynyt, ensimmäisiä toimituksia odotellaan alkukeväästä. Koeajokiertueen autot ovat Ruotsista lainattuja esisarjan yksilöitä. Kevyesti kuormattuina tehokkaat versiot FH500 ja FMX540 vakuuttivat suorituskyvyllään. Ohjaamo on selkeästi edeltäjää hienostuneempi ja hiljaisempi. Ohjaavat akselit kääntyvät aiempaa enemmän helpottaen pyörittelyä. Ohjaustehostuksen säädöistä löytyy sopiva asetus erilaisiin tehtäviin ja erilaisille kuskeille. Henkilöautoihin tottunut toimittaja oli kiitollinen kaistavahdin avustuksesta, muutoinkin lyhyet tyypit kuluivat uusien varusteiden äimistelyyn.Volvo FMTeksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä