30.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Volvon toimistouudistus vähensi ilmanvastusta, mutta toi lisätilaa ohjaamoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon FM- ja FH-mallisto uudistuivat digitaalimittaristolla. Mitä muuta kaikkea raskas kalusto nykyisin tarjoaa? Volvo on uusinut raskaimpien malliensa ohjaamot. Korkeampiohjaamoinen FH ja sen lippulaivaversio FH16 ovat uudistuneet maltillisemmin, siinä missä matalampi FM ja sen soramonttuserkku FMX ovat saaneet perusteellisemman käsittelyn.Volvo FMUlkoa uutuudet erottaa tyylitellystä maskista ja polleammasta Volvon logosta. Ajovalojen V-tyyliä on viety pidemmälle, ja led-valot tuotu vaihtoehdoksi halogeeneille. Etukulmia on pyöristetty, sovituksia tiivistetty ja sivuvilkut on siirretty oviin ilmanvastuksen vähentämiseksi. Kuitenkin samaan aikaan FM:n ja FMX:n tuulilasia ja A-pilareja on käännetty pystympään lisätilan saamiseksi. Ikkunalinjan laskeminen ja lasinen kattoluukku lisäävät avaruuden tuntua ja valoisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDigiloikkaa kuljettajalleSisällä kojelauta on kokonaan uusi. Jo ennestäänkin se kiertyi ohjaajakeskeisesti. Näkyvin ja merkittävin muutos on 12-tuumainen digitaalimittaristo, jonka neljästä näkymästä kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivimman. Lisävarusteena saatava kosketusnäyttö on oivasti sijoitettu kuskin ulottuville. Valikoita ja toimintoja voi ohjata näytön lisäksi ratin nappuloilla tai puheella, ei tosin suomeksi. Myös toiminnot ovat tuttuja jo henkilöautoista lisättynä tietysti ajotehtävään ja kuormaan liittyvillä yhteyksillä.Ikkunapintojen suurenemisen lisäksi myös karmittomat peilit parantavat näkyvyyttä. Apukuskin puolella peilin varressa oleva kamera täydentää peilien näkymää sivulle koko auton pituudelta. Lisäkameroita voi asentaa kaikkiaan kahdeksan vaikkapa lastaamista ja kulman taakse peruuttamista varten. Lisääntynyt tila on hyödynnetty suurentamalla säilytystiloja niin kojelaudassa kuin makuutilan puolellakin. Mitättömältä tuntuva uusi vaihteenvalitsimen muotoilu helpottaa huomattavasti ohjaamossa kulkemista.Luonnollisesti Volvon uutuuksissa on käytössä myös henkilöautoista tutut avustimet. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii nyt pysähdyksiin asti. Alamäkiavustin pitää vauhdin kurissa jyrkissäkin mäissä. Törmäysvaroitin ja elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä estävät peräänajoja. Tehostukseltaan säädettävä VDS-ohjaus, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus ovat lisävarusteita.Suoria rivikuutosiaVoimalinjat ovat tässä uudistuksessa säilyneet kutakuinkin ennallaan, niitä viilattiin vasta muutama vuosi sitten. Kaikki moottorit eli D11, D13 ja D16 ovat rivikuutosia, numero kertoo litratilavuuden. Tehoskaala on laaja, 330–750 hevosvoimaa. Vääntölukemillahan kuorma liikkuu, ja niitä löytyy skaalalla 1 600–3 550 Nm. Turbocompound-moottoreissa otetaan pakokaasuilla ahtamisen lisäksi voimaa pakokaasun pyörittämältä turbiinilta, millä saadaan lisättyä vääntömomenttia raskaimpiin tehtäviin. Viimeisenkin hyödyn saamiseksi polttoaineesta Volvon vakionopeudensäädin osaa ennakoida mäet ja risteykset I-See -lisävarusteen avulla. Mitä raskaampi yhdistelmä, sitä aikaisemmin vaihde vaihtuu vapaalle ennen mäen lakea.Volvo FHUudistuneen malliston myynti on jo käynnistynyt, ensimmäisiä toimituksia odotellaan alkukeväästä. Koeajokiertueen autot ovat Ruotsista lainattuja esisarjan yksilöitä. Kevyesti kuormattuina tehokkaat versiot FH500 ja FMX540 vakuuttivat suorituskyvyllään. Ohjaamo on selkeästi edeltäjää hienostuneempi ja hiljaisempi. Ohjaavat akselit kääntyvät aiempaa enemmän helpottaen pyörittelyä. Ohjaustehostuksen säädöistä löytyy sopiva asetus erilaisiin tehtäviin ja erilaisille kuskeille. Henkilöautoihin tottunut toimittaja oli kiitollinen kaistavahdin avustuksesta, muutoinkin lyhyet tyypit kuluivat uusien varusteiden äimistelyyn.Volvo FMTeksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle