9.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-09 entistä urheilullisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljonko Yamaha uskaltaa muokata suositun MT-09:n ominaisuuksia, jotta se ei menetä identiteettiään? Siihen haettiin vastausta koeajamalla MT-09:n uunituore neljäs sukupolvi. Yamaha MT-09 on kymmenen vuoden historiansa aikana muokkaantunut nakupyörän ja supermoton risteytyksestä puhtaaksi nakupyöräksi. Hauskuus ja rähinähenkisyys eivät silti ole kadonneet mihinkään, mutta pystyykö samaa kehityssuuntaa vielä jatkamaan?Täksi vuodeksi esitelty neljäs sukupolvi on ulkoisesti edelleen helposti tunnistettavissa MT-09:ksi, mikä on ensimmäinen positiivinen asia. Tarkemmin tarkasteltuna olemus on kuitenkin entistä matalampi, kun esimerkiksi tankki on muotoiltu matalammaksi ja leveämmäksi ja ohjaustanko sijoitettu selvästi matalammalle.Kun samaan aikaan jalkatappeja on viety 30 milliä taakse ja nostettu noin 10 milliä ylös, niin ajoasento poikkeaa huomattavasti edellisestä sukupolvesta. Satulaan istuessa tuntuma on silti hyvin tuttu, hallintalaitteet ovat juuri siellä missä kuuluukin ja jalatkin nousevat automaattisesti oikeaan kohtaan jalkatapeille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänimaailma muuttunut muttei pilattuRivikolmosen hieno sointi on edelleen tallessa, mutta pakoäänet ovat Euro5+ -normin vaatimuksesta nyt vaimeammat. Menetys on korvattu suoraan kuljettajaa kohti suunnatuilla voimakkailla imuäänillä. Tunnelma siis säilyy tässäkin mielessä.Moottori on muokattu täyttämään entistä tiukemmat päästönormit, mutta teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan. Myös kaasukahvan tuntuma ja välitön kaasunvaste ovat ilahduttavasti ennallaan. Jo tässä vaiheessa voi siis huokaista helpotuksesta, Yamaha on onnistunut säilyttämään MT-09:n tietoisen rähinähenkisyyden, joka kasvattaa kuljettajalle pirunsarvet kypärään.Tärkein ominaisuus tallessaYamaha on uusinta mallia suunnitellessa näyttänyt valtavat resurssinsa, eikä kiveäkään ole jätetty kääntämättä. Runkoa on muokattu jäykemmäksi vastaamaan urheilullisempia ominaisuuksia ja samalla keulakulmaa jyrkennetty. Jousitusta on jarruja on hienosäädetty. Bridgestonen S22-ensiasennusrengas on vaihtunut uusimpaan S23-malliin. Ergonomia poikkeaa selvästi aiemmasta.Mittaristo on uusi ja käyttöliittymä sekä ohjaustangon katkaisimet täysin uudelleen suunniteltuja. Uudet led-ajovalot muokkaavat ilmettä aggressiivisemmaksi. Käytännössä koko pyörä on uusittu, osaa ominaisuuksista on muokattu kevyemmin, osaa todella rankalla kädellä.Kun koeajon päätteeksi riisuu kypärän, niin ensimmäisenä mielen valtaa helpotuksen huokaus: MT-09:n tärkein ominaisuus on ennallaan; kun kaasua kääntää, niin äänen ja kiihtyvyyden lisäksi kuljettaja huomaa myös suun kääntyvään edelleen leveään hymyyn. Hauskuudesta ei ole tingitty tippaakaan, mutta suorituskykyä on tiukentuneista normeista huolimatta pystytty yhä parantamaan.Kattavampi koeajoraportti luvassa vähän myöhemmin.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: YamahaYamaha MT-09Moottori 3-syl. rivimoottori 890 cm3, nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 87.5 kW (119 hv) / 10 000 r/min 93 Nm / 7 000 r/minMitat Istuinkorkeus 825 mm Akseliväli 1430 mm Polttonestesäiliö 14 lPaino tankattuna 193 kgRengaskoko edessä 120/70ZR17 takana 180/55ZR17Takuu 2 vuottaHinta 14 405 € Lue lisää Kaikki artikkelit 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Moottoripyörät Käytetyt moottoripyörät käyvät kaupaksi kiivaasti – myynnit kaksikymmenkertaisia uusiin verrattuna 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni