9.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-09 entistä urheilullisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljonko Yamaha uskaltaa muokata suositun MT-09:n ominaisuuksia, jotta se ei menetä identiteettiään? Siihen haettiin vastausta koeajamalla MT-09:n uunituore neljäs sukupolvi. Yamaha MT-09 on kymmenen vuoden historiansa aikana muokkaantunut nakupyörän ja supermoton risteytyksestä puhtaaksi nakupyöräksi. Hauskuus ja rähinähenkisyys eivät silti ole kadonneet mihinkään, mutta pystyykö samaa kehityssuuntaa vielä jatkamaan?Täksi vuodeksi esitelty neljäs sukupolvi on ulkoisesti edelleen helposti tunnistettavissa MT-09:ksi, mikä on ensimmäinen positiivinen asia. Tarkemmin tarkasteltuna olemus on kuitenkin entistä matalampi, kun esimerkiksi tankki on muotoiltu matalammaksi ja leveämmäksi ja ohjaustanko sijoitettu selvästi matalammalle.Kun samaan aikaan jalkatappeja on viety 30 milliä taakse ja nostettu noin 10 milliä ylös, niin ajoasento poikkeaa huomattavasti edellisestä sukupolvesta. Satulaan istuessa tuntuma on silti hyvin tuttu, hallintalaitteet ovat juuri siellä missä kuuluukin ja jalatkin nousevat automaattisesti oikeaan kohtaan jalkatapeille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänimaailma muuttunut muttei pilattuRivikolmosen hieno sointi on edelleen tallessa, mutta pakoäänet ovat Euro5+ -normin vaatimuksesta nyt vaimeammat. Menetys on korvattu suoraan kuljettajaa kohti suunnatuilla voimakkailla imuäänillä. Tunnelma siis säilyy tässäkin mielessä.Moottori on muokattu täyttämään entistä tiukemmat päästönormit, mutta teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan. Myös kaasukahvan tuntuma ja välitön kaasunvaste ovat ilahduttavasti ennallaan. Jo tässä vaiheessa voi siis huokaista helpotuksesta, Yamaha on onnistunut säilyttämään MT-09:n tietoisen rähinähenkisyyden, joka kasvattaa kuljettajalle pirunsarvet kypärään.Tärkein ominaisuus tallessaYamaha on uusinta mallia suunnitellessa näyttänyt valtavat resurssinsa, eikä kiveäkään ole jätetty kääntämättä. Runkoa on muokattu jäykemmäksi vastaamaan urheilullisempia ominaisuuksia ja samalla keulakulmaa jyrkennetty. Jousitusta on jarruja on hienosäädetty. Bridgestonen S22-ensiasennusrengas on vaihtunut uusimpaan S23-malliin. Ergonomia poikkeaa selvästi aiemmasta.Mittaristo on uusi ja käyttöliittymä sekä ohjaustangon katkaisimet täysin uudelleen suunniteltuja. Uudet led-ajovalot muokkaavat ilmettä aggressiivisemmaksi. Käytännössä koko pyörä on uusittu, osaa ominaisuuksista on muokattu kevyemmin, osaa todella rankalla kädellä.Kun koeajon päätteeksi riisuu kypärän, niin ensimmäisenä mielen valtaa helpotuksen huokaus: MT-09:n tärkein ominaisuus on ennallaan; kun kaasua kääntää, niin äänen ja kiihtyvyyden lisäksi kuljettaja huomaa myös suun kääntyvään edelleen leveään hymyyn. Hauskuudesta ei ole tingitty tippaakaan, mutta suorituskykyä on tiukentuneista normeista huolimatta pystytty yhä parantamaan.Kattavampi koeajoraportti luvassa vähän myöhemmin.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: YamahaYamaha MT-09Moottori 3-syl. rivimoottori 890 cm3, nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 87.5 kW (119 hv) / 10 000 r/min 93 Nm / 7 000 r/minMitat Istuinkorkeus 825 mm Akseliväli 1430 mm Polttonestesäiliö 14 lPaino tankattuna 193 kgRengaskoko edessä 120/70ZR17 takana 180/55ZR17Takuu 2 vuottaHinta 14 405 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä