9.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-09 entistä urheilullisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljonko Yamaha uskaltaa muokata suositun MT-09:n ominaisuuksia, jotta se ei menetä identiteettiään? Siihen haettiin vastausta koeajamalla MT-09:n uunituore neljäs sukupolvi. Yamaha MT-09 on kymmenen vuoden historiansa aikana muokkaantunut nakupyörän ja supermoton risteytyksestä puhtaaksi nakupyöräksi. Hauskuus ja rähinähenkisyys eivät silti ole kadonneet mihinkään, mutta pystyykö samaa kehityssuuntaa vielä jatkamaan?Täksi vuodeksi esitelty neljäs sukupolvi on ulkoisesti edelleen helposti tunnistettavissa MT-09:ksi, mikä on ensimmäinen positiivinen asia. Tarkemmin tarkasteltuna olemus on kuitenkin entistä matalampi, kun esimerkiksi tankki on muotoiltu matalammaksi ja leveämmäksi ja ohjaustanko sijoitettu selvästi matalammalle.Kun samaan aikaan jalkatappeja on viety 30 milliä taakse ja nostettu noin 10 milliä ylös, niin ajoasento poikkeaa huomattavasti edellisestä sukupolvesta. Satulaan istuessa tuntuma on silti hyvin tuttu, hallintalaitteet ovat juuri siellä missä kuuluukin ja jalatkin nousevat automaattisesti oikeaan kohtaan jalkatapeille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänimaailma muuttunut muttei pilattuRivikolmosen hieno sointi on edelleen tallessa, mutta pakoäänet ovat Euro5+ -normin vaatimuksesta nyt vaimeammat. Menetys on korvattu suoraan kuljettajaa kohti suunnatuilla voimakkailla imuäänillä. Tunnelma siis säilyy tässäkin mielessä.Moottori on muokattu täyttämään entistä tiukemmat päästönormit, mutta teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan. Myös kaasukahvan tuntuma ja välitön kaasunvaste ovat ilahduttavasti ennallaan. Jo tässä vaiheessa voi siis huokaista helpotuksesta, Yamaha on onnistunut säilyttämään MT-09:n tietoisen rähinähenkisyyden, joka kasvattaa kuljettajalle pirunsarvet kypärään.Tärkein ominaisuus tallessaYamaha on uusinta mallia suunnitellessa näyttänyt valtavat resurssinsa, eikä kiveäkään ole jätetty kääntämättä. Runkoa on muokattu jäykemmäksi vastaamaan urheilullisempia ominaisuuksia ja samalla keulakulmaa jyrkennetty. Jousitusta on jarruja on hienosäädetty. Bridgestonen S22-ensiasennusrengas on vaihtunut uusimpaan S23-malliin. Ergonomia poikkeaa selvästi aiemmasta.Mittaristo on uusi ja käyttöliittymä sekä ohjaustangon katkaisimet täysin uudelleen suunniteltuja. Uudet led-ajovalot muokkaavat ilmettä aggressiivisemmaksi. Käytännössä koko pyörä on uusittu, osaa ominaisuuksista on muokattu kevyemmin, osaa todella rankalla kädellä.Kun koeajon päätteeksi riisuu kypärän, niin ensimmäisenä mielen valtaa helpotuksen huokaus: MT-09:n tärkein ominaisuus on ennallaan; kun kaasua kääntää, niin äänen ja kiihtyvyyden lisäksi kuljettaja huomaa myös suun kääntyvään edelleen leveään hymyyn. Hauskuudesta ei ole tingitty tippaakaan, mutta suorituskykyä on tiukentuneista normeista huolimatta pystytty yhä parantamaan.Kattavampi koeajoraportti luvassa vähän myöhemmin.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: YamahaYamaha MT-09Moottori 3-syl. rivimoottori 890 cm3, nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 87.5 kW (119 hv) / 10 000 r/min 93 Nm / 7 000 r/minMitat Istuinkorkeus 825 mm Akseliväli 1430 mm Polttonestesäiliö 14 lPaino tankattuna 193 kgRengaskoko edessä 120/70ZR17 takana 180/55ZR17Takuu 2 vuottaHinta 14 405 € Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen