9.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-09 entistä urheilullisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljonko Yamaha uskaltaa muokata suositun MT-09:n ominaisuuksia, jotta se ei menetä identiteettiään? Siihen haettiin vastausta koeajamalla MT-09:n uunituore neljäs sukupolvi. Yamaha MT-09 on kymmenen vuoden historiansa aikana muokkaantunut nakupyörän ja supermoton risteytyksestä puhtaaksi nakupyöräksi. Hauskuus ja rähinähenkisyys eivät silti ole kadonneet mihinkään, mutta pystyykö samaa kehityssuuntaa vielä jatkamaan?Täksi vuodeksi esitelty neljäs sukupolvi on ulkoisesti edelleen helposti tunnistettavissa MT-09:ksi, mikä on ensimmäinen positiivinen asia. Tarkemmin tarkasteltuna olemus on kuitenkin entistä matalampi, kun esimerkiksi tankki on muotoiltu matalammaksi ja leveämmäksi ja ohjaustanko sijoitettu selvästi matalammalle.Kun samaan aikaan jalkatappeja on viety 30 milliä taakse ja nostettu noin 10 milliä ylös, niin ajoasento poikkeaa huomattavasti edellisestä sukupolvesta. Satulaan istuessa tuntuma on silti hyvin tuttu, hallintalaitteet ovat juuri siellä missä kuuluukin ja jalatkin nousevat automaattisesti oikeaan kohtaan jalkatapeille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänimaailma muuttunut muttei pilattuRivikolmosen hieno sointi on edelleen tallessa, mutta pakoäänet ovat Euro5+ -normin vaatimuksesta nyt vaimeammat. Menetys on korvattu suoraan kuljettajaa kohti suunnatuilla voimakkailla imuäänillä. Tunnelma siis säilyy tässäkin mielessä.Moottori on muokattu täyttämään entistä tiukemmat päästönormit, mutta teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan. Myös kaasukahvan tuntuma ja välitön kaasunvaste ovat ilahduttavasti ennallaan. Jo tässä vaiheessa voi siis huokaista helpotuksesta, Yamaha on onnistunut säilyttämään MT-09:n tietoisen rähinähenkisyyden, joka kasvattaa kuljettajalle pirunsarvet kypärään.Tärkein ominaisuus tallessaYamaha on uusinta mallia suunnitellessa näyttänyt valtavat resurssinsa, eikä kiveäkään ole jätetty kääntämättä. Runkoa on muokattu jäykemmäksi vastaamaan urheilullisempia ominaisuuksia ja samalla keulakulmaa jyrkennetty. Jousitusta on jarruja on hienosäädetty. Bridgestonen S22-ensiasennusrengas on vaihtunut uusimpaan S23-malliin. Ergonomia poikkeaa selvästi aiemmasta.Mittaristo on uusi ja käyttöliittymä sekä ohjaustangon katkaisimet täysin uudelleen suunniteltuja. Uudet led-ajovalot muokkaavat ilmettä aggressiivisemmaksi. Käytännössä koko pyörä on uusittu, osaa ominaisuuksista on muokattu kevyemmin, osaa todella rankalla kädellä.Kun koeajon päätteeksi riisuu kypärän, niin ensimmäisenä mielen valtaa helpotuksen huokaus: MT-09:n tärkein ominaisuus on ennallaan; kun kaasua kääntää, niin äänen ja kiihtyvyyden lisäksi kuljettaja huomaa myös suun kääntyvään edelleen leveään hymyyn. Hauskuudesta ei ole tingitty tippaakaan, mutta suorituskykyä on tiukentuneista normeista huolimatta pystytty yhä parantamaan.Kattavampi koeajoraportti luvassa vähän myöhemmin.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: YamahaYamaha MT-09Moottori 3-syl. rivimoottori 890 cm3, nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 87.5 kW (119 hv) / 10 000 r/min 93 Nm / 7 000 r/minMitat Istuinkorkeus 825 mm Akseliväli 1430 mm Polttonestesäiliö 14 lPaino tankattuna 193 kgRengaskoko edessä 120/70ZR17 takana 180/55ZR17Takuu 2 vuottaHinta 14 405 € Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon