19.9.2021 Ajoneuvot Matkailuvaunu tulevaisuudesta – Dethleffs e.Home Coco avustaa vetoautoa sähkömoottoreilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköistyminen on arkipäivää henkilöautoissa, mutta matkailuajoneuvoissa jännite on vasta nousemassa. Dethleffs e.Home Coco on tulevaisuuden matkailuvaunu, josta löytyvät oma akusto ja sähkömoottorit. Henkilöautomarkkina sähköistyy tällä hetkellä ennätyksellistä tahtia. Samalla myös sähköautojen käyttö monipuolistuu ja entistä useammin sähköautolla haluttaisiin vetää peräkärryä. Mekin kokeilimme sähköautolla matkailuvaunun vetämistä (MO7). Haasteeksi nousee merkittävä kulutuslisäys, joka leikkaa suuren siivun käytettävissä olevasta toimintamatkasta yhdellä latauksella.Yksi matkailuajoneuvoalan johtavista toimijoista on myös tiedostanut tämän haasteen. Saksalainen Erwin Hymer Group on kehittänyt vuodesta 2018 lähtien ZF:n kanssa yhteistyössä sähköistettyä matkailuvaunua tavoitteenaan nimenomaan minimoida vaunun tuoma kulutuslisäys. Dethleffsin omien kokemusten mukaan vaunun vetäminen karkeasti puolittaa sähköauton toimintamatkan, mikä on varsin hyvin linjassa omien kokemustemme kanssa.Coco on Dethleffsin mallistosta löytyvä vaunu.Nyt projekti on edennyt siihen vaiheeseen, että pääsimme tutustumaan prototyyppiin Saksassa. Sähköistys on tehty Dethleffsin mallistosta löytyvään kompaktiin Coco-matkailuvaunuun. Mittaa kaksi makuupaikkaa sisältävällä Cocolla on alle 4,6 metriä ja sen kokonaismassa on 900 kiloa ilman sähkötekniikkaa.Alustasta löytyy luonnollinen tila akustolle, joka koostuu kahdesta 40 kWh:n akusta. Tämän myötä konseptivaunun massa on noin 1 500 kiloa, mikä vastaa jo keskikokoista matkailuvaunua. Molemmilla pyörillä on omat sähkömoottorinsa, jotka tarjoavat piikkitehoa 90 kW per pyörä. Tämä riittää helposti kompensoimaan vaunun tuoman kulutuslisän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParempaa turvallisuuttaVaunu toimii aina autosta riippumattomana itsenäisenä yksikkönä. Moottorien ohjaus perustuu aisaan kohdistuviin voimiin, minkä perusteella vaunun elektroniikka ohjaa sähkömoottoreita. Aisassa pidetään kaikissa tilanteissa noin 100 kiloa vastaava veto päällä, eli vaunu ei edes jarrutuksissa työnnä autoa. Myöskään vetoauton käyttövoimalla ei ole merkitystä vaunun käyttäytymiseen.Itsenäisillä sähkömoottoreilla pystytään myös parantamaan turvallisuutta merkittävästi. Vaunu on varustettu ESC-järjestelmällä, minkä ansiosta vaunu vakauttaa itseään esimerkiksi hätäväistöissä jarruttamalla yksittäistä pyörää suunnan säilyttämiseksi. Vaunu itsessään käyttäytyy ääritilanteissa vakaammin jo matalan painapisteen ansiosta. Tämän lisäksi jarrutustilanteissa vakautta parantaa vaunun itsenäinen jarrutus, jossa myös hyödynnetään luonnollisesti sähkömoottoreita ja kerätään liike-energiaa takaisin akkuihin.Akusto ja moottorit eivät vaikuta käytettävissä olevaan tilaan.Sähköistyminen tuo myös helpotusta vetoauton valintaan. Vaunun huolehtiessa oman massansa liikuttelusta vetoautoksi riittää käytännössä mikä tahansa vaunulle suuntaa näyttävä auto. Tämän ansiosta lähitulevaisuudessa entistä pienemmillä autoilla voitaisiin vetää isompia vaunuja.Sähköistetty vaunu on myös perinteisiä sisariaan itsenäisempi leirintäalueilla. Sen ansiosta vaunussa ei tarvitse enää kuljettajaa mukana esimerkiksi kaasua kokkaamista varten, vaan kaikki vaunun toiminnot voidaan hoitaa sähköllä. Lisäksi Dethleffs on testannut älypuhelimella toimivaa vaunun kauko-ohjausta eli vaunua on mahdollista siirrellä vaivattomasti sähkömoottorien ansiosta.Matkalla on kuitenkin vielä muutamia mutkia, sillä omalla voimalinjalla varustetulla perävaunulla ei ole ajoneuvoluokkaa. Tunnetusti tällaiset byrokraattiset asiat saattavat ajoittain aiheuttaa päänvaivaa, Dethleffs on tehnyt viranomaisten kanssa yhteistyötä ja ovat luottavaisia asian järjestymiseen.AlppihaasteVaunun kykyjen todistamiseksi Dethleffs teki Alppien ylityksen sähköauton ja sähkövaunun yhdistelmällä. Reitti lähti Dethleffsin tehtaalta Etelä-Saksan Allgäusta ja suuntautui Pohjois-Italiaan Gardajärvelle. Reitin kokonaispituudeksi muodostui 386 kilometriä. Vetoautona toiminut Audi e-tron Sporback tarjoaa WLTP-syklin mukaisesti 393 kilometrin toimintamatkan, joten turhaa pelivaraa auton toimintamatka ei tarjoa.Dethleffs ylitti Alpit kuvan yhdistelmällä ilman välilatauksia.Ylitys sujui suunnitelmien mukaisesti ilman vastoinkäymisiä. Matkan päätteeksi auto oli kuluttanut energiaa 82 kWh ja vaunu 74 kWh. Matkan aika auto keräsi energiaa talteen 11 kWh ja vaunu 6 kWh. Näillä luvuilla vetoauton kulutukseksi siis muodostui 18,4 kWh/100 km ja vaunun kulutukseksi 17,6 kWh/100 km.Toki oman haasteensa tuo sekä auton että vaunun lataustarve. Jos päivämatkat olisivat tätäkin pidempiä, täytyy reittisuunnittelussa huomioida lataustarve. Vaunua voi kyllä vetää myös akku tyhjänä, mikä voisi olla järkevä ratkaisu viimeisillä kilometreillä.Eron huomaaPääsimme lyhyelle koeajolle vetoauton kyytiin. Ensimmäisellä kierroksella vaunu ei avustanut etenemistä ja perässä vedettävän lisämassan huomaa helposti. Kun vaunun sähkömoottorit avustavat etenemistä, on meno odotetun kepeää. Ainoastaan pystysuuntaiset liikkeet muistuttavat vetokoukkuun olevan kytketty jotain.Sähköistetty matkailuvaunu on yksinkertaisuudessaan hieno tuote. Se tuo mukanaan merkittäviä hyötyjä sekä turvallisuuden että käytettävyyden näkökulmasta. Vaunujen rakenne mahdollistaa sähköistyksen ilman suurempia muutoksia ja paketti on helposti skaalattavissa moneen eri kokoon.Aivan vielä sähköistettyjä vaunuja ei kuitenkaan saa kaupasta. Ajoneuvoluokitusten lisäksi vaunun tekniikkaa vaatii testaamista monipuolisissa käyttöympäristöissä. Dethleffs arvioi, että sähköistetty matkailuvaunu e.home voisi olla markkinoilla noin kolmen vuoden kuluttua.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Dethleffs e.Home Coco Moottori Kaksi sähkömoottoria, huipputeho 180 kW (245 hv), jatkuva teho 60 kW (82 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 80 kWh, lataus Type 2 7,2 kW (1 x 32 A), CCS 50 kW Mitat Omamassa: Noin 1 500 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster