14.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz B220 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvojenkohotus pitää kilpailukunnon yllä. Hyvää: Ajettavuus, jousitusmukavuus, ryhdikäs istuma-asento. Huonoa: Takatilojen muunneltavuus. Kasvojenkohotusta tuskin voisi tehdä perinteisemmin. Mercedes-Benz B-sarja on saanut uuden etupuskurin, maskia on hiottu ja valoja viilattu entistä nykyaikaisemmiksi. Näillä eväillä auto on yhä nykyaikainen.Suurin syy kasvojenkohotukselle on baijerilaisten saapuminen kompaktien tila-autojen markkinoille. BMW:n 2-sarjan Active Tourer on kerännyt runsaasti huomiota merkkinsä ensimmäisenä tila-autona. Pienillä uudistuksilla Mercedes-Benz yrittää estää BMW:tä viemästä osuuttaan B-sarjan 120 000 auton vuosituotannosta.B-sarjan sisätilojen muutokset noudattavat ulkokuoren linjaa. Kojelaudan päällä oleva näyttö on paitsi aiempaa suurempi, se myös sulautuu paremmin ohjaamon muotoihin.Lisävarustelistalta voi nyt valita kaksi eritasoista avaimetonta toimintoa: avaimettoman käynnistyksen tai täysin avaimettoman toiminnan. Pieni uutuus sisätiloihin on lisävarusteinen 12 värin tunnelmavalopaketti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasua tankissa, sähköä ilmassaTekniikkapuolella Mercedes-Benz tarjoaa perinteisinä voimanlähteinä neljää dieseliä ja neljä bensiinimoottoria. Myös maakaasukäyttöinen versio löytyy. Suurimpana uutuutena on Electric Drive -sähköversio.Dieseleitä tarjotaan tehoalueella 90–177 hevosvoimaa, bensiiniä 122–211 hevosvoimaa. Valtaosaa malleista tarjotaan lisäksi seitsenvaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka toiminta on muuttunut vuoden 2011 ensiesittelystä huomattavasti sulavammaksi.Neliveto on saatavilla malliston tehokkaampaan päähän.Ensitutustumisessa päästiin ajamaan dieseleistä B220 CDI 4Matic AMG Lineä ja bensiinipuolelta B220 4Maticia.Hidastetöyssyt hallinnassaAjettavuudeltaan molemmat versiot ovat hyviä. B-sarjan jousitus suodattaa hidastetöyssyjen kaltaiset urbaanit esteet pehmeästi niin perusmallina kuin AMG Linen kevyesti madallettuna versiona.Pintapehmeydestä huolimatta mutkaisilla osuuksilla auton kallistelu on vähäistä. Kuljettaja voisi helposti luulla ajavansa matalampaa A-sarjan sisarmallia.Selkeimmin tila-auton korin huomaa takatiloista. Korkean matkustamon ansiosta istuma-asento on pystyn ryhdikäs. Istuinosan ja lattian etäisyys tarjoaisi keskimittaiselle hyvän reisituen, ellei itse istuinosa olisi liian lyhyt.Takatilojen monikäyttöisyyttä rajoittaa vain kahdessa osassa 60:40-suhteessa kaatuvat takaistuimet.B-sarja ei yllätä, mutta tarjoaa yhä ajanmukaisen vaihtoehdon kompaktia ja laadukkaan tuntuista tila-autoa etsivälle. Uudistetut autot saapuvat Suomeen vuodenvaihteessa ja hinnankorotukset ovat joitakin satoja euroja mallista riippuen. Mutta kannattaisiko autoa kuitenkin harkita sähkökäyttöisenä?200 kilometriä sähkön voiminLyhyt tutustuminen Electric Drive -versioon ei vielä kerro lopullista vastausta, mutta antaa esimakua tuotteesta. Ympäristötietoinen valinta ei ainakaan jää jalkoihin liikenteessä, sillä sähkö-B:n luvataan sprinttaavan sataseen 7,9 sekunnissa. Huipputehoksi luvataan 180 hevosvoimaa.Rauhallisella ajotyylillä kantamaksi luvataan kaksisataa kilometriä. Tarvittaessa toimintamatkaa voi laajentaa vielä 30 kilometriä akun ylilataustoiminnolla. Riittävyydestä voi olla montaa mieltä.Akut on piilotettu auton pohjaan, jonka takia jousitusta on korotettu 40 millimetriä. Se selittää lokasuojia ja helmoja kiertävän korisarjan.Kenties akkujen tuoman lisäpainon ja korotetun jousituksen takia Electric Drive tuntuu perinteisiä B-sarjalaisia epämukavammalta. Jos arviolta tehokkaimpien bensiini- ja dieselmallien tasalle asettuva hinta ei hirvitä, voi sähkökäyttöinen tila-auto osoittautua näppäräksi ratkaisuksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz B220 4Matic Hinta alkaen 33 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 000 € Moottori 1 991 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4393 mm, leveys 1786 mm, korkeus 1558 mm, akseliväli 1699 mm Tavaratila: 488 l Omamassa: 1505 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 27.10.2024 Ajoneuvot Mini esitteli ensimmäiset täyssähköiset John Cooper Works -mallinsa – ja sitten uuden polttomoottorisen heti perään 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster