27.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz S500 Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto, jonka suunnittelijat vapautettiin budjettikahleista. Uusi henkilöauto on aina kallis hankinta. Se, mikä on ostajalle kallista, ei kuitenkaan tuo autotehtaalle suurta siivua euroista. Verojen, toimitusketjun katteiden ja valmistajan tuotekehitys- ja markkinointikulujen jälkeen itse auton valmistus tapahtuu nyörit äärimmilleen kiristettyinä.Esimerkiksi tyystin toisenlaisesta auton suunnittelusta käy Mercedes-Benz S500 4Matic Coupé. Kolmen sukupolven ajan CL-mallina tunnettu auto on Mercedes-Benzin S-sarjan edustusauton kaksiovinen ja nelipaikkainen muunnos. Siis tuote, jota kieroinkaan ei kykene perustelemaan järkisyillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatkaisu kyltymättömään mukavuudenhaluunIstuimet ovat salmiakkikuvioin tikattuja ja samettisen pehmeää nahkaa. Ohjaamon pinnat muutoinkin ovat lähes kauttaaltaan verhoiltu nahalla. Suurten ikkunapintojen ansiosta valoisassa ohjaamossa vallitsee ylellisen raukea tunnelma.Oikean käden etusormen painaessa käynnistyspainiketta kuuluu keulasta 4,7-litraisen kaksoisahdetun V8-moottorin murahdus. Käynnistysääni on moitteeton yhdistelmä hienostuneisuutta ja voimavaransa tuntevaa arvokkuutta.Moottorin käynnistyttyä siirtyvät istuin ja ohjauspyörä kuljettajan tallentamaan ajoasentoon. Perinteisten istuinsäätöjen lisäksi sivuttaistukea ja selkänojan yläosan kulmaa voi säätää. Sivuttaistuen voi myös asettaa vahvistumaan mutkissa. Hieronnan ja jäähdytyksen lisäksi tarjolla on perinteinen istuinlämmitys, joka kattaa myös käsinojat keskikonsolissa ja ovessa. Säätöjen monipuolisuus lyö ällikällä.Perusmalli, vaan ei vaatimaton455-hevosvoiman tehoista huolimatta koeajoauto on malliston matalatehoisin. Voimakkaamman kahdeksan- tai kaksitoistasylinterisen AMG-version valitsevat ovat varmasti päätöksestään ylpeitä, mutta perusmalliin tyytyvätkään tuskin katuvat. Arkiajossa arvokkaan eleettömästi etenevä auto singahtaa tarvittaessa nollasta sataan 4,6 sekunnissa. Kiihtyvyyttä säestää juuri sopivan voimantuntoinen ääniraita.Pienenä särönä kokonaisuudessa on kulutukseen nähden alamittainen polttoainesäiliö. Keskikulutus nousee kymmenen litran yläpuolelle, joten toimintamatka voi hyvinkin jäädä 500 kilometriin.Muutakin moitittavaa löytyy. Oikean käden ulottuvilla olevista kytkimistä ja rullasta käytettävä Comand-järjestelmä ei ole sulavuudessaan BMW:n tai Audin vastaavien järjestelmien tasolla. Järjestelmää käytetään kaikkeen radiokanavien valinnasta istuimien hienosäädön kautta sisätilojen tunnelmavalaistuksen valintaan ja navigointiin.Lisäongelmia tulee, jos auton varustelee rannetukeen yhdistetyllä kosketuslevyllä. Se tulkitsee ajoittain käden lepuutuksen komennon syöttämiseksi.Auton ohjaus on luonteeseen sopiva. Vaste on luonnollinen ja välitys kohtalaisen nopea, mikä auttaa luomaan kokoaan pienemmän auton vaikutelmaa. Vakiovarusteinen ilmajousitus on jämäkämpi kuin neliovisissa S-malleissa. Auto ei leijaa taikamattona tienpinnan päällä, vaan suodattaa epätasaisuudet varsin miellyttävästi säilyttäen sopivan takapuolituntuman.Moottoritiekilometrien karttuessa voi nauttia miellyttävän hiljaisesta matkustamosta. Se ei silti ole ei aivan niin äänetön, etteikö kotimaisen asfaltin laatua voisi kommentoida.Mukautuva vakionopeudensäädin osaa pitää ajoneuvon omalla kaistallaan ja seurata edellä kulkevaa. Teoriassa auto kykenee olosuhteiden salliessa liikkumaan autonomisesti kuljettajan pitäessä vain ohjauspyörästä kiinni.Viisimetrinen koruAamuruuhkassa madellessa vakionopeudensäädin on erinomainen apu. Se kaitsee autoa, vaikka katse hakeutuisi ajoradasta kohti kauppojen näyteikkunoista peilautuvaa kylkiprofiilia. Erityisesti sivulta katsottuna S Coupé on kaunis auto. Kenties valmistajan onnistunein muutamaan vuosikymmeneen.Kylkiprofiilin lisäksi varsinkin auton keula toimii erinomaisesti. Ajovalot ja maski ovat mittasuhteiltaan juuri oikean kokoiset massiiviseen autoon. Matalien takavalojen ja suuren takapuskurin hallitsema perä vaatii hieman totuttelua.Auton hallitsevin piirre on yksityiskohtien viimeistely. Oli kyse sitten ilmastointisuuttimien laatuvaikutelmasta tai turvavyön etupenkkiläisille ojentavan varren muotoilusta, tuntuu kaikki olevan materiaaleja ja kosketustuntumaa myöten juuri niin perinpohjaisesti mietittyä kuin saksalainen parhaimmillaan kykenee.Kaikella on toki hintansa. Hyvin varustellun S500 Coupén hinnalla peräti 15 autoa, jos esimerkkinä käytetään hinnat alkaen Volkswagen Golfia.Lähes 300 000 euron hintaisissa autoissa, kyse on lähinnä unelmista. Joitakin murusia tänään koettavista S500 Coupén ominaisuuksista voi kuitenkin päätyä arkiautoon kymmenen vuoden päästä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz S500 Coupé 4Matic Hinta alkaen 210 613 € Koeajetun auton hinta varusteineen 285 862 € Ajoneuvovero 280 €/ v Moottori 4 663 cm3 bensiinimoottori, 8 sylinteriä, kaksi turboahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 335 kW (455 hv), 5 250–5 500 r/min Vääntö 700 Nm (1 800–3 500 r/min) Vääntö 700 Nm (1800–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 13,1 (kaup.) / 7,5 (maant.) / NEDC-kulutus 9,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 232 g/km Mitat pituus 5027 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1411 mm, akseliväli 2945 mm Tavaratila: 400 l Omamassa: 2090 kg Euro NCAP Ei testattu Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta, sitten huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta