27.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz S500 Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto, jonka suunnittelijat vapautettiin budjettikahleista. Uusi henkilöauto on aina kallis hankinta. Se, mikä on ostajalle kallista, ei kuitenkaan tuo autotehtaalle suurta siivua euroista. Verojen, toimitusketjun katteiden ja valmistajan tuotekehitys- ja markkinointikulujen jälkeen itse auton valmistus tapahtuu nyörit äärimmilleen kiristettyinä.Esimerkiksi tyystin toisenlaisesta auton suunnittelusta käy Mercedes-Benz S500 4Matic Coupé. Kolmen sukupolven ajan CL-mallina tunnettu auto on Mercedes-Benzin S-sarjan edustusauton kaksiovinen ja nelipaikkainen muunnos. Siis tuote, jota kieroinkaan ei kykene perustelemaan järkisyillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatkaisu kyltymättömään mukavuudenhaluunIstuimet ovat salmiakkikuvioin tikattuja ja samettisen pehmeää nahkaa. Ohjaamon pinnat muutoinkin ovat lähes kauttaaltaan verhoiltu nahalla. Suurten ikkunapintojen ansiosta valoisassa ohjaamossa vallitsee ylellisen raukea tunnelma.Oikean käden etusormen painaessa käynnistyspainiketta kuuluu keulasta 4,7-litraisen kaksoisahdetun V8-moottorin murahdus. Käynnistysääni on moitteeton yhdistelmä hienostuneisuutta ja voimavaransa tuntevaa arvokkuutta.Moottorin käynnistyttyä siirtyvät istuin ja ohjauspyörä kuljettajan tallentamaan ajoasentoon. Perinteisten istuinsäätöjen lisäksi sivuttaistukea ja selkänojan yläosan kulmaa voi säätää. Sivuttaistuen voi myös asettaa vahvistumaan mutkissa. Hieronnan ja jäähdytyksen lisäksi tarjolla on perinteinen istuinlämmitys, joka kattaa myös käsinojat keskikonsolissa ja ovessa. Säätöjen monipuolisuus lyö ällikällä.Perusmalli, vaan ei vaatimaton455-hevosvoiman tehoista huolimatta koeajoauto on malliston matalatehoisin. Voimakkaamman kahdeksan- tai kaksitoistasylinterisen AMG-version valitsevat ovat varmasti päätöksestään ylpeitä, mutta perusmalliin tyytyvätkään tuskin katuvat. Arkiajossa arvokkaan eleettömästi etenevä auto singahtaa tarvittaessa nollasta sataan 4,6 sekunnissa. Kiihtyvyyttä säestää juuri sopivan voimantuntoinen ääniraita.Pienenä särönä kokonaisuudessa on kulutukseen nähden alamittainen polttoainesäiliö. Keskikulutus nousee kymmenen litran yläpuolelle, joten toimintamatka voi hyvinkin jäädä 500 kilometriin.Muutakin moitittavaa löytyy. Oikean käden ulottuvilla olevista kytkimistä ja rullasta käytettävä Comand-järjestelmä ei ole sulavuudessaan BMW:n tai Audin vastaavien järjestelmien tasolla. Järjestelmää käytetään kaikkeen radiokanavien valinnasta istuimien hienosäädön kautta sisätilojen tunnelmavalaistuksen valintaan ja navigointiin.Lisäongelmia tulee, jos auton varustelee rannetukeen yhdistetyllä kosketuslevyllä. Se tulkitsee ajoittain käden lepuutuksen komennon syöttämiseksi.Auton ohjaus on luonteeseen sopiva. Vaste on luonnollinen ja välitys kohtalaisen nopea, mikä auttaa luomaan kokoaan pienemmän auton vaikutelmaa. Vakiovarusteinen ilmajousitus on jämäkämpi kuin neliovisissa S-malleissa. Auto ei leijaa taikamattona tienpinnan päällä, vaan suodattaa epätasaisuudet varsin miellyttävästi säilyttäen sopivan takapuolituntuman.Moottoritiekilometrien karttuessa voi nauttia miellyttävän hiljaisesta matkustamosta. Se ei silti ole ei aivan niin äänetön, etteikö kotimaisen asfaltin laatua voisi kommentoida.Mukautuva vakionopeudensäädin osaa pitää ajoneuvon omalla kaistallaan ja seurata edellä kulkevaa. Teoriassa auto kykenee olosuhteiden salliessa liikkumaan autonomisesti kuljettajan pitäessä vain ohjauspyörästä kiinni.Viisimetrinen koruAamuruuhkassa madellessa vakionopeudensäädin on erinomainen apu. Se kaitsee autoa, vaikka katse hakeutuisi ajoradasta kohti kauppojen näyteikkunoista peilautuvaa kylkiprofiilia. Erityisesti sivulta katsottuna S Coupé on kaunis auto. Kenties valmistajan onnistunein muutamaan vuosikymmeneen.Kylkiprofiilin lisäksi varsinkin auton keula toimii erinomaisesti. Ajovalot ja maski ovat mittasuhteiltaan juuri oikean kokoiset massiiviseen autoon. Matalien takavalojen ja suuren takapuskurin hallitsema perä vaatii hieman totuttelua.Auton hallitsevin piirre on yksityiskohtien viimeistely. Oli kyse sitten ilmastointisuuttimien laatuvaikutelmasta tai turvavyön etupenkkiläisille ojentavan varren muotoilusta, tuntuu kaikki olevan materiaaleja ja kosketustuntumaa myöten juuri niin perinpohjaisesti mietittyä kuin saksalainen parhaimmillaan kykenee.Kaikella on toki hintansa. Hyvin varustellun S500 Coupén hinnalla peräti 15 autoa, jos esimerkkinä käytetään hinnat alkaen Volkswagen Golfia.Lähes 300 000 euron hintaisissa autoissa, kyse on lähinnä unelmista. Joitakin murusia tänään koettavista S500 Coupén ominaisuuksista voi kuitenkin päätyä arkiautoon kymmenen vuoden päästä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz S500 Coupé 4Matic Hinta alkaen 210 613 € Koeajetun auton hinta varusteineen 285 862 € Ajoneuvovero 280 €/ v Moottori 4 663 cm3 bensiinimoottori, 8 sylinteriä, kaksi turboahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 335 kW (455 hv), 5 250–5 500 r/min Vääntö 700 Nm (1 800–3 500 r/min) Vääntö 700 Nm (1800–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 13,1 (kaup.) / 7,5 (maant.) / NEDC-kulutus 9,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 232 g/km Mitat pituus 5027 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1411 mm, akseliväli 2945 mm Tavaratila: 400 l Omamassa: 2090 kg Euro NCAP Ei testattu Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta, sitten huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa