7.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz Vito Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etuveto, takaveto tai neliveto, miten vain haluatte. Uusi Vito täyttää entistäkin useamman pakettiauton ostajan tarpeet. Hyvää: laaja mallisto, ajettavuus, mukavuus, turvavarustelu, pitkä huoltoväli. Huonoa: isompien moottorien ja varustelun lisähinta. Mercedes-Benz Viton kolmannen sukupolven myynti on alkanut Suomessa. Vitoriassa, Baskimaalla valmistettavan uutuuden tunnistaa heti Vitoksi. Kori on kokonaan uusi, mutta olemukseltaan tuttu.Aerodynaamisempi kori on 14 senttiä aiempaa pidempi, mutta tavaratila on kuitenkin entisenkokoinen. Lisäpituus on käytetty nokkaosan kolariturvallisuuden parantamiseen, samalla huoltokohteisiin on saatu helpompi pääsy.Jo ennestäänkin tutusti Viton mallisto on laaja, akselivälivaihtoehtoja on kaksi ja koripituuksia kolme. Mullistavinta uudessa Vitossa on sen voimalinjojen moninaisuus. Ensimmäistä kertaa samaan koriin on tarjolla kolme eri vetotapaa, etu-, taka- tai neliveto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme vetotapaaEtuvetomallit, 109CDI ja 111CDI, on varustettu poikittain asennetulla Renaultin peruja olevalla 1,6-litraisella dieselillä. Takavetomalleissa, 114CDI, 116CDI ja 119CDI on puolestaan tutumpi mersun oma 2,1-litrainen diesel pitkittäin. Mallimerkintä paljastaa hevosvoimat (88–190 hv).Etuvetomallit hallitsevat hintahaitarin alapäätä, myös käyttökulut vakuutuksineen ovat alhaisemmat. Pienemmän omapainon ansiosta etuvetomallin kantavuus on suurempi, mutta silti etuveto on vahvimmillaan kevyillä kuormilla.Takavetoisten mallien suurempi teho ja vetopito ovat parhaimmillaan isoilla kuormilla ja perävaunua vetäessä. Takavetomallin valtteihin kuuluu myös metrin pienempi kääntöympyrä. Yllättäen iso diesel kuluttaa karvan vähemmän kuin ranskalainen pikkusiskonsa.Nelivedon saa aluksi vain 119CDI-malliin ja senkin vasta maaliskuusta alkaen. ML-sarjan maasturista lainattu nelivetojärjestelmä on kevyempi ja tilaa säästävämpi. Nelivetomallia ei ole tarvinnut eikä haluttu korottaa, lastauskorkeus on kaikissa malleissa sama, kuten maavarakin.Mukava ohjaamoVakiona turvavarusteluun kuuluu muun muassa sivutuuli- ja vireystila-avustin, lisävarustelistalta löytyy myös led-toimiset ajovalot, törmäyksenesto, kaistavahti ja katveavustin. Mukavuutta tuo vakiona vakionopeudensäädin ja naftalämppäri, iso monitoiminäyttö telematiikkatoiminnoilla on lisävaruste.Tilaa on joka suuntaan riittävästi, ergonomia kohdallaan ja melutaso vaimea. Kolmenistuttavan ohjaamon keskipaikalla vaihdevipu anastaa siivunsa jalkatilasta, mutta takavetomalleihin kuusivaihteisen manuaalin vaihtoehtona saatavan seitsenvaihteisen automaattivaihteiston vipu on ohjauspylväässä.Säilytyslokeroita on monipuolisesti ja riittävästi. Kuskin työpaikkana Viton ohjaamo on yksi mukavimmista ja asettaa mittapuun kilpailijoille.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz Vito 119 CDI Hinta alkaen 29 973 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 035 € Ajoneuvovero 140 €/ v Käyttövoimavero 105 €/ v Moottori 2 143 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, muuttuvageometrinen turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4895/5140/5370 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1910 mm, akseliväli 3200/3430 mm Muu tieto Kuormatilavuus 5,2 / 5,7 / 6,2 m3, kantavuus 1 030–1 245 kg. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous