13.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mini Cooper S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: Elämäniloinen asenne, ajettavuus varauksin. Huonoa: ohjaus, ahtaat tilat, lisävarusteiden hinta. Se on kymmenen senttiä edeltäjäänsä pidempi. Leveyttä on tullut lisää 44 millimetriä. Nimi on kuitenkin yhä sama, Mini. Automaailma on siitä mielenkiintoinen paikka, että pienissäkin autoissa isomman pitäisi olla parempi.Ei kolmannen sukupolven Mini silti mikään jättiläinen ole. Perusmalleissa mittojen kasvun tuoma lievä helpotus ahtauteen voi olla positiivista, mutta malliston sporttisempaa päätä edustavassa Cooper S:ssä jokainen lisäsentti vie autoa kauemmas mikroautofiiliksestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPilkettä silmäkulmassaAlkukantaisesta ajamisen riemusta ei kuitenkaan ole siirrytty aivan liian paljoa pappailun puolelle.Asenne on Minissä yhä kohdallaan. Keskikonsolin suuren näytön grafiikat ovat sopivasti pilke silmäkulmassa tehtyjä ja lisävarusteiset Harman Kardonin valmistamat stereot soivat poikkeuksellisen lujaa. Mini tekee paljon töitä ollakseen hauska.Pelkkä designin tuoma asenne ei toki hauskuuteen riitä. Auton tulee olla oikeasti riemastuttava ajaa. Monella tavalla Mini onnistuukin. Sähäkästi mutkaan kääntyvän keulan ansiosta Cooper S on hauska laite rampeissa ja kurveissa.Lyhyiden joustovarojen takia iskunvaimennus joutuu ottamaan liikkeet nopeasti haltuun, joten alusta on erittäin napakka. Iskunvaimennus on tehtäviensä tasalla, joten renkaat pysyvät tiessä kiinni epätasaisemmallakin ajoradalla.Järin mukava Cooper S ei ole, mutta pehmeää kyytiä kaipaavalle se lienee muutenkin aivan väärä valinta.Kasvaneet mitat eivät anna aihetta ajettavuuden kritisointiin. Eniten mikroautomaista fiilistä syö tarkka, mutta vasteeltaan etäinen ja tunnoton ohjaus. Mini kyllä ohjautuu uskollisesti haluttua ajolinjaa pitkin, mutta ohjauspyörän kääntelyssä ei ole kilpurimaisen ajokin fiilistä.Lisää kuutiosenttejäMalliuudistuksessa aiempi 1,6-litrainen BMW:n ja PSA:n yhteistyömoottori on vaihtunut saksalaiskonsernin omaan kaksilitraiseen nelosturboon. Pienempitehoiset bensiini-Minit kulkevat 1,5-litraisilla kolmisylinterisillä moottoreilla.Äänimaailmaltaan uusi kone on aavistuksen lattea, mitä nyt moottorijarrulla voi kuulla pientä pauketta pakoputkistosta. Käyttöominaisuudet ovat kuitenkin kunnossa. Suurentunut iskutilavuus tuntuu moottorin väännössä.Vääntöhuippu on aavistuksen aiempaa korkeammalla ja saavutetaan nyt lähes neljäsataa kierrosta minuutissa aiempaa alempana.Cooper S liikkuu vaihteesta riippumatta vaivatta. Koeajoauton kuusivaihteinen automaattivaihteisto voi tuntua taskuraketissa oudolta, mutta selviää tehtävästään odotettua paremmin.Vaihdelaatikko vaihtaa tarvittaessa terävästi, joten se on tehtäviensä tasalla sporttisessa ajossa. Rauhallisemmassa ajossa esiintyy ajoittain nykäyksiä. Cooper S:n saa toki myös käsivaihteistolla.Vajaan kahdensadan hevosvoiman teholla Cooper S etenee vaivattoman rivakasti, mutta ei kuitenkaan vielä huomattavan nopeasti. Tulisempaa annosta kaipaavat joutuvat odottamaan John Cooper Works –versiota.Mini Cooper S on hauska pikkuauto, jossa on yhä asennetta. Kasvaneen koon ja huonontuneen ohjauksen takia kehityssuunta ei ole lupaava, mutta toistaiseksi Mini tarjoaa yhä hauskan vaihtoehdon, jos tilojen ahtaus tai lisävarusteiden hinnoittelu ei säikäytä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mini Cooper S Hinta alkaen 30 996 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 306 € Ajoneuvovero 104 €/ v Moottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 4700–6000 r/min Vääntö 280 Nm (1250 r/min) Vääntö 280 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 3850 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1414 mm, akseliväli 2495 mm Tavaratila: 211 l Omamassa: 1250 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous