24.3.2016 Ajoneuvot Muistelmia kilparadalta: Nissan GT-R Track Edition Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoittain autotekniikan kehityksen huimaa vauhtia pysähtyy ajattelemaan. Viimeksi näin kävi Nissan GT-R:n ohjaksissa Parcmotor Castellolín kilparadalla Espanjassa. Vuonna 2007 Nissan GT-R edusti lähes avaruusteknologiaa. Kaksoiskytkinvaihteisto ja huippukehittynyt neliveto siivittivät painavan auton fysiikan lakeja uhmaaviin nopeuksiin. Nissan ei hetkeäkään häpeillyt esitellä suorastaan huimia kierrosaikoja Saksan Nürburgringillä.Nyt GT-R vaikuttaa lähes vanhanaikaiselta – ei toki negatiivisessa mielessä. Auton suorituskyky perustuu yhä rehelliseen mekaniikkaan, ja 3,8-litraiseen V6 tuplaturboon. Tietokoneohjattu neliveto on auton suorituskyvyn ydin: taka-akselille sijoitettu vaihteisto ohjaa akselien välistä voimanjakoa, ja takatasauspyörästön voimanjakoa.Mekaanisesti ratkaisu on hieno, mutta tämän päivän huipputekniikkaa olisi hybridisointi. Bensiiniturbon ohella autoa vauhdittaisivat väkivahvat sähkömoottorit. Kaupungissa auto kulkisi sivistyneesti sähköllä. Todennäköisesti juuri sellaisen auton tulemme näkemään, kun Nissan paljastaa seuraavan sukupolven. Sitä saamme odottaa vielä hetken, sillä juuri koeajon jälkeen Nissan paljasti kevyesti uudistetun GT-R:n.Näkökenttä umpikypärän läpi on rajoittunut. Silti autoon laskeutuessa katse kiertää muovimateriaaleja ja katkaisimia, jotka eivät oikein tähän autoluokkaan kuuluisi. Sisusta ei ollut uutenakaan auton vahvimpia puolia.Vieressä istuva ajokouluttaja pitää kolme auton käytöstä hallitsevaa katkaisinta visusti perustilassa. Niin voimansiirto, alusta kuin ajonvakautuskin pysyvät katuasetuksilla, vaikka edessä aukeaa kilparadan suora.Anelu ei auta, espanjalaisen mieli on vankkumaton. Ymmärtäähän sen, istuuhan mies sataseen 2,7 sekunnissa ampuvassa ohjuksessa matkustajan paikalla, kun ohjaksiin laskeutuu 15 sekuntia aiemmin tavattu ventovieras.GT-R syöksyy varikolta kumean, bassovoittoisen murinan säestämänä. Minkäänlaista sointia moottorissa ei ole, mutta teollista voimaa riittää sitäkin enemmän. Täydet 550 hevosvoimaa.Koeajoauto on Track Edition –versio. Autoa on paranneltu ratakäyttöön sopivammaksi korin jäykistellä, Nismo GT-R:n alustapäivityksillä ja upeilla Rays Engineeringin valmistamilla takovanteilla.Painava auto taittuu nöyrästi mutkiin, vaikka vaaka näyttää 1740 kilogrammaa. Kaasun voi avata todella, todella varhain. Moottori herää nopeasti. Turboahtimien ylipaine sinkoaa auton eteenpäin, mutta jotenkin neliveto onnistuu pitämään ohjuksen halutulla radalla.Kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa ripeästi, mutta iän huomaa – esimerkiksi Porsche 911 GT3:n lähes telepaattiseen nopeuteen Nissanin laatikko ei yllä.Pienen totuttelun jälkeen GT-R istuu käteen kuin ajatus. Nopeusluokka huomioiden auton hämmästyttävän eleetön kumppani. Viattoman vauhdinlisäyksen aistii kevyenä elämisenä, jonka ajonvakautusjärjestelmä katkaisee aivan liian varhain.GT-R tuntuu autolta, jolla perusnopeat kierrosajat syntyvät lähes itsestään. Eleettömästi ja vaivattomasti. Kaikki asetukset perustilassa voisi jopa sanoa hivenen tylsästi. Jos keskikonsolin keinukytkimillä saisi kytkeä niin sanotun täyden rähinän päälle, voisi kokemus olla merkittävästi elävämpi. Kuljettaja pääsisi lähemmäs auton ydintä.Hieman rajoitetusti nautittunakin GT-R muistuttaa siitä sensaatiosta, jonka auto markkinoille saapuessaan aiheutti. Vaikka menestysresepti perustui aikansa huipputekniikkaan, on ajan hammas purrut siihen kunnioittavasti. Nissan GT-R:n seuraajalla, on se hybridi tai ei, on edessään melkoiset paineet.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan GT-R Track Edition Moottori 3 799 cm³ V6, kaksi turboahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 441 kW (550 hv), 6400 r/min Vääntö 632 Nm (3200–5800 r/min) Vääntö 632 Nm (3200–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 2.7 s Huippunopeus 315 km/h Kulutus l/ 100 km 17 (kaup.) / 8,8 (maant.) / NEDC-kulutus 11.8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 275 g/km Mitat pituus 4680 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1370 mm, akseliväli 2780 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta