24.3.2016 Ajoneuvot Muistelmia kilparadalta: Nissan GT-R Track Edition Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoittain autotekniikan kehityksen huimaa vauhtia pysähtyy ajattelemaan. Viimeksi näin kävi Nissan GT-R:n ohjaksissa Parcmotor Castellolín kilparadalla Espanjassa. Vuonna 2007 Nissan GT-R edusti lähes avaruusteknologiaa. Kaksoiskytkinvaihteisto ja huippukehittynyt neliveto siivittivät painavan auton fysiikan lakeja uhmaaviin nopeuksiin. Nissan ei hetkeäkään häpeillyt esitellä suorastaan huimia kierrosaikoja Saksan Nürburgringillä.Nyt GT-R vaikuttaa lähes vanhanaikaiselta – ei toki negatiivisessa mielessä. Auton suorituskyky perustuu yhä rehelliseen mekaniikkaan, ja 3,8-litraiseen V6 tuplaturboon. Tietokoneohjattu neliveto on auton suorituskyvyn ydin: taka-akselille sijoitettu vaihteisto ohjaa akselien välistä voimanjakoa, ja takatasauspyörästön voimanjakoa.Mekaanisesti ratkaisu on hieno, mutta tämän päivän huipputekniikkaa olisi hybridisointi. Bensiiniturbon ohella autoa vauhdittaisivat väkivahvat sähkömoottorit. Kaupungissa auto kulkisi sivistyneesti sähköllä. Todennäköisesti juuri sellaisen auton tulemme näkemään, kun Nissan paljastaa seuraavan sukupolven. Sitä saamme odottaa vielä hetken, sillä juuri koeajon jälkeen Nissan paljasti kevyesti uudistetun GT-R:n.Näkökenttä umpikypärän läpi on rajoittunut. Silti autoon laskeutuessa katse kiertää muovimateriaaleja ja katkaisimia, jotka eivät oikein tähän autoluokkaan kuuluisi. Sisusta ei ollut uutenakaan auton vahvimpia puolia.Vieressä istuva ajokouluttaja pitää kolme auton käytöstä hallitsevaa katkaisinta visusti perustilassa. Niin voimansiirto, alusta kuin ajonvakautuskin pysyvät katuasetuksilla, vaikka edessä aukeaa kilparadan suora.Anelu ei auta, espanjalaisen mieli on vankkumaton. Ymmärtäähän sen, istuuhan mies sataseen 2,7 sekunnissa ampuvassa ohjuksessa matkustajan paikalla, kun ohjaksiin laskeutuu 15 sekuntia aiemmin tavattu ventovieras.GT-R syöksyy varikolta kumean, bassovoittoisen murinan säestämänä. Minkäänlaista sointia moottorissa ei ole, mutta teollista voimaa riittää sitäkin enemmän. Täydet 550 hevosvoimaa.Koeajoauto on Track Edition –versio. Autoa on paranneltu ratakäyttöön sopivammaksi korin jäykistellä, Nismo GT-R:n alustapäivityksillä ja upeilla Rays Engineeringin valmistamilla takovanteilla.Painava auto taittuu nöyrästi mutkiin, vaikka vaaka näyttää 1740 kilogrammaa. Kaasun voi avata todella, todella varhain. Moottori herää nopeasti. Turboahtimien ylipaine sinkoaa auton eteenpäin, mutta jotenkin neliveto onnistuu pitämään ohjuksen halutulla radalla.Kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa ripeästi, mutta iän huomaa – esimerkiksi Porsche 911 GT3:n lähes telepaattiseen nopeuteen Nissanin laatikko ei yllä.Pienen totuttelun jälkeen GT-R istuu käteen kuin ajatus. Nopeusluokka huomioiden auton hämmästyttävän eleetön kumppani. Viattoman vauhdinlisäyksen aistii kevyenä elämisenä, jonka ajonvakautusjärjestelmä katkaisee aivan liian varhain.GT-R tuntuu autolta, jolla perusnopeat kierrosajat syntyvät lähes itsestään. Eleettömästi ja vaivattomasti. Kaikki asetukset perustilassa voisi jopa sanoa hivenen tylsästi. Jos keskikonsolin keinukytkimillä saisi kytkeä niin sanotun täyden rähinän päälle, voisi kokemus olla merkittävästi elävämpi. Kuljettaja pääsisi lähemmäs auton ydintä.Hieman rajoitetusti nautittunakin GT-R muistuttaa siitä sensaatiosta, jonka auto markkinoille saapuessaan aiheutti. Vaikka menestysresepti perustui aikansa huipputekniikkaan, on ajan hammas purrut siihen kunnioittavasti. Nissan GT-R:n seuraajalla, on se hybridi tai ei, on edessään melkoiset paineet.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan GT-R Track Edition Moottori 3 799 cm³ V6, kaksi turboahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 441 kW (550 hv), 6400 r/min Vääntö 632 Nm (3200–5800 r/min) Vääntö 632 Nm (3200–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 2.7 s Huippunopeus 315 km/h Kulutus l/ 100 km 17 (kaup.) / 8,8 (maant.) / NEDC-kulutus 11.8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 275 g/km Mitat pituus 4680 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1370 mm, akseliväli 2780 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous