29.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Note Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin pieneen tila-autoon ruudikkaampi moottorivaihtoehto. Hyvää: runsaat tilat, runsas varustelu, vääntävä moottori. Huonoa: väsyttävä ajoasento, kevyt ohjaus, iso kääntösäde, hidas lämpeneminen. Nissan Note on yksi markkinoiden järkevimmistä perheautoista tiloiltaan. Menestys maasturisegmentissä ei ole heikentänyt halua tehdä myös tavallisia perheautoja.Noten takapenkin tiloille saa hakea vertaista isommistakin autoluokista, mutta Nissanin lähtöhinnalla kilpailijat jäävät kuitenkin vähiin.Hintaansa nähden Note on myös hyvin varusteltu ja vieläpä varustepakettienkin hinnat ovat edullisia. Toivomisen varaa on silti jäänyt.Jos tilavan auton kuljetuskapasiteettia hyödyntää, 1,2-litrainen perusmoottori on jäänyt vähän alakynteen. Nyt tilanne korjaantuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMekaanisesti ahdettuNissan on jo esitellyt 1,2-litraisen perusmoottorin Noten lisäksi Micraan ja tuliterään Qashqaihin. Itse asiassa vain Micran ja Noten moottorit ovat yhteneviä kolmisylinterisiä, Qashqain samankokoinen moottori on nelisylinterinen ja turboahdettu DIG-T.Nyt Noteen esitelty DIG-S on siis mekaanisesti ahdettu. Se on vain 18 hevosvoimaa vapaastihengittävää tehokkaampi, mutta eron tekeekin laajempi ja ronskimpi vääntömomentti.Vaikka kiihtyvyysarvokin paranee vain kahdella sekunnilla, käytännössä voiman tunne on koko ajan läsnä pidennetyistä välityksistä huolimatta.Sporttina edes ahdettua Notea ei erehdy pitämään, mutta lisäpotku tekee normaaliajosta vaivattomampaa. Ohituksiin lähtemistä ei tarvitse ujostella ja isommallakin kuormalla ylämäistä selviää pienemmälle vaihtamatta.Tehokkaampi Note ei vierasta moottoritietaipaleitakaan, vauhtia on helppo ylläpitää, eikä melutaso nouse häiritseväksi. Parasta onbensiininkulutuksen vähentyminen muutamalla desillä ahtamattomaan moottoriin verrattuna.Normilukemaan pääsee vain höyhenenkevyellä kaasujalalla, mutta viitosella alkavat lukemat ovat tavallinen näky ajotietokoneessa. Harmillisesti se osoittautui optimistiseksi ja lopputankkaus paljasti kulutukseksi lähes 6 l/100 km.Sekin on kohtuulukema suorituskyky ja tilat huomioiden, eikä himmennä Noten erinomaisuutta perheautona. Tehokkaamman moottorin lisähinta on vain 1 500 euroa, mutta sen saa vain kahteen parempaan varustetasoon, Acentaan ja Teknaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta Hinta alkaen 18 390 € Ajoneuvovero 84 €/ v Moottori 1 198 cm³, bensiinirivimoottori, mekaaninen ahdin, suorasuihkutus, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5600 r/min Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km 5,2 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4100 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1530 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 325 l Omamassa: 1050 kg Euro NCAP 4 tähteä Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 27.10.2024 Ajoneuvot Mini esitteli ensimmäiset täyssähköiset John Cooper Works -mallinsa – ja sitten uuden polttomoottorisen heti perään 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster