29.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Note Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin pieneen tila-autoon ruudikkaampi moottorivaihtoehto. Hyvää: runsaat tilat, runsas varustelu, vääntävä moottori. Huonoa: väsyttävä ajoasento, kevyt ohjaus, iso kääntösäde, hidas lämpeneminen. Nissan Note on yksi markkinoiden järkevimmistä perheautoista tiloiltaan. Menestys maasturisegmentissä ei ole heikentänyt halua tehdä myös tavallisia perheautoja.Noten takapenkin tiloille saa hakea vertaista isommistakin autoluokista, mutta Nissanin lähtöhinnalla kilpailijat jäävät kuitenkin vähiin.Hintaansa nähden Note on myös hyvin varusteltu ja vieläpä varustepakettienkin hinnat ovat edullisia. Toivomisen varaa on silti jäänyt.Jos tilavan auton kuljetuskapasiteettia hyödyntää, 1,2-litrainen perusmoottori on jäänyt vähän alakynteen. Nyt tilanne korjaantuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMekaanisesti ahdettuNissan on jo esitellyt 1,2-litraisen perusmoottorin Noten lisäksi Micraan ja tuliterään Qashqaihin. Itse asiassa vain Micran ja Noten moottorit ovat yhteneviä kolmisylinterisiä, Qashqain samankokoinen moottori on nelisylinterinen ja turboahdettu DIG-T.Nyt Noteen esitelty DIG-S on siis mekaanisesti ahdettu. Se on vain 18 hevosvoimaa vapaastihengittävää tehokkaampi, mutta eron tekeekin laajempi ja ronskimpi vääntömomentti.Vaikka kiihtyvyysarvokin paranee vain kahdella sekunnilla, käytännössä voiman tunne on koko ajan läsnä pidennetyistä välityksistä huolimatta.Sporttina edes ahdettua Notea ei erehdy pitämään, mutta lisäpotku tekee normaaliajosta vaivattomampaa. Ohituksiin lähtemistä ei tarvitse ujostella ja isommallakin kuormalla ylämäistä selviää pienemmälle vaihtamatta.Tehokkaampi Note ei vierasta moottoritietaipaleitakaan, vauhtia on helppo ylläpitää, eikä melutaso nouse häiritseväksi. Parasta onbensiininkulutuksen vähentyminen muutamalla desillä ahtamattomaan moottoriin verrattuna.Normilukemaan pääsee vain höyhenenkevyellä kaasujalalla, mutta viitosella alkavat lukemat ovat tavallinen näky ajotietokoneessa. Harmillisesti se osoittautui optimistiseksi ja lopputankkaus paljasti kulutukseksi lähes 6 l/100 km.Sekin on kohtuulukema suorituskyky ja tilat huomioiden, eikä himmennä Noten erinomaisuutta perheautona. Tehokkaamman moottorin lisähinta on vain 1 500 euroa, mutta sen saa vain kahteen parempaan varustetasoon, Acentaan ja Teknaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta Hinta alkaen 18 390 € Ajoneuvovero 84 €/ v Moottori 1 198 cm³, bensiinirivimoottori, mekaaninen ahdin, suorasuihkutus, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5600 r/min Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km 5,2 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4100 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1530 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 325 l Omamassa: 1050 kg Euro NCAP 4 tähteä Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa