29.4.2014

Koeajo: Nissan Note

Kuva Petri Munukka

Nissanin pieneen tila-autoon ruudikkaampi moottorivaihtoehto. Hyvää: runsaat tilat, runsas varustelu, vääntävä moottori. Huonoa: väsyttävä ajoasento, kevyt ohjaus, iso kääntösäde, hidas lämpeneminen.

Nissan Note on yksi markkinoiden järkevimmistä perheautoista tiloiltaan. Menestys maasturisegmentissä ei ole heikentänyt halua tehdä myös tavallisia perheautoja.

Noten takapenkin tiloille saa hakea vertaista isommistakin autoluokista, mutta Nissanin lähtöhinnalla kilpailijat jäävät kuitenkin vähiin.

Hintaansa nähden Note on myös hyvin varusteltu ja vieläpä varustepakettienkin hinnat ovat edullisia. Toivomisen varaa on silti jäänyt.

Jos tilavan auton kuljetuskapasiteettia hyödyntää, 1,2-litrainen perusmoottori on jäänyt vähän alakynteen. Nyt tilanne korjaantuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mekaanisesti ahdettu

Nissan on jo esitellyt 1,2-litraisen perusmoottorin Noten lisäksi Micraan ja tuliterään Qashqaihin. Itse asiassa vain Micran ja Noten moottorit ovat yhteneviä kolmisylinterisiä, Qashqain samankokoinen moottori on nelisylinterinen ja turboahdettu DIG-T.

Nyt Noteen esitelty DIG-S on siis mekaanisesti ahdettu. Se on vain 18 hevosvoimaa vapaastihengittävää tehokkaampi, mutta eron tekeekin laajempi ja ronskimpi vääntömomentti.

Vaikka kiihtyvyysarvokin paranee vain kahdella sekunnilla, käytännössä voiman tunne on koko ajan läsnä pidennetyistä välityksistä huolimatta.

Sporttina edes ahdettua Notea ei erehdy pitämään, mutta lisäpotku tekee normaaliajosta vaivattomampaa. Ohituksiin lähtemistä ei tarvitse ujostella ja isommallakin kuormalla ylämäistä selviää pienemmälle vaihtamatta.

Tehokkaampi Note ei vierasta moottoritietaipaleitakaan, vauhtia on helppo ylläpitää, eikä melutaso nouse häiritseväksi. Parasta onbensiininkulutuksen vähentyminen muutamalla desillä ahtamattomaan moottoriin verrattuna.

Normilukemaan pääsee vain höyhenenkevyellä kaasujalalla, mutta viitosella alkavat lukemat ovat tavallinen näky ajotietokoneessa. Harmillisesti se osoittautui optimistiseksi ja lopputankkaus paljasti kulutukseksi lähes 6 l/100 km.

Sekin on kohtuulukema suorituskyky ja tilat huomioiden, eikä himmennä Noten erinomaisuutta perheautona. Tehokkaamman moottorin lisähinta on vain 1 500 euroa, mutta sen saa vain kahteen parempaan varustetasoon, Acentaan ja Teknaan.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta

Hinta alkaen

18 390 €

Ajoneuvovero

84 €/ v

Moottori

1 198 cm³, bensiinirivimoottori, mekaaninen ahdin, suorasuihkutus, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

72 kW (98 hv), 5600 r/min

Vääntö

147 Nm (4400 r/min)

Vääntö

147 Nm (4400 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,7 s

Huippunopeus

181 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,2 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

99 g/km

Mitat

pituus 4100 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1530 mm, akseliväli 2600 mm
Tavaratila: 325 l
Omamassa: 1050 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Ecotest

4 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat