5.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Nissan NP300 Navara on hyvin varusteltu työjuhta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopassa tehty työjuhta on käyttöauto. Hyvää: muotoilu, nelivetokyvyt, kulutus, etuistuimet, varustelu. Huonoa: rattisäätö, istuma-asento takana, ajoäänet, lokerikkojen niukkuus. Uutuus on jyhkeä ilmestys. Ajossa on ronski työkalu, mutta myös arkiauto. Kaupunkisokkelikoissa kookas ja korkea on tosin kömpelö pyöriteltävä.Nissan NP300 Navara tehdään Euroopassa, joten etenkin sisäratkaisujen ja muotoilun pitäisi vastata eurooppalaisia mieltymyksiä. Kansainvälistä menestystäkin on jo ropissut, sillä tulokas voitti arvostetun International Pick-Up Award 2016 -kilpailun jättäen Mitsubishi L200:n ja Ford Rangerin nuolemaan näppejään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta ajatteluaKojelauta ja istuimet on suunniteltu uusiksi. Hyvä niin, sillä edeltäjä oli jäänyt ajastaan jälkeen.Uutta on kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi. Takaistuimet ovat hyvät, mutta istuma-asento on matala, joten polvet nousevat ikävästi koukkuun.Ikävä kyllä ratissa ei ole lainkaan etäisyyssäätöä. Etuistuin säätyy sähköisesti hyvin, mutta vipusäätöinen vierustoverin istuin karkeahkosti. Sisällä on yllättävän vähän lokerikkoja. Ovitaskut ovat onnettoman matalat.Hyvä takajousitusUusi 2,3 litrainen dCi-dieselmoottori on tarjolla kahtena tehoversiona: 160 hevosvoimaa (120 kW) ja 190 hevosvoimaa (140 kW). Koeajettu väkevämpi moottori perustuu kaksoisturboahdettuun tekniikkaan, joka alentaa kulutusta ja päästöjä. Kulutus on laskenut edeltäjämoottorista rutkasti.Valittavana on kolme vetotapaa: takaveto sekä nopea ja hidas neliveto. Maantiellä on edullisinta kulutuksen ja mukavuuden kannalta ajaa takavetoisena.Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali tai seitsenlovinen automaattivaihteisto.Double Cabin takajousituksessa uutta on monivarsituenta. Rakenne kohentaa ajettavuutta, vakautta ja käsiteltävyyttä. Erinomainen etenemiskyky tuli todistettua myös jyrkkien nousuissa ja röykkyisessä maastossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyötykuormaa yli tonniAuton kyky kantaa kuormaa ja vetää kuormaa ovat kohentuneet sitten edellismallin. Navara jaksaa kantaa lavallaan yli tonnin edestä tavaraa. Vetokykyä on 3 500 kiloa, joten vaikka kolmen hevosen kärry seuraa nöyrästi perässä. Double Cabin lava on pidentynyt 67 milliä, joka pidentää lavan 1 578 milliin.Uusia turva-avustimiaAutoluokassa on harvinaista, että tarjolla on ympäri auton näkevä kamerajärjestelmä ja hätäjarrutustoiminto. Navaran voi kuorruttaa myös vakionopeudensäätimellä, alamäkihidastimella sekä peruutuskameralla ja -tutkalla. Vakiovarusteinen mäkilähtöavustin estää tahattomat vierimiset takaperin.Varustelua voi täydentää pitkältä lisävarustelistalta. Hyödyllisiä ratkaisuja ovat kuormatilan esiinliukuva lokero sekä kuormatilan kannatin, joka auttaa hankalien esineiden kuljetusta. Lavasuojat ehkäisevät kolhuja ja naarmuja ja lavan jakaja järkevöittää tilankäyttöä.Kolmannen sukupolven Navara rantautuu Suomeen tammikuussa. Hinnat eivät ole vielä selvillä. Double Cab on ollut King Cabia suositumpi versio prosenttiluvuin 80–20.Navaran vahvana valttina on pitkä viiden vuoden takuu.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Nissan NP300 Navara Double Cab 2.3 dCi Moottori 2298 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 233 g/km Euro NCAP Ei testattu 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?