10.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Enjoy 1.0 Turbo – halvemmalla hauskempaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perus Opel Astra keskittyy olennaiseen. Hyvää: ajettavuus, tilat, hinta. Huonoa: moottorin lievät värinät. Tässä se nyt on – edellisen numeromme parivertailussakin mainittu perusmallinen Opel Astra. Mielenkiintoiseksi auton tekee erityisesti hinta, joka on reilusti yli 3 000 euroa VW Golfin Comfortline 1.0 TSI -versiota edullisempi.Samaan hintakilpailuun toki pystyvät monet muutkin Golfin kilpailijat, esimerkiksi Citroën C4, Ford Focus, Kia Cee’d tai Seat Leon, mutta Astran etuna voi nähdä ainakin sen, että kyseessä on selvästi muita uudempi automalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHalvemmalla hauskempaaUutuudella ei kuitenkaan ratsasteta kovin pitkälle, jos auton ominaisuudet eivät ole kunnossa. Opelin kohdalla tästä ei tarvitse kantaa huolta, sillä jo vertailussa totesimme, että Astrassa perusasiat ovat kuten pitääkin: tilat ja ajettavuus täyttävät odotukset.Ja kun nyt tutustuimme tähän litraiseen, vaatimattomammilla Enjoy-varusteilla ladattuun malliin, moni asia vaikutti itse asiassa olevan paremmin kuin siinä vertailun 1,4-litraisessa Innovationissa.Lähdetään liikkeelle rengaskoosta, koska sillä on Suomen olosuhteissa aika ratkaiseva merkitys. Kun Innovation-tasossa käytetään räyhäkkää kokoa 225/45 R17, Enjoyssa renkaat ovat kooltaan 205/55 R16. Perusliikkumisessa tämä tekee pelkkää hyvää ajettavuudelle, mukavuudelle ja melutasolle. Ovat myös edullisemmat uusia aikanaan.Ei premiumia: hyväJa jos tyytyy yhden litran kolmipyttyisen moottorin tarjoamaan voimaan, varustetasojen kanssa ei tarvitse paljon pähkäillä. Manuaalivaihteinen malli on aina Enjoy-tasoinen, ja vasta automaatin kanssa saa halutessaan Innovationin.Varusteita tässä edullisemmassakin on riittävästi, mm. nahkaratti lämmityksellä, manuaali-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja perussähköherkut kuuluvat hintaan. Istuimet ovat tavanomaisemmat, mutta silti tukevat.Vanhoilliset autoilijat tervehtivät ilolla myös Enjoyn perinteistä, vipumallista seisontajarrua. Innovationissahan käytetään sähkökäkkäriä.Ja kun kojelaudasta puuttuvat kiiltolistat ynnä muut hienostelut, kokonaisuus on jotenkin paremmin balanssissa. Miksi joka ikisen perheauton pitäisikään lähteä premium-kisaan?Kelpo moottoriEntä sitten se moottori? Golfin vastaavan voimanlähteen ajoittain miltei väkevään voimaan ei ylletä, onhan huipputehoa 10 hv vähemmän, ja väännössäkin Opel antaa volkkarille tasoitusta 30 Nm edestä.Suhteellisen hyvin Astra kuitenkin pärjää, mikä tarkoittaa kansankielellä sitä, että suorituskyky on normaaliajoon riittävä. Kuten isommankin voimanlähteen kanssa, liikkeellelähdöt ovat luontevia ja vaihteisto sulava.Vaihteita on ”vain” viisi, mikä saa ajoittain aikaan tunteen, että välitykset olisivat ylipitkät. Todellisuudessa kuusivaihteisiin tottuneen kuskin on vain totuteltava ajamaan joissakin tilanteissa yhtä pienemmällä vaihteella, jolloin moottori vetää hienostiGolfiin verrattuna kone jyrisee aivan alakierroksilla selvemmin, muttei saman luokan autoihin verrattuna mitenkään poikkeuksellisesti. Kolmisylinterisyyttä ei Astrassakaan siis helposti aisti.Eli? Autoa on nyt tarjolla koko rahalla. Golfille tämäkään malli ei olisi vertailussa todennäköisesti aivan pärjännyt, mutta nytpä vaakakupissa painaa tuo edellä mainittu hintaetu. Se pistää oikeasti miettimään.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Astra Enjoy 1.0 Turbo Ecoflex Start/Stop Hinta alkaen 20 981 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaali-vaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5500 r/min Vääntö 170 Nm (1800–4250 r/min) Vääntö 170 Nm (1800–4250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4370 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2662 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?