20.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: piilovoimaa perheelle – Opel Astra 1.6 Turbo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra 1.6 Turbo on oikea valinta, jos teho on imagoa tärkeämpää. Hyvää: hillitty kokonaisuus, ajettavuus, suorituskyky, tilat, kilpailijoiden puute. Huonoa: automaattivaihteistoa ei saatavana. Kaksi kromattua pakoputkenpäätä takapuskurin päissä ja punainen TURBO-teksti takaluukussa. Siinä kaikessa lyhykäisyydessään tuntomerkit, joilla Opel Astra 1.6 Turbo erottautuu tehottomammista veljistään.Automaailmassa on vallinnut kirjoittamaton sääntö, jonka mukaan voimakas moottori tarkoittaa aina eriasteista sporttivarustelua ja -koristelua. Siksi onkin hämmentävää, mitä kaikkea Opel on malttanut jättää pois 200-hevosvoimaisesta Astrastaan.Ei ylimääräisiä spoilereita, ei helmalevikkeitä, ei lisäilmanottoaukkoja, ei teippivirityksiä, ei edes erilaisia vanteita. Ei siis kanssa-autoilijoiden kateellisia katseita – eikä varsinkaan teinikuskien kiihdytyskisaehdotuksia.Ja kun kokonaisuus puetaan harmaaseen väriin, tuloksena on todellinen sleeper: vanha termi autolle, joka kätkee paukkunsa viattoman ulkokuoren uumeniin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokkansa ainoaVarsinaiset GTI-luokan tykki-Astrat ovat vielä tuloillaan, joten toistaiseksi tämä 1.6 Turbo nauttii malliston tehokkaimman version statuksesta. Eroa seuraavaksi voimakkaimpaan bensiinikoneeseen eli 1,4-litraiseen kertyy 50 hevosvoimaa.Alussa mainittu sleeper-henki selittyy sillä, että molemmissa moottorivaihtoehdoissa varustetaso on identtinen Innovation. Alustassa ainoa muutos on takapyörien yhdystukiakselistoon lisätty Watt-tuki, jolla tukevoitetaan kaarreajoa.Myös vaihteistovalikoimassa on eroa. Siinä missä 150-hevosvoimaisen saa myös automaattivaihteistolla, 200 hv:n malli on tarjolla vain manuaalina.Katsaus kilpailukenttään paljastaa, että Opel todella on tässä autoryhmässä yksin liikkeellä. 30 000 euron hintaan ei näin tehokasta farkkua ole tarjota yhdelläkään muulla merkillä.Maksamalla muutama tonni enemmän päästään kyllä samoihin voimalukemiin ja ylikin (esimerkiksi Peugeot 308 SW GT ja Škoda Octavia Combi RS), mutta kaupan päälle tulee niitä sporttihöysteitä, joista kaikki eivät välttämättä pidä.Mistä voimmekin palata takaisin lähtöruutuun eli jutun alkuun, ja lähteä koeajolle.Sisustuskin siviilimäinenOhjaamossa 1.6 Turbon erot 1.4 Turboon ovat vielä ulkokuortakin pienemmät, siis olemattomat. Mittaristoon ei ole lisätty ylimääräisiä osoittimia, ja nopeusmittarikin ulottuu kummassakin 270 km/h asti. Kaikenlaiset urheiluhöysteet loistavat poissaolollaan.Mitä tulee istuimiin, Innovation-tasossa ne ovat jo valmiiksi tavallista sporttisemmat. Koeajoauton noin 700 euron varustepakettiin sisältyivät vielä monipuolisemmat istuinsäädöt, ja tuki oli kaiken kaikkiaan moitteeton.Astran vakiorengastusta on sitten lanseerauksen muutettu inhimillisemmäksi. Innovationissa pyörät olivat aiemmin kokoa 225/45 R17, mutta nyt ne ovat hyvin maltillisesti 205/55 R16 – eli samat kuin Enjoy-perusvarustetasossa.Kun kyseessä on 200-hevosvoimainen auto, satsaamista suurempaan rengaskokoon kannattaa kuitenkin harkita, etenkin jos suunta vie usein mutkatien riemuihin. Lisävarusteenahan näitä kiekkoja saa, kuten koreampia vanteitakin.Koeajoauton renkaat olivat tuota ensin mainittua isompaa tyyppiä. Ne eivät vielä tee Astrasta liiaksi nypyttävää täryjyrää, joskin päällimmäinen mukavuus jää pois. Näiden tehojen kanssa kuitenkin voi sallia alustalta hieman ylimääräistä napakkuutta.Kuminauhan kyydissäMoottori on korkeasta viritystasostaan huolimatta hyvin joustava – kuten nykyisillä ahdetuilla voimanlähteillä on tapana. Mitään erityistä tehopiikkiä ei esiinny, vaan veto on kaiken aikaa kuminauhamaisen tasaista.Voimaa riittää mukavasti kaikenlaisiin ajotilanteisiin. Maantie- ja moottoritienopeuksissa ei kovinkaan usein tarvitse pudottaa kuutosvaihteelta alaspäin, pelkkä kaasun pohjaan painaminen riittää. Myös käyntiääni on sivistynyt.Tehokas moottori ei myöskään millään lailla heikennä Astra Sports Tourerin hyviä perheauto-ominaisuuksia. Niin etu- kuin takatilat riittävät pidemmillekin henkilöille, ja tavaratila on suunniteltu toimivaksi.Ja jos vuosittaisia kilometrejä kertyy enemmän, Astra-mallistosta löytyy myös sporttinen diesel, nimittäin kaksoisahdettu 1.6 CDTI Bi-Turbo 160 hevosvoiman tehoineen, 350 newtonmetrin vääntöineen ja liki parituhatta euroa alhaisempine hankintahintoineen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti Hentinen Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.6 Turbo Start/Stop Hinta alkaen 30 283 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 4700–5500 r/min Vääntö 300 Nm (1700–4700 r/min) Vääntö 300 Nm (1700–4700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2662 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous