20.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: piilovoimaa perheelle – Opel Astra 1.6 Turbo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra 1.6 Turbo on oikea valinta, jos teho on imagoa tärkeämpää. Hyvää: hillitty kokonaisuus, ajettavuus, suorituskyky, tilat, kilpailijoiden puute. Huonoa: automaattivaihteistoa ei saatavana. Kaksi kromattua pakoputkenpäätä takapuskurin päissä ja punainen TURBO-teksti takaluukussa. Siinä kaikessa lyhykäisyydessään tuntomerkit, joilla Opel Astra 1.6 Turbo erottautuu tehottomammista veljistään.Automaailmassa on vallinnut kirjoittamaton sääntö, jonka mukaan voimakas moottori tarkoittaa aina eriasteista sporttivarustelua ja -koristelua. Siksi onkin hämmentävää, mitä kaikkea Opel on malttanut jättää pois 200-hevosvoimaisesta Astrastaan.Ei ylimääräisiä spoilereita, ei helmalevikkeitä, ei lisäilmanottoaukkoja, ei teippivirityksiä, ei edes erilaisia vanteita. Ei siis kanssa-autoilijoiden kateellisia katseita – eikä varsinkaan teinikuskien kiihdytyskisaehdotuksia.Ja kun kokonaisuus puetaan harmaaseen väriin, tuloksena on todellinen sleeper: vanha termi autolle, joka kätkee paukkunsa viattoman ulkokuoren uumeniin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokkansa ainoaVarsinaiset GTI-luokan tykki-Astrat ovat vielä tuloillaan, joten toistaiseksi tämä 1.6 Turbo nauttii malliston tehokkaimman version statuksesta. Eroa seuraavaksi voimakkaimpaan bensiinikoneeseen eli 1,4-litraiseen kertyy 50 hevosvoimaa.Alussa mainittu sleeper-henki selittyy sillä, että molemmissa moottorivaihtoehdoissa varustetaso on identtinen Innovation. Alustassa ainoa muutos on takapyörien yhdystukiakselistoon lisätty Watt-tuki, jolla tukevoitetaan kaarreajoa.Myös vaihteistovalikoimassa on eroa. Siinä missä 150-hevosvoimaisen saa myös automaattivaihteistolla, 200 hv:n malli on tarjolla vain manuaalina.Katsaus kilpailukenttään paljastaa, että Opel todella on tässä autoryhmässä yksin liikkeellä. 30 000 euron hintaan ei näin tehokasta farkkua ole tarjota yhdelläkään muulla merkillä.Maksamalla muutama tonni enemmän päästään kyllä samoihin voimalukemiin ja ylikin (esimerkiksi Peugeot 308 SW GT ja Škoda Octavia Combi RS), mutta kaupan päälle tulee niitä sporttihöysteitä, joista kaikki eivät välttämättä pidä.Mistä voimmekin palata takaisin lähtöruutuun eli jutun alkuun, ja lähteä koeajolle.Sisustuskin siviilimäinenOhjaamossa 1.6 Turbon erot 1.4 Turboon ovat vielä ulkokuortakin pienemmät, siis olemattomat. Mittaristoon ei ole lisätty ylimääräisiä osoittimia, ja nopeusmittarikin ulottuu kummassakin 270 km/h asti. Kaikenlaiset urheiluhöysteet loistavat poissaolollaan.Mitä tulee istuimiin, Innovation-tasossa ne ovat jo valmiiksi tavallista sporttisemmat. Koeajoauton noin 700 euron varustepakettiin sisältyivät vielä monipuolisemmat istuinsäädöt, ja tuki oli kaiken kaikkiaan moitteeton.Astran vakiorengastusta on sitten lanseerauksen muutettu inhimillisemmäksi. Innovationissa pyörät olivat aiemmin kokoa 225/45 R17, mutta nyt ne ovat hyvin maltillisesti 205/55 R16 – eli samat kuin Enjoy-perusvarustetasossa.Kun kyseessä on 200-hevosvoimainen auto, satsaamista suurempaan rengaskokoon kannattaa kuitenkin harkita, etenkin jos suunta vie usein mutkatien riemuihin. Lisävarusteenahan näitä kiekkoja saa, kuten koreampia vanteitakin.Koeajoauton renkaat olivat tuota ensin mainittua isompaa tyyppiä. Ne eivät vielä tee Astrasta liiaksi nypyttävää täryjyrää, joskin päällimmäinen mukavuus jää pois. Näiden tehojen kanssa kuitenkin voi sallia alustalta hieman ylimääräistä napakkuutta.Kuminauhan kyydissäMoottori on korkeasta viritystasostaan huolimatta hyvin joustava – kuten nykyisillä ahdetuilla voimanlähteillä on tapana. Mitään erityistä tehopiikkiä ei esiinny, vaan veto on kaiken aikaa kuminauhamaisen tasaista.Voimaa riittää mukavasti kaikenlaisiin ajotilanteisiin. Maantie- ja moottoritienopeuksissa ei kovinkaan usein tarvitse pudottaa kuutosvaihteelta alaspäin, pelkkä kaasun pohjaan painaminen riittää. Myös käyntiääni on sivistynyt.Tehokas moottori ei myöskään millään lailla heikennä Astra Sports Tourerin hyviä perheauto-ominaisuuksia. Niin etu- kuin takatilat riittävät pidemmillekin henkilöille, ja tavaratila on suunniteltu toimivaksi.Ja jos vuosittaisia kilometrejä kertyy enemmän, Astra-mallistosta löytyy myös sporttinen diesel, nimittäin kaksoisahdettu 1.6 CDTI Bi-Turbo 160 hevosvoiman tehoineen, 350 newtonmetrin vääntöineen ja liki parituhatta euroa alhaisempine hankintahintoineen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti Hentinen Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.6 Turbo Start/Stop Hinta alkaen 30 283 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 4700–5500 r/min Vääntö 300 Nm (1700–4700 r/min) Vääntö 300 Nm (1700–4700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2662 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?