27.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 911 Carrera S – Turboahdettu, mutta perinteitä kunnioittava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muutos ei aina ole pahasta – ahdettu moottori kunnioittaa Porsche 911 Carreran perinteitä. Hyvää: ajettavuus, moottori, viimeistely. Huonoa: urheilupakoputkisto kallis lisävaruste. Tärkein ensin: uudet moottorit kunnioittavat Porschen perinteitä. Kolmelitrainen tuplaturbobokseri murisee alakierroksilla, ääntelee keskialueella raspimaisella karheudella ja lähestyy punarajaa koukuttavalla ulvonnalla.Uusi moottori on 911 Carrera -malliuudistuksen kohokohta. Vanhat Carreran ja Carrera S:n voimanlähteet kävivät liian janoisiksi.Pienemmän iskutilavuuden kerrotaan säästävän bensiinilitran sadalla kilometrillä. Ahtimien ansiosta taloudellisuus ei heikennä suorituskykyä: uudet Carrera ja Carrera S -mallit ovat 20 hevosvoimaa aiempaa tehokkaampia, ja alavääntö on väkevöitynyt.Uudesta moottorista on tarjolla kaksi tehoversiota: Carrerassa on 370 hevosvoimaa ja Carrera S:ssä 420. Kumpaakin tarjotaan seitsenvaihteisilla manuaali- ja PDK-kaksoiskytkinvaihteistoilla. Jälkimmäinen on taloudellisempi.Turbomoottoreista huolimatta Carrera pysyy malliston kulmakivenä. Varsinainen 911 Turbo jatkaa malliston lippulaivana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkoasun hienosäätöäMiami-sinisen 911 Carrera S:n pirteä väri herättää korin muhkeat muodot eloon.Ulkonäköä on piristetty hillitysti uusin puskurein ja ajovaloihin yhdistetyin neljän ledin päiväajovaloin.Helpoiten 991-sukupolvena tunnetun auton toisen painoksen tunnistaa takaa: ilmanottoaukon mustat rivat on käännetty pystysuuntaisiksi.Ajamista vartenMalliuudistuksen yhteydessä pitäisi kertoa myös uudesta 918 Spider -superauton innoittamasta ohjauspyörästä, jättiloikalla kehittyneestä tietoviihdejärjestelmästä, vakiovarusteisesta PASM-aktiivi-iskunvaimennuksesta, jyrkkiä ramppeja helpottavasta etuakselin nostotoiminnosta tai kaistavahdista. Unohtaa ei sovi myöskään uusia, sulavampia ovenkahvoja.Valitettavasti se veisi liikaa huomiota siltä, miten fantastisen hieno auto Porsche 911 Carrera S on ajaa. Vuosikymmenien urheiluautokokemuksen huomaa ohjauksen ja jarrujen tinkimättömästä toiminnasta. Se tekee autosta vaivattoman ja luottamusta herättävän ajaa.Tinkimätöntä viimeistelyäAlusta juuri riittävän jämäkkä välittääkseen kuljettajalle tarkan takapuolituntuman auton liikkeistä, ja ennen kaikkea tehokas pitämään renkaat kiinni epätasaisessakin asvaltissa. Silti mukavuus rauhallisessa ajossa on kunnossa.Lisäketteryyttä kaipaavat voivat tilata Carrera S -malliin 911 Turbosta ja GT3:sta tutun nelipyöräohjauksen.Ajokokemuksessa yksittäiset asiat eivät nosta 911 Carrera S:ää kilpailijoiden yläpuolelle. Kyse on osien summasta. Porsche ei ole tyytynyt riittävän hyvään, vaan työt on tehty loppuun asti. Se alkaa olla kiristyvien kustannuspaineiden kuormittamassa automaailmassa harvinaista.Kuten seitsemänkymmentäluvun turvapuskurit tai yhdeksänkymmentäluvun lopun vesijäähdytetyt moottorit, uudet turboahdetut voimanlähteet antavat 911 Carreran seurata aikaansa. Vain siten Porschen ikiklassikko voi kehittyä ja parantua – muuten se ei säilyttäisi asemaansa kenties maailman parhaimpana urheiluautona.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Porsche 911 Carrera S PDK Hinta alkaen 169 238 € Moottori 2981 cm³, 6-sylinterinen bokserimoottori, kaksi turboahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 309 kW (420 hv), 6500 r/min Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 306 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous