31.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Macan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Halutuin Porsche tankataan mustasta letkusta. Hyvää: Ajettavuus, kuskin paikka, viimeistely, suorituskyky. Huonoa: Rengasmelu, pääntila takana. Moottori on jo todennut Porschen uuden kompaktin katumaasturin selvittävän niin nopean rata-ajon kuin haastavan maastoreitinkin helposti. Nyt on rankimman koeajon vuoro koto-Suomen nastojen rouhimissa urissa ja routaheitoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiloiltaan käytännöllinenPorschen puritaanisimmat 911-fanit eivät enää jaksa päivitellä maasturimalliston laajentamista. Cayennen ja dieselmoottorien menestys on jo lannistanut vastustuksen. Macanin mallinimi ja urheiluauton piirteitä maasturiin yhdistelevä ulkonäkö jakavat silti mielipiteitä voimakkaasti.Vierastamisen täytyy olla enemmän periaatteellista, sillä Macan on eittämättä luokkansa ehdotonta aatelia niin ominaisuuksiltaan kuin voimaa uhkuvalta olemukseltaankin. Moni tietää alustan olevan lainaa Audi Q5:stä, mutta tuskin kukaan keksisi sitä autossa istumalla tai sitä ajamalla, niin erilaiseksi Porsche on uutuutensa taikonut.Tiloiltaan käytännöllinen ja ulkomitoiltaan kompakti Macan tulee varmasti tuplaamaan Porschen myynnin, kaikki maahan saatavat autot viedään käsistä. Kun tavaratilakin on reilun kokoinen, harmittamaan jää vain coupemaisen kattolinjan takia matalat pääntilat takaistuimilla. Erikoisesti konepelti aukeaa isosti lokasuojia myöten jättäen reiät ajovalojen kohdalle, etukäteen olisi odottanut 911-tyyppistä kapeaa nokkapeltiä valojen välissä.Tyköistuva ja mukavaKuskin paikalla tunnelma on tyköistuva, sopii kaikille kuin räätälin tekemä puku. Ensiluokkaiset materiaalit ja viimeistely eivät jätä sijaa valituksille, sen sijaan nappuloiden ja kytkimien runsaus keskikonsolissa hengästyttää varsinkin täydellisemmin varustelluissa malleissa. Positiivisena seikkana niiden käyttö on intuitiivisen helppoa satunnaisellekin käyttäjälle, ups anteeksi, eihän Porschea lainata kavereille.Koeajo Suomessa ei lupaa hyvää. Auton alla komeilee valtavat 295 milliä leveät 20-tuumaiset renkaat. Iloinen yllätys odottaa kuitenkin. Ensinnäkin kosketuspintaa on niin paljon, että pienimmät epätasaisuudet tasoittuvat. Lisävarusteinen ilmajousitus silittää isommat heitot ilman renkaiden apua.Tien urat eivät onnistu heiluttamaan päättäväisesti kiihtyvää Porschea juuri ollenkaan. Urissa ajamisen huomaa vain karheamman pinnan aiheuttamasta melusta, urien välissä kyyti on hiljaisempaa. Perusrengastus on korkeaprofiilisempi 18-tuumainen, mutta sitä ei ollut mahdollisuutta kokeilla.Ruudikas dieselKoeajoauton moottori oli malliston halvin ja myydyin kolmilitrainen diesel, joka on tuttu monen Audin nokalta. Macanille ja Audi Q5:lle ilmoitetaan lähestulkoon samat paino-, teho- ja suoritusarvot. Vaihteistokin on aina Audin kaksoiskytkinvaihteisto, vaikka Porschella PDK:sta (Porsche Doppel Kupplung) puhutaankin.Macan tuntuu Ingolstadtin serkkua hätäisemmältä, kiihtyvyys paikaltaan ja ohituksessa sykähdyttää jatkuvuudellaan ja katkottomilla vaihdoillaan. Toisaalta luvattuun kuuden litran kulutukseen tuntui mahdottomalta yltää, mutta kahdeksikolla alkavakin lukema lienee hyväksyttävä arvo auton kyvyt huomioiden.Dieselin suoritusarvot riittänevät useimmille, mutta tarjolla on myös kaksi bensiinisiskoa. Molemmat ovat turboahdettuja veekuutosia (340/400 hv), vaikka vain toisen mallinimi on Turbo.Porschen malliston rakennetta tunteva olettaa ilman muuta, että Macan-mallisto tulee laajenemaan alaspäin perusmalleilla ilman S-kirjainta. Tullemme näkemään nelisylinteristen kaksilitraisten Audin moottorien paluun Porschen mallistoon, siinäpä taas kauhistelemista boksereita palvoville.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Porsche Macan S Diesel Hinta alkaen 82 035 € Koeajetun auton hinta varusteineen 132 390 € Ajoneuvovero 149 €/ v Moottori 2 967 cm³, V6-dieselmoottori, yhteispaineruiskutus, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, jatkuva neliveto Teho 190 kW (258 hv), 4000-4250 r/min Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 6,8 (kaup.) / 5,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4681 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2807 mm Tavaratila: 500-1500 l Omamassa: 1880 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja