31.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Macan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Halutuin Porsche tankataan mustasta letkusta. Hyvää: Ajettavuus, kuskin paikka, viimeistely, suorituskyky. Huonoa: Rengasmelu, pääntila takana. Moottori on jo todennut Porschen uuden kompaktin katumaasturin selvittävän niin nopean rata-ajon kuin haastavan maastoreitinkin helposti. Nyt on rankimman koeajon vuoro koto-Suomen nastojen rouhimissa urissa ja routaheitoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tiloiltaan käytännöllinen Porschen puritaanisimmat 911-fanit eivät enää jaksa päivitellä maasturimalliston laajentamista. Cayennen ja dieselmoottorien menestys on jo lannistanut vastustuksen. Macanin mallinimi ja urheiluauton piirteitä maasturiin yhdistelevä ulkonäkö jakavat silti mielipiteitä voimakkaasti. Vierastamisen täytyy olla enemmän periaatteellista, sillä Macan on eittämättä luokkansa ehdotonta aatelia niin ominaisuuksiltaan kuin voimaa uhkuvalta olemukseltaankin. Moni tietää alustan olevan lainaa Audi Q5:stä, mutta tuskin kukaan keksisi sitä autossa istumalla tai sitä ajamalla, niin erilaiseksi Porsche on uutuutensa taikonut. Tiloiltaan käytännöllinen ja ulkomitoiltaan kompakti Macan tulee varmasti tuplaamaan Porschen myynnin, kaikki maahan saatavat autot viedään käsistä. Kun tavaratilakin on reilun kokoinen, harmittamaan jää vain coupemaisen kattolinjan takia matalat pääntilat takaistuimilla. Erikoisesti konepelti aukeaa isosti lokasuojia myöten jättäen reiät ajovalojen kohdalle, etukäteen olisi odottanut 911-tyyppistä kapeaa nokkapeltiä valojen välissä. Tyköistuva ja mukava Kuskin paikalla tunnelma on tyköistuva, sopii kaikille kuin räätälin tekemä puku. Ensiluokkaiset materiaalit ja viimeistely eivät jätä sijaa valituksille, sen sijaan nappuloiden ja kytkimien runsaus keskikonsolissa hengästyttää varsinkin täydellisemmin varustelluissa malleissa. Positiivisena seikkana niiden käyttö on intuitiivisen helppoa satunnaisellekin käyttäjälle, ups anteeksi, eihän Porschea lainata kavereille. Koeajo Suomessa ei lupaa hyvää. Auton alla komeilee valtavat 295 milliä leveät 20-tuumaiset renkaat. Iloinen yllätys odottaa kuitenkin. Ensinnäkin kosketuspintaa on niin paljon, että pienimmät epätasaisuudet tasoittuvat. Lisävarusteinen ilmajousitus silittää isommat heitot ilman renkaiden apua. Tien urat eivät onnistu heiluttamaan päättäväisesti kiihtyvää Porschea juuri ollenkaan. Urissa ajamisen huomaa vain karheamman pinnan aiheuttamasta melusta, urien välissä kyyti on hiljaisempaa. Perusrengastus on korkeaprofiilisempi 18-tuumainen, mutta sitä ei ollut mahdollisuutta kokeilla. Ruudikas diesel Koeajoauton moottori oli malliston halvin ja myydyin kolmilitrainen diesel, joka on tuttu monen Audin nokalta. Macanille ja Audi Q5:lle ilmoitetaan lähestulkoon samat paino-, teho- ja suoritusarvot. Vaihteistokin on aina Audin kaksoiskytkinvaihteisto, vaikka Porschella PDK:sta (Porsche Doppel Kupplung) puhutaankin. Macan tuntuu Ingolstadtin serkkua hätäisemmältä, kiihtyvyys paikaltaan ja ohituksessa sykähdyttää jatkuvuudellaan ja katkottomilla vaihdoillaan. Toisaalta luvattuun kuuden litran kulutukseen tuntui mahdottomalta yltää, mutta kahdeksikolla alkavakin lukema lienee hyväksyttävä arvo auton kyvyt huomioiden. Dieselin suoritusarvot riittänevät useimmille, mutta tarjolla on myös kaksi bensiinisiskoa. Molemmat ovat turboahdettuja veekuutosia (340/400 hv), vaikka vain toisen mallinimi on Turbo. Porschen malliston rakennetta tunteva olettaa ilman muuta, että Macan-mallisto tulee laajenemaan alaspäin perusmalleilla ilman S-kirjainta. Tullemme näkemään nelisylinteristen kaksilitraisten Audin moottorien paluun Porschen mallistoon, siinäpä taas kauhistelemista boksereita palvoville. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Porsche Macan S Diesel Hinta alkaen 82 035 € Koeajetun auton hinta varusteineen 132 390 € Ajoneuvovero 149 €/ v Moottori 2 967 cm³, V6-dieselmoottori, yhteispaineruiskutus, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, jatkuva neliveto Teho 190 kW (258 hv), 4000-4250 r/min Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 6,8 (kaup.) / 5,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4681 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2807 mm Tavaratila: 500-1500 l Omamassa: 1880 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan