15.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan e-NV 200 Evalia – reipas sähkö-paku kaupunkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äänetön ja järkevä, mutta tiheä lataustarve kismittää. Hyvää: Ajossa päästötön ja äänetön, kokoisekseen ketterä. Huonoa: Lataustarve, istuinratkaisut, pakettiautomainen matkustamo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKyllä muuten lähtee!Sähköpaketti auto – ampaisee liikennevaloista seuraaviin punaisiin niin kerkeästi, että siihen alkaa tottua vasta kolmantena koeajopäivänä. Vierusautojen kuskien ihmettelevistä ilmeistä päätellen kanssa-autoilijatkin vaativat oman totutteluaikansa.Jatkuva veto ja sitkas vääntö ovat oiva parivaljakko. Ne palvelevat heti, aina ja nöyrästi.Ajossa lähes äänetöntä Evaliaa on siis vaivatonta viedä taajamissa ja kaupunkikeskustoissa.Kaasupolkimen tuntuma on kohtuuhyvä, joka ei ole sähköautoissa laisinkaan itsestäänselvyys. Oikean jalkaterän ja nilkan liikeratojen ja vauhdin annostelu alkavat sujua jo ensikilometreiltä.Sähkömoottorissa riittää tehoa perusajoon kyllä, mutta maantieajossa pitkäkestoiset ohitukset eivät ole Evalian vahvuus. Yksistään auton koko ja iso otsapinta vaativa veronsa.Siinä missä kaupuniajossa auto on ripeä tapaus, käy meno maantiellä vaisummaksi. Kyvyistä kielii varsin verkkainen 14 sekunnin kiihdytysarvo nollasta sataan.Tiheä lataustarveEvalian akilleen kantapää on sen tiheä lataustarve. Luvattu toimintamatka on otollisissa kesäissä olosuhteissa jopa 170 kilometriä. Siihen ei Evalia kyennyt alkutalvisessa koeajossa.Vaikka mittaristo lupasi kilometrejä, söi kylmän ajokauden perusmukavuus eli istuinlämmitin ja matkustamon sisälämmitys kilometrejä. Esilämmitys auttaa asiaa, muttei muuta perusongelmaa.Kuvaavaa sähköauton nykykyvyille on, että toimintamatka kasvaa toistakymmentä kilometriä yhdellä Eco-ajoasetuksen painalluksella.Kilometrejä voi säästää valitsemalla vaihteistosta voimakkaan moottorijarrutuksen eli B-asetuksen. Tällöin varastoituu sähköenergiaa talteen esimerkiksi niissä ruuhka-ajotilanteissa, joissa voi ennakoida edessä matavan johon kohta seisahtuvan. Nostamalla jalan kaasulta voi hiljentää vauhdin tasaisesti jonon hännille. Ajoittain ei tarvitse käyttää laisinkaan jalkaa jarrupolkimella.Kahdeksan tunnin latausEvalia on pakko kytkeä ajoissa lataukseen, jotta seuraava ajo ei jää aikeeksi. Latausaika normaalilla verkkovirralla on noin kahdeksan tuntia.Evaliaan saa 1 100 euron lisävarusteena 6,6 kilowatin ja 32 ampeerin laturin. Sen avulla voi puolittaa latausajan ja säästää käyttäjän hermoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAskeettinen matkustamoViisi istuinpaikkaa ja 2,1 kuutiota kuljetustilaa ovat Evalian valtti. Sivuliukuovi ja korin neliskanttisuus takaavat, että autoon on helppo käydä matkustajaksi. Valtava pysty takaluukku avaa tavaratilan ammolleen, jolloin hankalankin muotoiset esineet saa kätevästi kyytin.Pakettiautomaisuus näkyy sisätiloissa askeettisuutena. Kaikki tarpeellinen toki löytyy, mutta arkea helpottavia mukitelineitä tai pikkulokeroita saisi olla enemmän.Polttomoottoristen Evalian rinnakkaismallien tapaan kori on tarjolla myös ilman ikkunoita.Evalian istuimet ovat varsin vähän muotoilut, eivätkä siksi anna kovin hyvää sivuttaistukea.Voimanlähteensä puolesta lähes äänettömän auton ajonaikaiset kuminat ja rengasrahinat kantavat korviin häiritsevämpinä kuin polttomoottorisessa autossa.Kuski on istuu korkealla, joten näkyvyys ulos on erinomainen.Ajossa ohjaustuntuma on aika ajoin turhankin kevyt. Toisaalta ohjauksen tehostus ja näppärä kääntösäde tekevät autosta ketterän – siis kokoisekseen. Kunnolliset sivupeilit ja ehdottoman tarpeellinen peruutuskamera helpottavat viikkailua parkkihalleissa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan e-NV 200 Evalia Premium Hinta alkaen 38 647 € Ajoneuvovero 43 €/ v Käyttövoimavero 126 €/ v Moottori Vaihtovirtamoottori, automaattivaihteisto, etuveto. Teho (125 hv) Teho 80 kW, 254 r/min Akku Latausaika 4/8 tuntia (6,6/3,6kW). Kiihtyvyys 0–100 km/h 14 s Huippunopeus 120 km/h Mitat pituus 4560 mm, leveys 1755 mm, korkeus 1858 mm, akseliväli 2725 mm Omamassa: 1737 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla