15.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan e-NV 200 Evalia – reipas sähkö-paku kaupunkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äänetön ja järkevä, mutta tiheä lataustarve kismittää. Hyvää: Ajossa päästötön ja äänetön, kokoisekseen ketterä. Huonoa: Lataustarve, istuinratkaisut, pakettiautomainen matkustamo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKyllä muuten lähtee!Sähköpaketti auto – ampaisee liikennevaloista seuraaviin punaisiin niin kerkeästi, että siihen alkaa tottua vasta kolmantena koeajopäivänä. Vierusautojen kuskien ihmettelevistä ilmeistä päätellen kanssa-autoilijatkin vaativat oman totutteluaikansa.Jatkuva veto ja sitkas vääntö ovat oiva parivaljakko. Ne palvelevat heti, aina ja nöyrästi.Ajossa lähes äänetöntä Evaliaa on siis vaivatonta viedä taajamissa ja kaupunkikeskustoissa.Kaasupolkimen tuntuma on kohtuuhyvä, joka ei ole sähköautoissa laisinkaan itsestäänselvyys. Oikean jalkaterän ja nilkan liikeratojen ja vauhdin annostelu alkavat sujua jo ensikilometreiltä.Sähkömoottorissa riittää tehoa perusajoon kyllä, mutta maantieajossa pitkäkestoiset ohitukset eivät ole Evalian vahvuus. Yksistään auton koko ja iso otsapinta vaativa veronsa.Siinä missä kaupuniajossa auto on ripeä tapaus, käy meno maantiellä vaisummaksi. Kyvyistä kielii varsin verkkainen 14 sekunnin kiihdytysarvo nollasta sataan.Tiheä lataustarveEvalian akilleen kantapää on sen tiheä lataustarve. Luvattu toimintamatka on otollisissa kesäissä olosuhteissa jopa 170 kilometriä. Siihen ei Evalia kyennyt alkutalvisessa koeajossa.Vaikka mittaristo lupasi kilometrejä, söi kylmän ajokauden perusmukavuus eli istuinlämmitin ja matkustamon sisälämmitys kilometrejä. Esilämmitys auttaa asiaa, muttei muuta perusongelmaa.Kuvaavaa sähköauton nykykyvyille on, että toimintamatka kasvaa toistakymmentä kilometriä yhdellä Eco-ajoasetuksen painalluksella.Kilometrejä voi säästää valitsemalla vaihteistosta voimakkaan moottorijarrutuksen eli B-asetuksen. Tällöin varastoituu sähköenergiaa talteen esimerkiksi niissä ruuhka-ajotilanteissa, joissa voi ennakoida edessä matavan johon kohta seisahtuvan. Nostamalla jalan kaasulta voi hiljentää vauhdin tasaisesti jonon hännille. Ajoittain ei tarvitse käyttää laisinkaan jalkaa jarrupolkimella.Kahdeksan tunnin latausEvalia on pakko kytkeä ajoissa lataukseen, jotta seuraava ajo ei jää aikeeksi. Latausaika normaalilla verkkovirralla on noin kahdeksan tuntia.Evaliaan saa 1 100 euron lisävarusteena 6,6 kilowatin ja 32 ampeerin laturin. Sen avulla voi puolittaa latausajan ja säästää käyttäjän hermoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAskeettinen matkustamoViisi istuinpaikkaa ja 2,1 kuutiota kuljetustilaa ovat Evalian valtti. Sivuliukuovi ja korin neliskanttisuus takaavat, että autoon on helppo käydä matkustajaksi. Valtava pysty takaluukku avaa tavaratilan ammolleen, jolloin hankalankin muotoiset esineet saa kätevästi kyytin.Pakettiautomaisuus näkyy sisätiloissa askeettisuutena. Kaikki tarpeellinen toki löytyy, mutta arkea helpottavia mukitelineitä tai pikkulokeroita saisi olla enemmän.Polttomoottoristen Evalian rinnakkaismallien tapaan kori on tarjolla myös ilman ikkunoita.Evalian istuimet ovat varsin vähän muotoilut, eivätkä siksi anna kovin hyvää sivuttaistukea.Voimanlähteensä puolesta lähes äänettömän auton ajonaikaiset kuminat ja rengasrahinat kantavat korviin häiritsevämpinä kuin polttomoottorisessa autossa.Kuski on istuu korkealla, joten näkyvyys ulos on erinomainen.Ajossa ohjaustuntuma on aika ajoin turhankin kevyt. Toisaalta ohjauksen tehostus ja näppärä kääntösäde tekevät autosta ketterän – siis kokoisekseen. Kunnolliset sivupeilit ja ehdottoman tarpeellinen peruutuskamera helpottavat viikkailua parkkihalleissa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan e-NV 200 Evalia Premium Hinta alkaen 38 647 € Ajoneuvovero 43 €/ v Käyttövoimavero 126 €/ v Moottori Vaihtovirtamoottori, automaattivaihteisto, etuveto. Teho (125 hv) Teho 80 kW, 254 r/min Akku Latausaika 4/8 tuntia (6,6/3,6kW). Kiihtyvyys 0–100 km/h 14 s Huippunopeus 120 km/h Mitat pituus 4560 mm, leveys 1755 mm, korkeus 1858 mm, akseliväli 2725 mm Omamassa: 1737 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella