9.1.2016

Renault Talisman täyttää Lagunan jättämän aukon

Renault Talisman

Ranskalaisen vahvimmat valtit ovat ulkokuoren suojissa. Hyvää: moottori, näytön koko, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: häikäisyaltis näyttö, takaistuimet, Initiale Paris -varustelu ei tarjolla.

Kookas Renault Talisman täyttää Renaultin mallistossa Lagunan jättämän aukon. Sulavissa muodoissa on sivusta katsottuna jotain mondeomaista, eikä se ole moite. Tulokkaan vahvimmat valtit ovat kuitenkin ulkokuoren suojissa: konepellin alla ja matkustamossa.

Veistoksellisesti muotoiltua kojelautaa hallitsee 8,7-tuumainen kosketusnäyttö, jota kookkaampi lienee vain Teslassa.

Näyttö uskoo määrätietoista napsautusta tai kopautusta. Navigaattorin karttanäkymää on kätevä suurentaa tai pienentää tableteista tutulla kaksisormi-tekniikalla.

Auton asetusten ajonaikainen turvallinen käyttö on tottumishaaste. Kosketuksen ajaksi katse pakostakin siirtyy hetkeksi tiestä. Yhteistyö vaihdekepin juureen sijoitetun pyörökytkimen ja paluuaskel-napin kanssa on kuitenkin saumatonta.

Näytön yllä ei ole lippaa, joten se on harmillisen altis häiritseville heijasteluille.

Renault Talisman
Sisätilat ovat tyylikkään viimeistellyt. Kuljettajan valtakuntaa hallitsee keskikonsolin kookas 8,7-tuumainen kosketusnäyttö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilmava matkustamo

Etuistuimet ovat kohtuulliset. Ratti säätyy monipuolisesti, joten ajoasennon etsintä ei tuota ongelmia.

Tunnelma auton sisällä on ilmava. Takana istuvilla on väljähköä, muttei superbmaisesti. Reunoilla istuvan ei tarvitse asetella jalkateriä, mutta keskipaikalla tilan jaloilta syö kardaanitunneli. Istuimet ovat levymäiset.

Osa onnistunutta äänieristystä ovat – uuden Audi A4:n tapaan – laminoidut etusivuikkunat. Ne ovat Talismaniin hulppeimman Initiale Paris -varustelutason herkku, eikä tuo varustelu ikävä kyllä tule tarjolle Suomessa.

Renault Talisman

Kolme moottoria

Talismanin väkevin bensiinimoottori on teholtaan 200 hevosvoimaa. Voimanlähde työskentelee saumattomasti seitsenlovisen automaattivaihteiston kanssa. Yhdistelmä takaa vaivattoman etenemisen, jonka tahmauttajiksi eivät kykene edes Keski-Italian jyrkät ylämäet.

Talismanin suosituimmaksi voimanlähteeksi Suomessa voi povata nousevan 110 hevosvoiman diesel-versio, joka ei ikävä kyllä ollut koeteltavissa. Moottorin luvattu keskikulutus on 3,6 litraa sadalla kilometrillä, hiilidioksidipäästöt 95 grammaa kilometrillä ja verokohtelu lempeähköä.

Toinen tarjolle tuleva dieselvaihtoehto on kaksoisturbolla varustettu 160-hevosvoimainen moottori. Koeajon perusteella se on sitkeästi puskevan myyrän ja kerkeästi liikahtavan ketun risteytys – jos eläinvertaus sallitaan.

Renault Talisman

Ajotuntuman räätälöintiä

Talismanin ajotilan valinta käy työstä, sopivin kun riippuu esimerkiksi tieprofiilista tai kuljettajan kulloisistakin fiiliksistä.

Comfortina ohjauksesta häviää tunnokkuus, ja lopputulos on liian suurpiirteinen. Sporttina ohjauksesta tulee jämäkämpi, nopeammin reagoiva ja kaasuvaste herkentyy.

Eco-asetus toki hivelee puhtaanvalkeata omatuntoa, mutta palvon polttoainepiheyttä mieluummin järkevällä ajotavalla kuin hyväksymällä kumimaisen kaasupoljintuntuman.

Neutral on toimiva kompromissin useimpiin ajotilanteisiin, ainakin minulle.

Renault Talisman

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kääntyvät takarenkaat

Väistökoe 60 kilometrin tuntivauhdissa kahdella erilaisella Talismanilla vakuuttaa siitä, että nelipyöräohjauksessa on ideaa.

Jyrkissä käännöksissä ja äkkinäisissä väistöliikkeissä takarenkaat kääntyvät hitusen (1,9–3,5 astetta) eri suuntaan kuin etupyörät. Ratkaisu vie autoa ketterämmin. Jämäkkä alusta ja aktiivinen iskunvaimennus viimeistelevät luontevan ajettavuuden.

Maahantuojan arvion mukaan nelipyöräohjauksen lisähinta asettuu parin tuhannen euron tietämille.

Renault Talisman

Turva-avustimien katras

Talisman sai täydet viisi tähteä tuoreimmissa Euro NCAP- törmäystesteissä, kuten perinteet velvoittavat: Renaultin Laguna sai aikanaan kautta aikain ensimmäisenä viisi Euro NCAP -tähteä.

Kattava turvavarustelu kuten hätäjarrutus ja mukautuva vakionopeudensäädin nostavat Talismanin näiltäkin osin saksalaiskilpailijoiden rinnalle.

Liikennemerkit tunnistuvat viiveittä ja kaistavahtikin esiintyy edukseen.

Muista toiminnoista mainittakoon mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, risteyskohdan leikkausta valaisevat kulmavalot, 30–200 km/h -nopeuksissa toimiva turvavälihälytys.

Katvevaroitin taas huolehtii, etteivät nuo säästeliäät vilkun käyttäjät eli italialaisautoilijat pääse yllättämään.

Renault Talisman

Huhtikuussa Suomeen

Lagunan katoaminen jätti mallistoon muutamaksi vuodeksi tyhjiön – ja kilpailijoille tilaa temmeltää.

Haastetta Talismanilla riittää, sillä suomalaisten autoilijoiden sieluista kilvoittelevat esimerkiksi Volkswagen Passat, Opel Insignia, Ford Mondeo ja Toyota Avensis. Eväät menestykselle ovat olemassa.

Talisman rantautuu Suomeen viisiovisena huhtikuussa, farmarikorisena alkukesän tullen.

Talisman-mallien hinnat selviävät maalis–huhtikuulla. Kovin paljon hinnat eivät voi poiketa keskeisten kipailijoiden hinnoista – ainakaan ylöspäin.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Renault Talisman TCe 200 Intens EDC

Moottori

Bensiinimoottori 1 618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

147 kW (200 hv), 6000 r/min

Vääntö

260 Nm (2000 r/min)

Vääntö

260 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,6 s

Huippunopeus

237 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

127 g/km

Mitat

pituus 4848 mm, leveys 1869 mm, korkeus 1463 mm, akseliväli 2808 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

4 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat