9.1.2016 Ajoneuvot Renault Talisman täyttää Lagunan jättämän aukon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaisen vahvimmat valtit ovat ulkokuoren suojissa. Hyvää: moottori, näytön koko, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: häikäisyaltis näyttö, takaistuimet, Initiale Paris -varustelu ei tarjolla. Kookas Renault Talisman täyttää Renaultin mallistossa Lagunan jättämän aukon. Sulavissa muodoissa on sivusta katsottuna jotain mondeomaista, eikä se ole moite. Tulokkaan vahvimmat valtit ovat kuitenkin ulkokuoren suojissa: konepellin alla ja matkustamossa.Veistoksellisesti muotoiltua kojelautaa hallitsee 8,7-tuumainen kosketusnäyttö, jota kookkaampi lienee vain Teslassa.Näyttö uskoo määrätietoista napsautusta tai kopautusta. Navigaattorin karttanäkymää on kätevä suurentaa tai pienentää tableteista tutulla kaksisormi-tekniikalla.Auton asetusten ajonaikainen turvallinen käyttö on tottumishaaste. Kosketuksen ajaksi katse pakostakin siirtyy hetkeksi tiestä. Yhteistyö vaihdekepin juureen sijoitetun pyörökytkimen ja paluuaskel-napin kanssa on kuitenkin saumatonta.Näytön yllä ei ole lippaa, joten se on harmillisen altis häiritseville heijasteluille.Sisätilat ovat tyylikkään viimeistellyt. Kuljettajan valtakuntaa hallitsee keskikonsolin kookas 8,7-tuumainen kosketusnäyttö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmava matkustamoEtuistuimet ovat kohtuulliset. Ratti säätyy monipuolisesti, joten ajoasennon etsintä ei tuota ongelmia.Tunnelma auton sisällä on ilmava. Takana istuvilla on väljähköä, muttei superbmaisesti. Reunoilla istuvan ei tarvitse asetella jalkateriä, mutta keskipaikalla tilan jaloilta syö kardaanitunneli. Istuimet ovat levymäiset.Osa onnistunutta äänieristystä ovat – uuden Audi A4:n tapaan – laminoidut etusivuikkunat. Ne ovat Talismaniin hulppeimman Initiale Paris -varustelutason herkku, eikä tuo varustelu ikävä kyllä tule tarjolle Suomessa.Kolme moottoriaTalismanin väkevin bensiinimoottori on teholtaan 200 hevosvoimaa. Voimanlähde työskentelee saumattomasti seitsenlovisen automaattivaihteiston kanssa. Yhdistelmä takaa vaivattoman etenemisen, jonka tahmauttajiksi eivät kykene edes Keski-Italian jyrkät ylämäet.Talismanin suosituimmaksi voimanlähteeksi Suomessa voi povata nousevan 110 hevosvoiman diesel-versio, joka ei ikävä kyllä ollut koeteltavissa. Moottorin luvattu keskikulutus on 3,6 litraa sadalla kilometrillä, hiilidioksidipäästöt 95 grammaa kilometrillä ja verokohtelu lempeähköä.Toinen tarjolle tuleva dieselvaihtoehto on kaksoisturbolla varustettu 160-hevosvoimainen moottori. Koeajon perusteella se on sitkeästi puskevan myyrän ja kerkeästi liikahtavan ketun risteytys – jos eläinvertaus sallitaan.Ajotuntuman räätälöintiäTalismanin ajotilan valinta käy työstä, sopivin kun riippuu esimerkiksi tieprofiilista tai kuljettajan kulloisistakin fiiliksistä.Comfortina ohjauksesta häviää tunnokkuus, ja lopputulos on liian suurpiirteinen. Sporttina ohjauksesta tulee jämäkämpi, nopeammin reagoiva ja kaasuvaste herkentyy.Eco-asetus toki hivelee puhtaanvalkeata omatuntoa, mutta palvon polttoainepiheyttä mieluummin järkevällä ajotavalla kuin hyväksymällä kumimaisen kaasupoljintuntuman.Neutral on toimiva kompromissin useimpiin ajotilanteisiin, ainakin minulle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKääntyvät takarenkaatVäistökoe 60 kilometrin tuntivauhdissa kahdella erilaisella Talismanilla vakuuttaa siitä, että nelipyöräohjauksessa on ideaa.Jyrkissä käännöksissä ja äkkinäisissä väistöliikkeissä takarenkaat kääntyvät hitusen (1,9–3,5 astetta) eri suuntaan kuin etupyörät. Ratkaisu vie autoa ketterämmin. Jämäkkä alusta ja aktiivinen iskunvaimennus viimeistelevät luontevan ajettavuuden.Maahantuojan arvion mukaan nelipyöräohjauksen lisähinta asettuu parin tuhannen euron tietämille.Turva-avustimien katrasTalisman sai täydet viisi tähteä tuoreimmissa Euro NCAP- törmäystesteissä, kuten perinteet velvoittavat: Renaultin Laguna sai aikanaan kautta aikain ensimmäisenä viisi Euro NCAP -tähteä.Kattava turvavarustelu kuten hätäjarrutus ja mukautuva vakionopeudensäädin nostavat Talismanin näiltäkin osin saksalaiskilpailijoiden rinnalle.Liikennemerkit tunnistuvat viiveittä ja kaistavahtikin esiintyy edukseen.Muista toiminnoista mainittakoon mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, risteyskohdan leikkausta valaisevat kulmavalot, 30–200 km/h -nopeuksissa toimiva turvavälihälytys.Katvevaroitin taas huolehtii, etteivät nuo säästeliäät vilkun käyttäjät eli italialaisautoilijat pääse yllättämään.Huhtikuussa SuomeenLagunan katoaminen jätti mallistoon muutamaksi vuodeksi tyhjiön – ja kilpailijoille tilaa temmeltää.Haastetta Talismanilla riittää, sillä suomalaisten autoilijoiden sieluista kilvoittelevat esimerkiksi Volkswagen Passat, Opel Insignia, Ford Mondeo ja Toyota Avensis. Eväät menestykselle ovat olemassa.Talisman rantautuu Suomeen viisiovisena huhtikuussa, farmarikorisena alkukesän tullen.Talisman-mallien hinnat selviävät maalis–huhtikuulla. Kovin paljon hinnat eivät voi poiketa keskeisten kipailijoiden hinnoista – ainakaan ylöspäin.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Renault Talisman TCe 200 Intens EDC Moottori Bensiinimoottori 1 618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4848 mm, leveys 1869 mm, korkeus 1463 mm, akseliväli 2808 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?