20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Canyonin Grand Canyon -mallisto on uudistunut niin luomu- kuin sähköversionakin. Se tarjoaa edelleen sitä, mihin kyseisen mallin kohdalla on aiemminkin totuttu. Yksinkertainen toimii yleensä aina. Niin se on toiminut Canyonin Grand Canyon -pyörämallissakin jo vuosien ajan. Sen perusideana on ollut yksinkertainen alumiinirunko, joka toteutetaan jäykkäperäisenä. Vähän komponentteja, jolloin hinta saadaan pidettyä alhaisena – ja voi kuinka kauppa käy.Grand Canyon onkin tästä syystä yksi saksalaisvalmistajan myydyimmistä pyöristä. Yksinkertaisuus tekee siitä myös soveltuvan moneen paikkaan ja käyttötarkoitukseen.Samaa konseptia on noudatettu myös siinä, kun Canyon on tehnyt Grand Canyonista sähköversion. Grand Canyon:On -malli on Grand Canyonin sähköavusteinen versio. Toki sähköavusteisessä pyörässä komponenttien määrä kasvaa, mutta perusperiaate on sama sähköavusteisessakin mallissa. Tehdä monikäyttöinen, mutta kykenevä pyörä yksinkertaisella konseptilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlle neljään tonniin saa paljonGrand Canyon:On -mallin uudistuttua siitä on saatavilla kolmea eri versiota, AL 9, AL 8 ja AL 7, joista keskimmäinen päätyi koeajomme. Lippulaivan, AL 9:n hinta on reilu 4 000 euroa, AL 8:n hinta jää alle 3 500 euron, AL 7:n hinta on puolestaan juuri alle 3 000 euroa.Tuohon hintaan saa jo Boschin Performance Line CX -sähköjärjestelmän 85 newtonmetrin väännöllä. AL 8:ää ja AL 7:ää saa kahdella eri akkukoolla, valittavana on 600 wattitunnin tai 800 wattitunnin akku. Koeajetussa pyörässä akku oli isompaa kokoa. Sen ansioista kesäkelissä yhdellä latauksella pääsee Turbo-avustuksellakin sadankin kilometrin siivun, kun pyörän sarvissa on keskikokoinen kuski. Akku Canyonissa on myös Boschin käsialaa.Grand Canyonin valtti on se, että pyörään sijoitetulla rahalla saa hyvin paljon laadukasta ajokokemusta. Ajoasennon ergonomia on erittäin hyvällä tasolla ja kuljettaja tuntee ajoasennon hyvin rennoksi istuessaan satulassa. Ajoasento on aika pysty, mutta siitä aistii sen, että pyörän geometriaa on mietitty. Vakiona oleva Canyonin hissitolppa mahdollistaa Grand Canyonilla vähän vauhdikkaammankin ajon esimerkiksi alamäkeen. Ylämäkeen pyörä on erittäin hyvä kiipeämään, sen keula ei pyri irti maastosta jyrkemmässäkään mäessä ja mikäli takapäässä vain riittää pitoa, Grand Canyonilla nousee vaivattomasti jyrkän harjanteen päälle. Pyörän 29-tuumainen pyöräkoko mahdollistaa myös hyvän etenemiskyvyn maastossa. Alamäkeen pyörä on myös suhteellisen ketterä, ja sillä uskaltaa painaa lujaa mäkiä alas. Vaikka Grand Canyon on monipuolinen pyörä ja suunniteltu kovan takapäänsä vuoksi ensisijaisesti poluille, työmatkaan ja niin edelleen, se on aika hyvä myös kovavauhtissa alamäissä, sellaisissa, missä ei tarvitse vielä takajousitusta. Sitä ei ole tietenkään suunniteltu siihen kaikkein kovimpaan menoon, mutta pyörän ajoasento ja luonne on sen verran aggressiivinen, että sillä pärjää myös hyvin dynaamisemmassa ajossa. Grand Canyon on siis ennen kaikkea peruspyörä arkiajoon, mutta sillä uskaltaa iloitella myös vähän.Parhaimmillaan poluillaParhaimmillaan Grand Canyon on poluilla ja esimerkiksi siinä, että sillä lähtee tekemään pidempää reissua, pyörän isompi akkukoko mahdollistaa myös sen. Canyon markkinoi Grand Canyonin akkukapasiteetin olevan jopa 1 050 wattituntia, kun isoon akkuun liitetään apuriksi 250 wattitunnin range extender.Pysähtymisvoimaa Grand Canyonissa on myös ihan riittämiin. Jarrut on toteutettu Maguran 203-millisillä levyillä ja kaikkein kalliimmassa, AL 9 -mallissa jarrut ovat lukkiutumatonta ABS-mallia. AL 8 -mallin perusjarrutkin ovat varsin riittävät tähän pyörään.Kun Grand Canyon nyt uudistui, se sai myös ajojärjestelmäänsä päivitystä. Aiemmin ajojärjestelmää ohjattiin Boschin Kiox-ohjaimesta, jossa ledien värit kertoivat valitun avustustason. Bosch on päivittänyt ajojärjestelmiään ja nyt Grand Canyonissa järjestelmää käsketään Purion 200 -ohjaimella, johon on samaan integroitu myös 1,6-tuumainen värinäyttö. Näyttö on selkeälukuinen ja se tarjoaa pyöräilijälle riittävästi ja tarpeellista informaatiota, muun muassa matkan, kadenssin ja nopeuden. Näyttö on myös kustomoitavissa ja sen voi yhdistää myös Boschin eBike Flow -applikaatioon.Yksi, mikä Grand Canyon:On -pyörässä on ehdoton valtti, on sen hinta. Se on äärimmäisen kilpaillussa hintaluokassa, joukossa, jossa pelureita on paljon. Siinä se pärjää erinomaisesti, Canyon pystyy tälläkin kertaa tarjoamaan hyvää hinta-laatu -suhdetta suoramyynnillä omasta verkkokaupasta ilman välikäsiä. Koeajetussa Grand Canyon:On AL 8 -mallissa saa 3 500 euroon niin paljon pyörää, että harva valmistaja samaan pystyy. Grand Canyon:On AL 8 on hyvin paljon kaikkea, se on pyörä, mikä kykenee hyvin moneen ja tarjoaa laadukasta ajokokemusta edullisesti. Pyörä on oikeastaan niin hyvä, että siitä on vaikea löytää mitään huonoa. Monipuolisuus on myös sen merkittävä valtti. Hyvää ja huonoa Hinta Laatu Ajojärjestelmä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Canyon Grand Canyon:On AL 8 SÄHKÖMOOTTORI Bosch Performance Line CX Gen.5, 600 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain Bosch Purion 200 Display BRC3800 Akku BOSCH PowerTube 800 Wh (irroitettava) Vaihteisto Shimano Deore, 10-51T, 12s takapakka Kampisarja FSA CK 220 Ketju Shimano Deore M6100 Runko Alumiini Rungon koko S, M, L, XL Etuhaarukka Fox 34 AWL 120 mm Ohjaustanko Canyon HB0059-01, 760 mm Jarrut Magura MT thirty, 4/2 mäntää, 203 mm Istuin Selle Royal Vivo Ergo Rengaskoko 29” Renkaat Schwalbe Nobby Nic Performance Vanteet Alex Rims MD30 Massa 24,4 kg Takuu 2 v Hinta 3 489 € Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 23.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: R Raymon Tarok Ultra – suoraan huipulle 16.5.2025 Pyöräily Vertailu: Sähköavusteiset tavarapyörät – lapset ja tavarat tarakalle 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 31.1.2025 Sähköpyörät Uusien sähköpyörien lanseerauksia himmaillaan – ja julkistetaan sitten kun varastot tyhjenevät vanhoista pyöristä 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster