20.6.2025

Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan

Kuva Jussi Partanen

Canyonin Grand Canyon -mallisto on uudistunut niin luomu- kuin sähköversionakin. Se tarjoaa edelleen sitä, mihin kyseisen mallin kohdalla on aiemminkin totuttu.

Yksinkertainen toimii yleensä aina. Niin se on toiminut Canyonin Grand Canyon -pyörämallissakin jo vuosien ajan. Sen perusideana on ollut yksinkertainen alumiinirunko, joka toteutetaan jäykkäperäisenä. Vähän komponentteja, jolloin hinta saadaan pidettyä alhaisena – ja voi kuinka kauppa käy.

Grand Canyon onkin tästä syystä yksi saksalaisvalmistajan myydyimmistä pyöristä. Yksinkertaisuus tekee siitä myös soveltuvan moneen paikkaan ja käyttötarkoitukseen.

Samaa konseptia on noudatettu myös siinä, kun Canyon on tehnyt Grand Canyonista sähköversion. Grand Canyon:On -malli on Grand Canyonin sähköavusteinen versio. Toki sähköavusteisessä pyörässä komponenttien määrä kasvaa, mutta perusperiaate on sama sähköavusteisessakin mallissa. Tehdä monikäyttöinen, mutta kykenevä pyörä yksinkertaisella konseptilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alle neljään tonniin saa paljon

Grand Canyon:On -mallin uudistuttua siitä on saatavilla kolmea eri versiota, AL 9, AL 8 ja AL 7, joista keskimmäinen päätyi koeajomme. Lippulaivan, AL 9:n hinta on reilu 4 000 euroa, AL 8:n hinta jää alle 3 500 euron, AL 7:n hinta on puolestaan juuri alle 3 000 euroa.

Tuohon hintaan saa jo Boschin Performance Line CX -sähköjärjestelmän 85 newtonmetrin väännöllä. AL 8:ää ja AL 7:ää saa kahdella eri akkukoolla, valittavana on 600 wattitunnin tai 800 wattitunnin akku. Koeajetussa pyörässä akku oli isompaa kokoa. Sen ansioista kesäkelissä yhdellä latauksella pääsee Turbo-avustuksellakin sadankin kilometrin siivun, kun pyörän sarvissa on keskikokoinen kuski. Akku Canyonissa on myös Boschin käsialaa.

Grand Canyonin valtti on se, että pyörään sijoitetulla rahalla saa hyvin paljon laadukasta ajokokemusta. Ajoasennon ergonomia on erittäin hyvällä tasolla ja kuljettaja tuntee ajoasennon hyvin rennoksi istuessaan satulassa. Ajoasento on aika pysty, mutta siitä aistii sen, että pyörän geometriaa on mietitty.

Vakiona oleva Canyonin hissitolppa mahdollistaa Grand Canyonilla vähän vauhdikkaammankin ajon esimerkiksi alamäkeen. Ylämäkeen pyörä on erittäin hyvä kiipeämään, sen keula ei pyri irti maastosta jyrkemmässäkään mäessä ja mikäli takapäässä vain riittää pitoa, Grand Canyonilla nousee vaivattomasti jyrkän harjanteen päälle. Pyörän 29-tuumainen pyöräkoko mahdollistaa myös hyvän etenemiskyvyn maastossa.

Alamäkeen pyörä on myös suhteellisen ketterä, ja sillä uskaltaa painaa lujaa mäkiä alas. Vaikka Grand Canyon on monipuolinen pyörä ja suunniteltu kovan takapäänsä vuoksi ensisijaisesti poluille, työmatkaan ja niin edelleen, se on aika hyvä myös kovavauhtissa alamäissä, sellaisissa, missä ei tarvitse vielä takajousitusta. Sitä ei ole tietenkään suunniteltu siihen kaikkein kovimpaan menoon, mutta pyörän ajoasento ja luonne on sen verran aggressiivinen, että sillä pärjää myös hyvin dynaamisemmassa ajossa. Grand Canyon on siis ennen kaikkea peruspyörä arkiajoon, mutta sillä uskaltaa iloitella myös vähän.

Parhaimmillaan poluilla

Parhaimmillaan Grand Canyon on poluilla ja esimerkiksi siinä, että sillä lähtee tekemään pidempää reissua, pyörän isompi akkukoko mahdollistaa myös sen. Canyon markkinoi Grand Canyonin akkukapasiteetin olevan jopa 1 050 wattituntia, kun isoon akkuun liitetään apuriksi 250 wattitunnin range extender.

Pysähtymisvoimaa Grand Canyonissa on myös ihan riittämiin. Jarrut on toteutettu Maguran 203-millisillä levyillä ja kaikkein kalliimmassa, AL 9 -mallissa jarrut ovat lukkiutumatonta ABS-mallia. AL 8 -mallin perusjarrutkin ovat varsin riittävät tähän pyörään.

Kun Grand Canyon nyt uudistui, se sai myös ajojärjestelmäänsä päivitystä. Aiemmin ajojärjestelmää ohjattiin Boschin Kiox-ohjaimesta, jossa ledien värit kertoivat valitun avustustason. Bosch on päivittänyt ajojärjestelmiään ja nyt Grand Canyonissa järjestelmää käsketään Purion 200 -ohjaimella, johon on samaan integroitu myös 1,6-tuumainen värinäyttö. Näyttö on selkeälukuinen ja se tarjoaa pyöräilijälle riittävästi ja tarpeellista informaatiota, muun muassa matkan, kadenssin ja nopeuden. Näyttö on myös kustomoitavissa ja sen voi yhdistää myös Boschin eBike Flow -applikaatioon.

Yksi, mikä Grand Canyon:On -pyörässä on ehdoton valtti, on sen hinta. Se on äärimmäisen kilpaillussa hintaluokassa, joukossa, jossa pelureita on paljon. Siinä se pärjää erinomaisesti, Canyon pystyy tälläkin kertaa tarjoamaan hyvää hinta-laatu -suhdetta suoramyynnillä omasta verkkokaupasta ilman välikäsiä. Koeajetussa Grand Canyon:On AL 8 -mallissa saa 3 500 euroon niin paljon pyörää, että harva valmistaja samaan pystyy. 

Grand Canyon:On AL 8 on hyvin paljon kaikkea, se on pyörä, mikä kykenee hyvin moneen ja tarjoaa laadukasta ajokokemusta edullisesti. Pyörä on oikeastaan niin hyvä, että siitä on vaikea löytää mitään huonoa. Monipuolisuus on myös sen merkittävä valtti.

Hyvää ja huonoa

  • Hinta
  • Laatu
  • Ajojärjestelmä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Canyon Grand Canyon:On AL 8

SÄHKÖMOOTTORI Bosch Performance Line CX Gen.5, 600 W, 85 Nm

Sähkömoottorin ohjain Bosch Purion 200 Display BRC3800

Akku BOSCH PowerTube 800 Wh (irroitettava)

Vaihteisto Shimano Deore, 10-51T, 12s takapakka

Kampisarja FSA CK 220

Ketju Shimano Deore M6100

Runko Alumiini

Rungon koko S, M, L, XL

Etuhaarukka Fox 34 AWL 120 mm

Ohjaustanko Canyon HB0059-01, 760 mm

Jarrut Magura MT thirty, 4/2 mäntää, 203 mm

Istuin Selle Royal Vivo Ergo

Rengaskoko 29”

Renkaat Schwalbe Nobby Nic Performance

Vanteet Alex Rims MD30

Massa 24,4 kg

Takuu 2 v

Hinta 3 489 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat