5.7.2024

Sähköpyörän koeajo: Centurion Image E – retromeininkiä kaupunkifiilistelyyn

Kuva Jussi Partanen

Centurion Image Unisex on sähköretkipyörä hyvällä retrofiiliksellä. Hihnaveto tekee siitä erittäin huoltovapaan.

Centurion on Suomessa ehkä hieman tuntemattomampi pyörämerkki, mutta maailmalla se tiedetään hyvin. Centurionin juuret ovat Yhdysvalloissa, vaikka se mielletään tänä päivänä hyvin vahvasti saksalaiseksi brändiksi – jota se toki tätä nykyään onkin.

Centurion on alunperin perustettu Yhdysvalloissa, tarkalleen ottaen vuonna 1969. Monien vaiheiden jälkeen Centurionin saksalainen maahantuoja osti pyörän nimioikeudet vuonna 1991 ja niin pyörämerkin kotimaa muuttui Yhdysvalloista Eurooppaan. Nykyään Centurionin kaikki pyörät suunnitellaan Saksassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Retrofiilistä

Centurionin mallistossa on tätä nykyä niin sähköpyöriä kuin luomupyöriäkin. Myös tavarapyörät, lasten pyörät sekä kaupunkipyörät löytyvät mallistosta.

Centurion Image E edustaa Centurion pyöristä viimeksi mainittua kategoriaa. Sitä voidaan kutsua myös trekking-pyöräksi, vaikka parhaiten se loksahtaa kaupunkifiilistelyyn pienoisen retro-twistinsäkin puolesta. Retroilmettä pyörään on luotu ruskeakylkisillä renkailla sekä samanvärisellä satulalla.

Image E:n rengaskoko on myös pienehkö 27,5 tuumaa, joten senkin puolesta se ei pistä pahakseen, jos sitä tituleeraa enemmän kaupunkiympäristöön sopivaksi kulkuvälineeksi. Toki Centurion Image E:llä taittuu pidempikin työmatka helposti.

Suhteellisen lyhyt akseliväli sekä pieni rengaskoko tekevät pyörästä ketterän. Kääntöpuolena pienessä rengaskoossa on toki pidempien siivujen taittaminen, isommalla pyöräkoolla työmatkapyöräily olisi joutuisampaa, koska renkaan halkaisijan kasvu lisää nopeutta samalla teholla poljettaessa. Pienen pyöräkoon vuoksi Image E on siis omimmillaan kaupungissa.

Centurionissa on vakiona Panaracerin Gravelking-renkaat, jotka sopivat hyvin myös sorapintaisille teille, ja kyseistä rengasta tapaakin monen soralla enemmänkin fiilistelevän gravel-pyöräilijänkin kulkuvälineistä.

Yamahaa ja Envioloa

Sähköinen ajojärjestelmä Centurioniin on Yamahan toimittama. Yamahan PW-ST -sähkömoottori vääntää maksimissaan 70 nwetonmetriä. Maksimivääntö on Image E -kaupunkikruiserille varsin riittävä, eikä ajoakun virtaakaan kulu niin paljoa. Viidensadan wattitunnin akku on Centurion-pyörään on myös oikein riittävä, sillä pääse kymmeniä kilometrejä, jopa yli 100 kilometriä sähköavusteisesti.

Pyörässä on Enviolon takanapavaihteisto, joka on portaaton vaihteisto. Pyörässä ei siis ole lainkaan varsinaisia vaihteita, vaan välityssuhteen muutokset tapahtuvat portaattomasti. Enviololla tekniikasta käytetään CVP-lyhennettä, joka tulee sanoista continuously variable planetary. Vaihteistossa on pyöriviä palloja, joiden asennon muuttuessa välitys muuttuu.

Vaihteisto on siis hyvin yksinkertainen, jonka mukana etuna tulee myös huoltovapaus. Toinen etu on se, että vaihteisto ei pidä ääntä, se on hiljainen. Miinuspuolena tulee paino, vaihteisto painaa noin 2,5 kiloa eli yhden sähkömoottorin verran. Siitä huolimatta Centurion ei kuitenkaan ole painava pyörä, se painaa vain runsas 24 kiloa.

Mukava pyörä ajaa

Centurion Image E:n ajoasento on miellyttävä, vaikka pyörällä ajetaan melko pystyssä asennossa. Centurion ulkonäkö herättää myös huomiota. Hieman normaalia kapeampi ohjaustanko saattaa vaatia hieman totuttelua, vaikka leveämpää tankoa hallinnan näkökulmasta ei välttämättä tämän tyylisessä pyörässä tarvitse. Ohjaustangon leveys Centurionissa on 630 millimetriä, kun esimerkiksi maastopyörällä ajavat ovat saattaneet tottua noin 700 milliä leveäänkin tankoon.

Centurion Image E -pyörään on integroitu ajovalo eteen ja punainen valo näyttämään taaksepäin. Tämä on hyvä asia, että valot ovat vakiona, tosin takavalo on kiinnitetty takahaarukan takimmaiseen kohtaan eli takanavan kohdalle. Kun valo on vain toisella puolella, se ei näy joka suuntaan. Turvallisuuden näkökulmasta valo pitäisi olla molemmilla puolilla takahaarukkaa, jos se sijoitetaan tällä tavalla. Tämä on huono tapa säästää – tai jos vain yhdellä takavalolla haluaisi pärjätä, silloin takavalo olisi pitänyt nostaa jonnekin satulatolpan paikkeille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huoltovapaa hihnaveto

Pyörän vanteet sekä kammet ovat sellaisia, minkä alkuperää ei Centurion-pyörässä ole jäljitettävissä, ne pyörään on valittu ns. halvemmista laareista. Mutta muuten Centurion on kasattu ihan kelpo osista, ajojärjestelmänä pyörässä on Yamaha ja vaihteistona Enviolon portaaton vaihteisto. Moottorin ja vaihteiston välillä voima siirtyy Gatesin hiilikuituvahvisteista hihnaa pitkin. Hihnan suuri etu on huoltovapaus, sitä ei tarvitse rasvata ja se ei käytössä veny, joten sille voi toivottaa pitkää ikää ja huolettomia kilometrejä.

Hyvää ja huonoa

  • Hihnaveto
  • Portaaton vaihteisto
  • Paino
  • Ketteryys
  • Takavalon sijoitus
  • Kapea ohjaustanko vaatii totuttelua

Centurion Image E

SÄHKÖMOOTTORI Yamaha PW-ST 70Nm

Sähkömoottorin ohjain Yamaha LCD Display A

Akku Yamaha EX500 36V/500WH

Vaihteisto Enviolo Trekking, portaaton vaihteisto

Kampisarja tuntematon

Ketju Gates Carbon Belt Drive -hihna

Runko alumiini

Rungon koko S, M

Etuhaarukka Alumiini

Ohjaustanko Alumiini

Jarrut Clarks M2, 160 mm

Istuin tuntematon

Rengaskoko 27,5”

Renkaat Panaracer GravelKing SK+ 27.5×2.10

Vanteet tuntematon

Massa 24,4 kg

Takuu runko 5 v, osat 2 v

Hinta 4 199 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat