5.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Centurion Image E – retromeininkiä kaupunkifiilistelyyn Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Centurion Image Unisex on sähköretkipyörä hyvällä retrofiiliksellä. Hihnaveto tekee siitä erittäin huoltovapaan. Centurion on Suomessa ehkä hieman tuntemattomampi pyörämerkki, mutta maailmalla se tiedetään hyvin. Centurionin juuret ovat Yhdysvalloissa, vaikka se mielletään tänä päivänä hyvin vahvasti saksalaiseksi brändiksi – jota se toki tätä nykyään onkin.Centurion on alunperin perustettu Yhdysvalloissa, tarkalleen ottaen vuonna 1969. Monien vaiheiden jälkeen Centurionin saksalainen maahantuoja osti pyörän nimioikeudet vuonna 1991 ja niin pyörämerkin kotimaa muuttui Yhdysvalloista Eurooppaan. Nykyään Centurionin kaikki pyörät suunnitellaan Saksassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetrofiilistäCenturionin mallistossa on tätä nykyä niin sähköpyöriä kuin luomupyöriäkin. Myös tavarapyörät, lasten pyörät sekä kaupunkipyörät löytyvät mallistosta.Centurion Image E edustaa Centurion pyöristä viimeksi mainittua kategoriaa. Sitä voidaan kutsua myös trekking-pyöräksi, vaikka parhaiten se loksahtaa kaupunkifiilistelyyn pienoisen retro-twistinsäkin puolesta. Retroilmettä pyörään on luotu ruskeakylkisillä renkailla sekä samanvärisellä satulalla.Image E:n rengaskoko on myös pienehkö 27,5 tuumaa, joten senkin puolesta se ei pistä pahakseen, jos sitä tituleeraa enemmän kaupunkiympäristöön sopivaksi kulkuvälineeksi. Toki Centurion Image E:llä taittuu pidempikin työmatka helposti.Suhteellisen lyhyt akseliväli sekä pieni rengaskoko tekevät pyörästä ketterän. Kääntöpuolena pienessä rengaskoossa on toki pidempien siivujen taittaminen, isommalla pyöräkoolla työmatkapyöräily olisi joutuisampaa, koska renkaan halkaisijan kasvu lisää nopeutta samalla teholla poljettaessa. Pienen pyöräkoon vuoksi Image E on siis omimmillaan kaupungissa.Centurionissa on vakiona Panaracerin Gravelking-renkaat, jotka sopivat hyvin myös sorapintaisille teille, ja kyseistä rengasta tapaakin monen soralla enemmänkin fiilistelevän gravel-pyöräilijänkin kulkuvälineistä.Yamahaa ja EnvioloaSähköinen ajojärjestelmä Centurioniin on Yamahan toimittama. Yamahan PW-ST -sähkömoottori vääntää maksimissaan 70 nwetonmetriä. Maksimivääntö on Image E -kaupunkikruiserille varsin riittävä, eikä ajoakun virtaakaan kulu niin paljoa. Viidensadan wattitunnin akku on Centurion-pyörään on myös oikein riittävä, sillä pääse kymmeniä kilometrejä, jopa yli 100 kilometriä sähköavusteisesti.Pyörässä on Enviolon takanapavaihteisto, joka on portaaton vaihteisto. Pyörässä ei siis ole lainkaan varsinaisia vaihteita, vaan välityssuhteen muutokset tapahtuvat portaattomasti. Enviololla tekniikasta käytetään CVP-lyhennettä, joka tulee sanoista continuously variable planetary. Vaihteistossa on pyöriviä palloja, joiden asennon muuttuessa välitys muuttuu. Vaihteisto on siis hyvin yksinkertainen, jonka mukana etuna tulee myös huoltovapaus. Toinen etu on se, että vaihteisto ei pidä ääntä, se on hiljainen. Miinuspuolena tulee paino, vaihteisto painaa noin 2,5 kiloa eli yhden sähkömoottorin verran. Siitä huolimatta Centurion ei kuitenkaan ole painava pyörä, se painaa vain runsas 24 kiloa.Mukava pyörä ajaaCenturion Image E:n ajoasento on miellyttävä, vaikka pyörällä ajetaan melko pystyssä asennossa. Centurion ulkonäkö herättää myös huomiota. Hieman normaalia kapeampi ohjaustanko saattaa vaatia hieman totuttelua, vaikka leveämpää tankoa hallinnan näkökulmasta ei välttämättä tämän tyylisessä pyörässä tarvitse. Ohjaustangon leveys Centurionissa on 630 millimetriä, kun esimerkiksi maastopyörällä ajavat ovat saattaneet tottua noin 700 milliä leveäänkin tankoon. Centurion Image E -pyörään on integroitu ajovalo eteen ja punainen valo näyttämään taaksepäin. Tämä on hyvä asia, että valot ovat vakiona, tosin takavalo on kiinnitetty takahaarukan takimmaiseen kohtaan eli takanavan kohdalle. Kun valo on vain toisella puolella, se ei näy joka suuntaan. Turvallisuuden näkökulmasta valo pitäisi olla molemmilla puolilla takahaarukkaa, jos se sijoitetaan tällä tavalla. Tämä on huono tapa säästää – tai jos vain yhdellä takavalolla haluaisi pärjätä, silloin takavalo olisi pitänyt nostaa jonnekin satulatolpan paikkeille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuoltovapaa hihnavetoPyörän vanteet sekä kammet ovat sellaisia, minkä alkuperää ei Centurion-pyörässä ole jäljitettävissä, ne pyörään on valittu ns. halvemmista laareista. Mutta muuten Centurion on kasattu ihan kelpo osista, ajojärjestelmänä pyörässä on Yamaha ja vaihteistona Enviolon portaaton vaihteisto. Moottorin ja vaihteiston välillä voima siirtyy Gatesin hiilikuituvahvisteista hihnaa pitkin. Hihnan suuri etu on huoltovapaus, sitä ei tarvitse rasvata ja se ei käytössä veny, joten sille voi toivottaa pitkää ikää ja huolettomia kilometrejä. Hyvää ja huonoa Hihnaveto Portaaton vaihteisto Paino Ketteryys Takavalon sijoitus Kapea ohjaustanko vaatii totuttelua Centurion Image E SÄHKÖMOOTTORI Yamaha PW-ST 70Nm Sähkömoottorin ohjain Yamaha LCD Display A Akku Yamaha EX500 36V/500WH Vaihteisto Enviolo Trekking, portaaton vaihteisto Kampisarja tuntematon Ketju Gates Carbon Belt Drive -hihna Runko alumiini Rungon koko S, M Etuhaarukka Alumiini Ohjaustanko Alumiini Jarrut Clarks M2, 160 mm Istuin tuntematon Rengaskoko 27,5” Renkaat Panaracer GravelKing SK+ 27.5×2.10 Vanteet tuntematon Massa 24,4 kg Takuu runko 5 v, osat 2 v Hinta 4 199 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 31.1.2025 Sähköpyörät Uusien sähköpyörien lanseerauksia himmaillaan – ja julkistetaan sitten kun varastot tyhjenevät vanhoista pyöristä 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle