17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ghost Path Asket Advanced on mielenkiintoinen, mutta vaatimattoman oloinen sähkö-gravel, jolta ei suorituskykyä puutu. Saksalaisvalmistaja Ghost tunnetaan laajasta pyörämallistostaan. Ghostilta löytyy suorituskykyisiä pyöriä niin maastoon ja soralle kuin myös kisakäyttöön. Lisäksi Ghostin valikoimasta löytyy trekking-pyöriä kuin pyöriä lapsille ja nuorille. Mallistossa ovat niin luomu- kuin sähköpyörätkin.Gravel-pyöräily nostaa päätään kovasti ympäri maailmaa ja Ghostin mallistosta löytyvät gravelit niin luomuna kuin sähköavusteisinakinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 6 000 euron pakettiGhostin Path Asket Advanced on hiilikuiturunkoinen sähkö-gravel, joka ampaisee hinnan puolesta heti huipulle, pyörän suositushinta on yli 6 000 euroa. Sillä on myös sisarmalli, Path Asket Pro, joka on vieläkin kalliimpi, sen suositushinta noin 7 300 euroa.Pyörissä on sama runko, mutta jonkun verran eri komponentteja. Kun edullisempi Advanced-malli on kasattu Shimanon osilla, niin jarrujen kuin voimansiirronkin osalta, Pro-mallissa osat ovat Sramin. Pro-mallin navat ovat myös hieman parempaa DT Swissiä, kun Advanced-mallissa mennään Shimanon navoilla.Pro-mallin etupää on jäykkä ja siinä on sähkötoiminen satulatolppa, Advanced-mallissa puolestaan etupäästä löytyy mukavuutta tuova 40 millin joustolla oleva etuhaarukka, ja satulatolppa toimii perinteisellä tavalla mekaanisesti. Siinä pyörien erot.Vakaa, mutta ketteräGhost Path Asket Advanced on suoraan huipulle kiipeävä sähkö-gravel. Sen reach-mitta on melko pitkän akselivälin vuoksi myös hieman pitkä, joten tämä täytyy ottaa huomioon pyörän oikeaa runkokokoa miettiessä. Allekirjoittaneelle, 179-senttimetriselle kuskille koko M oli kuitenkin ihan luonteva. Koska reach-mitta, eli pyörän keskiön ja pääputken välinen mitta on Ghostissa pitkä, eikä stack-mitta eli korkeus keskiölaakerin korkeudesta pääputkeen ole reach-mittaan suhteessa matala, pyörän ajoasento on leppoisa, vähän pysty, mutta pyörän luonteeseen kuitenkin sopivan urheilullinen.Pyörän akseliväli on suhteellisen pitkä, joka tuo sille vakaata ajettavuutta. Pitkä akseliväli ei kuitenkaan syö Ghostin ketteryyttä, se on helppo käsitellä. Fazua tarjoaa sähkötGhostin ajojärjestelmäksi on valittu Fazua Ride 60 -sähkömoottori, joka on luonteva valinta, silloin kun vääntöä ei tarvita esimerkiksi täyttä 85 newtonmetriä.Fazua vääntää enimmillään 60 newtonmetriäFazuan etu sen kilpailijamoottoriin eli Bosch Performance SX -myllyyn on se, että Fazua on pienikokoinen. Se on Ghostinkin tapauksessa lähes huomaamaton. Fazuan moottoriin on kytkettuu 430 wattitunnin akku, joka on keveälle pyörälle sopiva energiamäärä eikä isompi akku suotta nostaisi kevyen pyörän painoa. Itse Fazuan moottorikaan ei ole painoltaan mikään järkäle. Fazuan Led Hub eli näyttö rungossa kertoo led-valoin akun varauksen sekä valitun avustustason. Ledit sammuvat sitä mukaan kun virta vähenee, ja niiden väri muuttuu avustustason mukana. Kun näyttöä nostaa, sen alta paljastuu USB-latauspistoke. Nerokasta!Avustustasoa säädetään Ghostissa kahden painonapin avulla, jotka voi sijoittaa pyörän tankonauhan alle. Koeajopyörässä ne oli sijoitettu drop barin vaakaosaan, toinen toiselle puolelle ja toinen toiselle puolelle, allekirjoittanut sijoittaisi ne ehkä lähemmäs jarrukahvoja, koska silloin otetta ei tarvitsisi irroittaa tangosta, jos avustusta haluaa vaihtaa – varsinkin kun allekirjoittanut tuskin koskaan ajaa drop barin vaakaputkelta. Toki gravel-pyörässä avustustasoon ei tarvitse puuttua niin usein ehkä kuin maastopyörässä ja ratkaisu on parempi kuin esimerkiksi painonapit runkoon sijoitetun näytön yhteydessä. Painonappien tuntuma on myös hieman vasteeton.Fazuan sähkömoottoria on myös päivitetty ja päivityksen myötä moottori on muuttunut ”tasaisemmaksi” ja parempaan suuntaan, moottori antaa tehonsa nyt luonnollisemmin sen mukaan miten sitä poljinnopeutta ja voimaa muuttamalla käskyttää. Äänimaailmaltaan Fazua ei ole markkinoiden hiljaisin, kuormituksen noustessa myös moottorin melu nousee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimattomuus kaunistaaGhost Path Asset Advanced on nimensä mukaisesti melko askeettinen, jopa vähän mitättömän näköinen sähkö-gravel. Se ei ole ulkomuodoltaan hirveän menevän näköinen, jopa aavistuksen tylsä. Pinnan alla on kuitenkin varsin kovasta vauhdista pitävä sorapyörä, joka etujousituksen ansiosta nimenomaan pitää kovemmasta menosta. Kovempaan menoon tarvitaan myös pysäytysvoimaa eli jarrut ja Shimanon nimenomaan gravelpyöriin luotu GRX-sarja toimii tässä hyvin. Path Asketin drop bar -ohjaustanko, joka levenee alas kääntyessään tuo myös mukavaa vakautta kovemmassa rymistelyssä. Pyörän runkogeometria, joka tuo myös pyörään vakautta, sopii myös hyvin vauhdikkaisiin alamäkiin. Ghost Path Asket Advanced -pyörällä ajaminen on hauskaa ja se tuo esiin nimenomaan gravel-pyöräilyn parhaat puolet.Ghostin Path Asket Advanced -pyörä on hyvä sanansaattaja viemään gravel-pyöräilyn hienoutta eteenpäin. Se tulee saamaan varmasti lisää kilpailijoita tulevaisuudessa, mutta tällä kokonpanolla se pärjännee kisassa myös ihan hyvin. Hyvää ja huonoa Suorituskyky Jarrut Päivitetty sähkömoottori USB-latauspistoke ulkoiselle laitteelle Avustustason säätönappien tuntuma Ghost Path Asket Advanced SÄHKÖMOOTTORI Fazua Ride 60, 60 Nm Sähkömoottorin ohjain Fazua Akku Fazua Energy Fix 430 Wh Vaihteisto Shimano GRX RD-RX812 11-S, rataspakka Shimano XT CS-M8000 11-42 Kampisarja Rotor 42T Ketju KMC X11 Runko Path Asset Carbon Rungon koko S, M, L, XL Etuhaarukka Rock Shox Rudy Base 40 mm Ohjaustanko Gravel Bar RA120A 440 mm (S) 460 mm (M) 480 mm (L) 500 mm (XL) Jarrut Shimano GRX BR-RX810 160 mm Disc, Shimano SM-RT70 160 mm Istuin Selle Royal SRX Rengaskoko 29” Renkaat Maxxis Ravager Exo TR 40-622 Vanteet WTB ST i25 Massa n. 17 kg Takuu runko 5v, osat 2v Hinta 6 199 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 23.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: R Raymon Tarok Ultra – suoraan huipulle 16.5.2025 Pyöräily Vertailu: Sähköavusteiset tavarapyörät – lapset ja tavarat tarakalle 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella