7.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Salonkikelpoinen dinosaurus: Mercedes-Benz G Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet moottorit, muu on ennallaan – ja hyvä niin! Mercedes-Benzin maasturimalliston kulmakivi, G-sarja, on yksi automaailman rakastetuista dinosauruksista. Kulmikkaan auton vetovoima perustuu vuoden 1979 rehelliseen mekaniikkaan ja vahvaan tikapuurunkoon. Järeys juontaa militäärikäytön vaatimuksista.Tavallisten katumaasturien sähköohjattuihin nelivetoihin verrattuna G-sarja saa hymyn huulille. Jatkuva neliveto on varustettu alennusvaihteistolla ja kolmella tasauspyörästönlukolla.Kun ylpeästi kojetaulun keskelle sijoitetuista painikkeista kytkee keski-, taka- ja etutasauspyörästöjen lukot päälle, kantautuu ohjaamoon kolme vaimeaa naksahdusta. Sen jälkeen G-sarjan neljä pyörää ovat kuin yhtä puuta. Kulku on kankeaa, mutta Mercedes-Benz etenee jos edes yhdellä renkaalla on pitoa.Pyöräntuennassa luotetaan edelleen jäykkiin akseleihin. Joustovarat ovat erinomaiset, joten G möyrii varsin pahoistakin paikoista neljä rengasta tukevasti maassa kiinni. Maastoautoummikkona voi vain ihmetellä etenemisen eleettömyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvokkaasti ikääntynytMercedes-Benzin G-sarjaa vertaa helposti näinä hetkinä tuotannosta poistuvaan Land Rover Defenderiin. Kaksikko edustaa eurooppalaisten maastoautojen viimeisiä mohikaaneja, mutta siihen yhtäläisyydet loppuvat.Kun G-sarja ensiesiteltiin vuonna 1979, oli Land Rover jo 31 vuotta vanha automalli. Kolmen vuosikymmenen aikana automaailmassa tapahtui valtavasti kehitystä, joten Mercedes-Benzin perusrakenne on huomattavasti Land Roveria nykyaikaisempi.Eron huomaa kaksikon uusimmista versioista: Land Rover Defender on sympaattinen, mutta hieman kolho työkalu. G-Mercedes on saatu sovitettua nykyaikaan paljon Land Roveria paremmin.Nykyaikainen ohjaamo vanhoissa raameissaMercedes-Benzin kulmikas ja ohut ovi paljastaa ohjaamon, jonka mittasuhteet ovat menneiltä vuosikymmeniltä, mutta materiaalit ja varusteet ehtaa nykyaikaa. Oven sulku vaatii voimaa, mutta sulkeutuminen palkitsee kassakaappimaisella kumahduksella.Auton hallintalaitteet ovat henkilöautomalleista tuttuja aina navigaattorin näyttöä myöten.Mukavuusvarustelu on kattava, jopa nahkapenkkien jäähdytys löytyy.Pysty ajoasento ja hyvin lähelle sijoitettu suora tuulilasi kuitenkin kavaltavat auton iän. Se ei ole moite. G-sarja ei ole Land Roverin tapainen aikamatka menneisyyteen, vaan viehättävä yhdistelmä perinteistä mekaanista autonsuunnittelua ja nykyaikaisia mukavuusvarusteita.Autosta aistii vankkuuden, jollaista nykyään ei enää suunniteltaisi. G-sarja ei kuitenkaan raahaa iäkkyyden tuomaa painolastia mukanaan, kiitos jatkuvan tuotekehityksen.Moottorit uudistuneetTämänkertaiset uudistukset painottuvat moottoripuolelle. Uudet voimanlähteet täyttävät vaaditut Euro 6 –päästönormit. Myös polttoaineenkulutus on laskenut.Perusmalli on G 350d, jota liikuttaa kolmilitrainen V6-turbodiesel. 240 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä kiihdyttävät yli 2 600 kiloa terästä sataan kilometriin tunnissa 8,8 sekunnissa. Vaihteisto on aina seitsenportainen automaatti.G500:n nelilitraisen tuplaturboahdetun V8:n valitsisi lähinnä äänimaailman vuoksi. 420 hevosvoimainen moottori on sukua AMG GT S -urheiluauton pitkän keulan kätkemälle raivopakkaukselle. Sen huomaa laskeutuessa hiekkakuopan jyrkkää rinnettä ykkösvaihteella. Moottorijarrutuksen katkaisee lyhyt kaasunpainallus, ja auton kylkiin asennetuista pakoputkista kantautuu voimakas röhinä.Huumoristeille Mercedes-AMG tarjoaa V8-moottorista G 63:a (463 hv) ja kaksitoistasylinteristä G 65:ttä – 620 hevosvoimaa ja täydet tuhat newtonmetriä!Voimamallit vetävät varmasti hymyn huulille, mutta itseäni G-sarjassa viehättää sen yhdistelmä etenemiskykyä, mukavuutta ja tietynlaista rehellisyyttä. Sen vuoksi G 350d:llä on varma paikka kuvitteellisessa unelmatallissani.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle