9.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Seat Ibiza 1.8 TSI 192 hv Cupra – helppo sportti Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibiza Cupra on kiva ajaa, mutta ei mikään raaseri. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, ajoasento. Huonoa: pitkät välitykset, kesy tunnelma. Aivan kuten sisarmallinsa Volkswagen Polo GTI, myös Seat Ibiza Cupra koki nykyisessä automaailmassa harvinaisen moottorin suurennusoperaation, kun aiemmin käytössä ollut 1,4-litrainen moottori vaihdettiin neljä desiä suurempaan voimanlähteeseen. Viime syksynä tehdyssä uudistuksessa teho kasvoi 12 hevosvoimalla ja vääntömomentti peräti 70 newtonmetrillä.Lisää sädekehää tulee siitä, että kun Polo GTI on myynnissä vain automaattivaihteisena ja viisiovisena, Ibiza Cupraan tarjotaan ainoana vaihtoehtona kolmea ovea ja manuaalilaatikkoa. Luvassa on siis villiä menoa mukavuuden kustannuksella – ainakin paperilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvin säilynytMoottoria ja autoon tehtyjä pieniä muutoksia lukuun ottamatta Ibiza on nykymuodossaan melko vanha malli: se esiteltiin jo kahdeksan vuotta sitten. Pikkuautoluokassa vuodet eivät kuitenkaan vilistä ohitse samaan tahtiin kuin isompien autojen keskuudessa.Ibiza oli lanseeraushetkellään varsin villin näköinen, eikä ikä ole tehnyt autosta mitenkään vanhanaikaisen näköistä – päinvastoin. Muodoissa on yhä tuoreutta, ja etenkin Cupra-varusteltuna autoa voi pitää pikemminkin pienenä coupéna kuin kolmiovisena hatchbackina. Sisätiloissa auton vanheneminen yleensä tuntuu kaikkein selvimmin. GTI-autossa liika tila on kuitenkin vain haitaksi: pääasia, että kaksi edessä istujaa voivat hyvin.Ibiza Cuprassa näin on. Ajoasento on sellainen kuin pitääkin, ja kuppimaiseksi valettu istuin tukee ainakin kapeaa kroppaa kivasti. Muutama harkittu somiste ja 280 km/h ulottuva nopeusmittari nostavat tunnelmaa sopivasti.EkovälitettyKun koeajossa on Cupra, ja vielä kirkkaanpunainen sellainen, sitä asennoituu koeajoviikkoon tavallista urheilullisemmin mielin. Sinänsä eteneminen on oikein sutjakkaa. Ibizaa voi paiskoa miltei miten huvittaa ilman, että auto protestoi mitenkään. Niin ohjaus, vaihteisto kuin moottorikin pelaavat ihailtavalla luontevuudella – kaikissa tilanteissa.Mutta kuten näissä 2010-luvun sporteissa monesti, myös Ibiza Cupraan jää kaipaamaan lisää sitä kuuluisaa luonnetta. Mukava alusta ja kuminauhamainen kone eivät tee autosta raaseria, vaikka ajotilan kuinka vaihtaisi sportiksi. Myös ultrapitkät välitykset arveluttavat, etenkin kun kyse ei ole mistään talousihmeestä. Kun ykkösellä mennään kuuteenkymppiin, kakkosella moottoritienopeuksiin ja kolmosella jonnekin, mitä emme kokeilleet, lyhentämisen varaa olisi ja paljon.Siinä eivät kaiuttimista tulevat, kiihdytysääntä apinoivat keinotekoiset moottorin murinatkaan auta. Ibiza Cupran ominaisuuksissa ei ole mitään vikaa, mutta jotenkin tuntuu siltä, että tällä lisänimellä olisi ollut varaa irrotella hieman enemmänkin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Ibiza 1.8 TSI 192 hv Cupra Hinta alkaen 24 537 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 141 kW (192 hv), 4300–6200 r/min Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4055 mm, leveys 1693 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2469 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa