9.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Seat Ibiza 1.8 TSI 192 hv Cupra – helppo sportti Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibiza Cupra on kiva ajaa, mutta ei mikään raaseri. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, ajoasento. Huonoa: pitkät välitykset, kesy tunnelma. Aivan kuten sisarmallinsa Volkswagen Polo GTI, myös Seat Ibiza Cupra koki nykyisessä automaailmassa harvinaisen moottorin suurennusoperaation, kun aiemmin käytössä ollut 1,4-litrainen moottori vaihdettiin neljä desiä suurempaan voimanlähteeseen. Viime syksynä tehdyssä uudistuksessa teho kasvoi 12 hevosvoimalla ja vääntömomentti peräti 70 newtonmetrillä.Lisää sädekehää tulee siitä, että kun Polo GTI on myynnissä vain automaattivaihteisena ja viisiovisena, Ibiza Cupraan tarjotaan ainoana vaihtoehtona kolmea ovea ja manuaalilaatikkoa. Luvassa on siis villiä menoa mukavuuden kustannuksella – ainakin paperilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvin säilynytMoottoria ja autoon tehtyjä pieniä muutoksia lukuun ottamatta Ibiza on nykymuodossaan melko vanha malli: se esiteltiin jo kahdeksan vuotta sitten. Pikkuautoluokassa vuodet eivät kuitenkaan vilistä ohitse samaan tahtiin kuin isompien autojen keskuudessa.Ibiza oli lanseeraushetkellään varsin villin näköinen, eikä ikä ole tehnyt autosta mitenkään vanhanaikaisen näköistä – päinvastoin. Muodoissa on yhä tuoreutta, ja etenkin Cupra-varusteltuna autoa voi pitää pikemminkin pienenä coupéna kuin kolmiovisena hatchbackina. Sisätiloissa auton vanheneminen yleensä tuntuu kaikkein selvimmin. GTI-autossa liika tila on kuitenkin vain haitaksi: pääasia, että kaksi edessä istujaa voivat hyvin.Ibiza Cuprassa näin on. Ajoasento on sellainen kuin pitääkin, ja kuppimaiseksi valettu istuin tukee ainakin kapeaa kroppaa kivasti. Muutama harkittu somiste ja 280 km/h ulottuva nopeusmittari nostavat tunnelmaa sopivasti.EkovälitettyKun koeajossa on Cupra, ja vielä kirkkaanpunainen sellainen, sitä asennoituu koeajoviikkoon tavallista urheilullisemmin mielin. Sinänsä eteneminen on oikein sutjakkaa. Ibizaa voi paiskoa miltei miten huvittaa ilman, että auto protestoi mitenkään. Niin ohjaus, vaihteisto kuin moottorikin pelaavat ihailtavalla luontevuudella – kaikissa tilanteissa.Mutta kuten näissä 2010-luvun sporteissa monesti, myös Ibiza Cupraan jää kaipaamaan lisää sitä kuuluisaa luonnetta. Mukava alusta ja kuminauhamainen kone eivät tee autosta raaseria, vaikka ajotilan kuinka vaihtaisi sportiksi. Myös ultrapitkät välitykset arveluttavat, etenkin kun kyse ei ole mistään talousihmeestä. Kun ykkösellä mennään kuuteenkymppiin, kakkosella moottoritienopeuksiin ja kolmosella jonnekin, mitä emme kokeilleet, lyhentämisen varaa olisi ja paljon.Siinä eivät kaiuttimista tulevat, kiihdytysääntä apinoivat keinotekoiset moottorin murinatkaan auta. Ibiza Cupran ominaisuuksissa ei ole mitään vikaa, mutta jotenkin tuntuu siltä, että tällä lisänimellä olisi ollut varaa irrotella hieman enemmänkin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Ibiza 1.8 TSI 192 hv Cupra Hinta alkaen 24 537 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 141 kW (192 hv), 4300–6200 r/min Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4055 mm, leveys 1693 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2469 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?